خیام نکویی اعلام کرد: تحقق امنیت غذایی با بهره‌گیری بهینه از فناوری‌های نوین

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر توسعه روابط عمومی‌ها با بهره‌گیری بهینه از فناوری‌های نوین تاکید کرد و گفت: کاربرد فناوری‌های نوین می‌تواند تحولات قابل توجهی در بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی کشور به وجود آورد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ، سیدمجتبی خیام‌نکویی در نخستین سمینار تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی گفت: با بهره‌گیری بهینه از فناوری‌های نوین از جمله کاربرد هوش مصنوعی، می‌توان تحولات قابل توجهی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی به وجود آورد و به تحقق خودکفایی در این حوزه نزدیک‌تر شد.

وی افزود: این تحولات نه تنها به توسعه اقتصادی منطقه، بلکه به حفظ محیط‌ زیست و افزایش استقلال اقتصادی از واردات غذا کمک خواهند کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز ضروری است کارشناسان روابط عمومی با مهمترین اولویت جهان “هوش مصنوعی” آشنایی داشته باشند و از فناوری‌های نوین این عرصه در سازمان‌هایی که مشغول به کار هستند، استفاده بهینه کنند. از طرفی، امکانات فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و فناوری‌های IT می‌توانند در توسعه روابط عمومی نیز نقش مؤثری ایفا کنند.

وی افزود: از این فناوری‌ها می‌توان برای ارتباط با مخاطبان به صورت سریع‌تر و همچنین ایجاد رصد و پایش در فضای مجازی استفاده کرد. این ابزارها به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا بهینه‌سازی هزینه‌های روابط عمومی خود را داشته باشند و ارتباط موثرتری با مخاطبان خود برقرار کنند.

خیام‌نکویی، کشت گندم با استفاده از پهپادها را یکی از نمونه‌های موفقیت‌آمیز استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی برشمرد و اذعان داشت: این تکنولوژی موفق شده تا با افزایش ضریب نفوذ دانش، بهره‌وری در کشت و برداشت گندم را افزایش دهد. از سوی دیگر، فناوری‌های زیستی نیز قادر به افزایش تولید در واحد سطح هستند و با ترکیب علوم مختلف، امکانات بیشتری را در کشت و پرورش محصولات به ارمغان می‌آورند.

وی افزود: فناوری‌های نظامی مانند پهپادها، به بخش کشاورزی نفوذ کرده‌اند و این نفوذ باعث افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فعالیت‌های کشاورزی می‌شود، همچنین به کمک هوش مصنوعی، می‌توان به طور دقیق‌تر اطلاعاتی از مزارع دریافت کرده و تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس داده‌های دقیق‌تر و به موقع‌تر انجام داد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که با گذشت ۴۴ سال از انقلاب، تولید غذا در کشور از ۲۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است که نشان‌دهنده افزایش پنج برابری تولید غذای کشور است، افزود: این افزایش تولید غذا همراه با افزایش جمعیت به اندازه ۲.۵ برابر، باعث افزایش ضریب خودکفایی غذایی به ۸۰ درصد شده است، ولی با این حال، برای تأمین ۲۰ درصد باقی‌مانده، سالانه بین ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار از ارز کشور باید خارج شود.

وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده ارزش حدود ۷۰ میلیارد دلاری غذای داخلی است که در حال حاضر تولید می‌شود و با توجه به این ارقام، مشخص است که تولید ملی غذا به گونه‌ای است که به حدی ارزشمند و اقتصادی است که در صورت عدم تولید آن داخل کشور، واردات غذا هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امروزه دنیا با چالش آب، غذا و انرژی مواجه است، عنوان کرد: ایران یک کشور خشک و نیمه‌خشک است و میانگین بارندگی ۴۰ سال پیش ۲۵۰ میلیمتر بوده و امروز با کاهش مقدار آن به عدد ۲۲۰ میلی‌متر رسیده است که این عدد قابل تامل است.

به گفته وی، با توجه به مشکلات اقلیمی مانند خشکسالی و محدودیت‌های منابع آبی در کشور، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین به منظور تحقق امنیت غذایی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

خیام‌نکویی هوش مصنوعی را به عنوان یک فناوری مهم وسیع‌النشر دانست که قادر به ترکیب علوم مختلف و ایجاد تحولات عمده در حوزه‌های مختلف است و بیان کرد: این فناوری‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی و تولید غذا، امکاناتی برای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی استفاده از منابع را فراهم می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست‌های آموزشی و آگاهی‌رسانی به مخاطبان درباره اهمیت و کاربرد فناوری‌های نوین گفت: این امر می تواند به افزایش سطح علمی و توانمندی‌های کارکنان در حوزه روابط عمومی کمک کند.