خیام نکویی تاکید کرد؛ ضرورت استفاده از فناوری نانو در حوزه کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: نشست همكاری و هم‌گرایی سه‌جانبه كمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد كشاورزی، ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میكرو و شبكه تبادل فناوری در حوزه فناوری نانو در كشاورزی؛ با حضور سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رییس کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی، در سالن جلسات شهید اسماعیل زاده سازمان تات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری (مدظله) به بیان ضرورت استفاده از فناوری نانو در حوزه کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: گفتمان قالب رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) بحث نانو است و ضرورت استفاده از فناوری نانو در حوزه کشاورزی حائز اهمیت است.
رییس کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی افزود: در فناوری‌های نوین مانند نانو باید به سه مبحث افزایش اقتدار ملی، حل مشکلات اولویت‌دار کشور و افزایش سطح رفاه و ارتقا زندگی مردم توجه شود.
خیام نکویی با اذعان براینکه در فناوری نانو، باید ارزیابی شود که در کجا بودیم، الان کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت، خواستار پیگیری و همکاری مؤثر ستاد نانو در حوزه بکارگیری فناوری نانو در کشاورزی شد.
مخبر معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تاکید بر افزایش سطح عملکرد و سطح رفاه اجتماعی افزود: باید فعالیت‌های حوزه نانو در کشاورزی و منابع طبیعی در رفاه اجتماعی جامعه تأثیر داشته باشد زیرا نزدیک‌ترین جایی که امکان تبلور فناوری‌های نوین به خصوص نانو در کشور را دارد حوزه کشاورزی و تامین غذای مردم است.
جهانشاهی رئیس پارک ملی علم و فناوری در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی، سند، اساسنامه، شیوه نامه و برنامه اجرایی طی یک سال گذشته که در کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی انجام شده است اظهار داشت: کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی به عنوان یک کمیته وزارتخانه‌ای است که محل آن در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مستقر شده است.
وی افزود: پس از تشکیل این کمیته، کمیته‌های متناظر استانی با ریاست، رییس سازمان جهاد کشاورزی و دبیری، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ها تشکیل و در حال فعالیت می‌باشند.
جهانشاهی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت خدمت با عنوان گواهی تأییدیه نانویی محصولات کشاورزی‌محور در درگاه ملی مجوزها و سماک پرداخت و گفت: پیرو جلسات، هماهنگی و تأیید روسای سازمان‌های صادرکننده مجوز در وزارت جهادکشاورزی (از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات، موسسه تحقیقات خاک و آب و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی) مسئولیت مجوزهای محصولات نانویی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بر عهده کمیته راهبردی فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده است.
وی افزود: با تلاش‌های فراوان این کمیته، درگاه اختصاصی الکترونیکی ثبت مجوز محصولات نانویی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی تایید و توسط معاون محترم وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ابلاغ شده است که این امر موجب تسریع و تسهیل امور خواهد شد و ایجاد این وحدت رویه و انسجام در صدور مجوزها بسیار مهم است که تاکنون به دلیل نبود این درگاه رعایت نمیشده و اکنون نیاز هست که در این خصوص اقدام مقتضی صورت بگیرد.
احمدوند دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو نیز ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری مؤثر و همگرایی با کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت توجه به شرکت‌هایی با اثر اقتصادی بالا در این حوزه اشاره کرد و گفت: ان انشاالله با کمک و همراهی هم می‌توانیم تاثیر اقتصادی و اجتماعی نانو در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در کشور دیده شود.
وی افزود: یکی از مشکلات مهم شرکت‌های نانویی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص دریافت مجوز، تعدد سازمان‌های صادرکننده مجوز در این وزاتخانه است که فعال شدن این درگاه صدور مجوز، موجب تسهیل و تسریع در این امر خواهد شد و ستاد نیز حمایت مالی در این راستا از شرکت مربوطه خواهد داشت.
دکتر هادی‌حسینی نیز در خصوص همکاری شبکه تبادل فناوری و کمیته از طریق انتقال فناوری و برنامه‌های هدفمند نانوچالش مطالبی بیان داشت.
در پایان مقرر شد، موارد مورد تفاهم طرفین، در قالب یک تفاهم‌نامه متمم بصورت سه جانبه بین کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری منعقد شود.