ارتقای بهره وری انرژی در کشاورزی با نوآوری های بخش خصوصی

پایگاه خبری DA1news: شرکت‌های کوچک و متوسط نقش مهمی در اجرای ایده‌ها و فناوری‌های نوآورانه دارند. آنها توسط طرح “چالش بزرگ آب برای انرژی و غذا” کمک می شوند.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news، تولید مواد غذایی امروزی 30 درصد از منابع انرژی جهانی را مصرف می کند و مسئول بیش از نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) است. برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان، تولید غذا باید تا سال 2050 60 درصد افزایش یابد، در نتیجه نیاز به افزایش قابل توجهی در مصرف انرژی دارد. سیستم های غذایی کشاورزی و انرژی به شدت در هم تنیده شده اند، و بنابراین، نیاز فوری به رویکردهای نوآورانه برای تولید مواد غذایی بیشتر با منابع کمتر وجود دارد. در این زمینه، نقش بخش خصوصی محلی برای انتشار راه حل های یکپارچه برای انتقال عادلانه و توسعه پایدار بسیار مهم است. شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) در اینجا نقش مهمی ایفا می کنند. از طریق انتشار نوآوری‌ها، آنها می‌توانند گزینه‌هایی را برای اقداماتی برای تقویت پایداری، تقویت توسعه، پویایی اقتصاد منطقه‌ای و افزایش کارایی استفاده از منابع افزایش دهند.

مشارکت برای تحول پایدار سیستم های کشاورزی و غذایی
شرکت‌های کوچک و متوسط در پیوند آب-انرژی-غذا در آفریقا و آسیا از فناوری‌ها و ایده‌های نوآورانه پر شده‌اند. نوآوری های آنها از فناوری های آبیاری و خنک کننده با انرژی خورشیدی گرفته تا کودهای آلی و مدل های تجاری فراگیر را شامل می شود. این شرکت‌ها همچنین مستقیماً با کاربران نهایی محصولات نوآورانه خود در ارتباط هستند – آنها پیوندهای محکمی با کشاورزان خرده‌مالک دارند و چالش‌ها و نیازهای واقعی آنها را درک می‌کنند. بنابراین آنها پتانسیل ایجاد مسیری به سوی تحول پایدار سیستم های کشاورزی-غذایی را دارند. با استفاده از نوآوری های هوشمند و شیوه های سازگار با آب و هوا، کشاورزان و شرکت های مواد غذایی می توانند انعطاف پذیری آب و هوا را افزایش دهند، انتشار CO2 را کاهش دهند و از هدف محدود کردن گرمایش جهانی تا 1.5 درجه سانتیگراد حمایت کنند.
با این حال، SME ها اغلب دسترسی بسیار کمی به منابع مالی و فرصت هایی برای توسعه ظرفیت ها و طرح های تجاری خود دارند. در عین حال، آنها اغلب فاقد شرایط چارچوب نهادی و سیاسی مناسبی هستند که می تواند به آنها کمک کند تا رشد کنند و خدمات و محصولات خود را گسترش دهند. اینجاست که ابتکار آب و انرژی برای غذا (WE4F) (به کادر مراجعه کنید) وارد می‌شود. از رویکردهای نوآورانه در تمام سطوح پیوند آب-انرژی-غذا (محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی) پشتیبانی می‌کند و کشاورزان، کسب‌وکارها را به هم متصل می‌کند. سرمایه گذاران، دولت ها، محققان و سایر ذینفعان برای باز کردن گفتگو و ارتباط بین توسعه و بخش خصوصی.
این برنامه از طریق کار دو مرکز منطقه ای (به کادر مراجعه کنید)، به نوآوران از طریق مشارکت و طیف وسیعی از فعالیت های مختلف، مانند بهبود دسترسی به منابع مالی، تطبیق سرمایه گذاران، مشاوره فنی، تامین مالی مبتنی بر نتایج، انتشار دانش و ایجاد مشارکت کمک می کند. در عین حال، این برنامه از ظرفیت سازی برای استفاده کنندگان نهایی نوآوری ها، ایجاد گزینه های مالی مناسب برای دسترسی به نوآوری ها و همچنین بهبود شرایط چارچوب نهادی و سیاسی حمایت می کند. از طریق مشارکت ذینفعان مختلف، موانعی که مانع پذیرش نوآوری‌ها می‌شوند از بین رفته و یک اقتصاد محلی و محیطی پویا برای شکوفایی نوآوران ایجاد می‌شود.

ارتقای بهره وری انرژی در کشاورزی
انرژی محرک رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی است. بهره برداری از پتانسیل انرژی پایدار پیش نیازی برای دستیابی به رشد سبز فراگیر و زنجیره های ارزش کشاورزی-غذایی قوی است. در سال 2021، مراکز نوآوری منطقه‌ای WE4F (RIHs) فراخوان‌های منطقه‌ای و ملی برای نوآوری‌ها را برای ایجاد مشارکت‌های جدید با شرکت‌های کوچک و متوسط محلی که نیاز به حمایت در مقیاس‌بندی راه‌حل‌های پایدار و نوآورانه‌شان دارند، سازماندهی کردند. حدود 45 مبتکر انتخاب شدند و اکنون در حال انجام فعالیت های مختلف با RIHs برای ترویج شیوه های کشاورزی کارآمد در مناطق مربوطه هستند. چند نمونه:
در شرق آفریقا، WE4F از سرعت بخشیدن به پیشرفت کنیا به سمت انتشار خالص صفر و استقرار انرژی های تجدیدپذیر حمایت می کند و انعطاف پذیری بخش کشاورزی را در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی افزایش می دهد. یکی از مبتکرانی که در این تعهد مشارکت دارد SunCulture است. این شرکت کنیایی سیستم های آبیاری خورشیدی را در شرق و غرب آفریقا توسعه داده و تجاری می کند، جایی که در حال حاضر تنها سه درصد از زمین های کشاورزی در آن آبیاری می شود. SunCulture به کشاورزان خرده‌مالک روشی مقرون‌به‌صرفه و سازگار با آب و هوا برای افزایش عملکرد، کشت محصولات سودآورتر و سازگاری با آب و هوای متغیر و خشکسالی‌های مربوطه ارائه می‌کند. علاوه بر این، این شرکت از یک مدل PayGo استفاده می‌کند که به کشاورزان خرده‌مالک اجازه می‌دهد تا به صورت اقساطی پرداخت کنند و به آنها فرصتی می‌دهد تا یک پمپ با پیش‌پرداخت کمتر خریداری کنند.
مثال خوب دیگر، میس فودز کنیا است، یک شرکت تحت رهبری زنان که فلفل قرمز و سبزیجات برگ‌دار سنتی آفریقایی را تولید، پردازش و بازاریابی می‌کند. میس فودز قصد دارد با استفاده از فناوری‌های پردازش با انرژی خورشیدی، شکاف تقاضا و عرضه بین فصل‌های بارانی و خشک را با کارخانه فرآوری خود پر کند. همانطور که پیتر اوکلو، مدیر تولید Mace Food تأکید می‌کند، این شرکت با اکثر زنان کشاورز همکاری می‌کند و همچنین زنان را در تولید به کار می‌گیرد: «ما به عنوان یک نهاد تحت مالکیت زنان، تصمیم‌های آگاهانه‌ای می‌گیریم تا کارمندان زن بیشتری داشته باشیم.» از آنجایی که شرکت گاهی اوقات با کمبود سبزیجات مواجه می شود، Mace Foods و SunCulture تصمیم گرفتند برای مقابله با چالش های یکدیگر همکاری کنند. کشاورزان SunCulture اکنون در 6 هکتار زمین فلفل قرمز باکیفیت تولید می کنند که Mace Foods سپس آنها را خریداری می کند تا آنها را با فناوری خشک کردن خورشیدی پردازش کند.
در غرب آفریقا، مرکز نوآوری منطقه ای WE4F با Cold Hubs، یک مبتکر از نیجریه که راه حل های خنک کننده خورشیدی را ارائه می دهد، به نیروهای خود پیوست. در بسیاری از مناطق نیجریه، به دلیل شبکه های برق محلی غیرقابل اعتماد، تبرید غیر معمول است. اینجا جایی است که Cold Hubs با اتاق های سرد ۱۰۰ درصد خورشیدی مناسب برای مزارع، واحدهای فرآوری و بازارهای مواد غذایی وارد می شود. Cold Hubs ذخیره و نگهداری 24 ساعته خارج از شبکه و نگهداری غذاهای فاسد شدنی را با یک مدل اشتراکی منعطف پرداخت به ازای فروشگاه ارائه می دهد. هاب های سرد در مراکز عمده تولید و مصرف مواد غذایی (در بازارها و مزارع) نصب می شوند که کشاورزان محصولات خود را در جعبه های پلاستیکی تمیز ذخیره می کنند که برای آن هزینه ثابت روزانه می پردازند. این باعث افزایش تازگی میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی فاسد شدنی از دو روز به حدود 21 روز می شود. از این رو، از تلفات پس از برداشت جلوگیری می شود و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابد و در عین حال در انرژی صرفه جویی می شود.
مرکز منطقه ای نوآوران آسیای جنوب شرقی، که توسط USAID اداره می شود، رویکرد مشابهی را به کار می گیرد و از انواع SME ها از جمله Husk Power Systems در هند پشتیبانی می کند. نوآوران Husk کشف کردند که تبدیل به گاز زیست توده – با استفاده از ضایعات زیست توده، مانند پوسته برنج، ذرت و بلال – می تواند انرژی قابل اعتماد و 100 درصد تجدید پذیر را به خانوارهای روستایی و شرکت های کشاورزی برساند. با ترکیب سیستم گازرسانی زیست توده با یک سیستم فتوولتائیک خورشیدی، این نوآوری به یک مینی شبکه نیرو می دهد که برق را برای نیازهای مسکونی و همچنین کشاورزی تولید می کند. Husk Power با استفاده از یک سیستم اندازه‌گیری هوشمند مجهز به موبایل، یک سرویس انرژی انعطاف‌پذیر «پرداخت در زمان خرید» را به مشتریان ارائه می‌دهد. به این ترتیب، این شرکت به جوامع روستایی و خارج از شبکه اجازه می‌دهد تا از ساعات پربارتری در روز بهره‌مند شوند و باعث ایجاد انتخاب و بهبود کیفیت زندگی خود شوند.

یک محیط فعال کلیدی است
انتشار و گسترش و افزایش نوآوری های آب، انرژی و مواد غذایی دوستدار آب و هوا نیازمند محیطی توانمند و مشارکت های بلندمدت است. از شرکت های نوآور دعوت می شود تا در رویدادها و اتحادهای مختلف شرکت کنند و راه حل های خود را به اشتراک بگذارند. این به آنها اجازه می دهد تا نوآوری های خود را تبلیغ کنند و از یکدیگر بیاموزند، شبکه ها و مشارکت ها را ایجاد کنند و به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در حالی که این رویدادها آگاهی را برای تحول مورد نیاز در سیستم های غذایی ما افزایش می دهند، شرکا و ذینفعان مختلف در رابطه آب، انرژی و غذا را فعال می کنند. موضوعات مورد بحث شامل فناوری های انرژی خورشیدی به عنوان تغییر دهنده بازی برای انتقال عادلانه انرژی، تحول به سمت سیستم های غذایی مقاوم در برابر آب و هوا، امنیت غذا و آب و اهمیت دسترسی به منابع مالی برای بخش خصوصی در جنوب صحرای آفریقا است.
از زمان شروع این طرح در سال 2020، از طریق راه حل های نوآورانه در شرق و غرب آفریقا، نزدیک به سه میلیون لیتر آب و 30 میلیون کیلووات ساعت انرژی صرفه جویی شده است. و در آینده، همراه با شرکای بین المللی خود، WE4F به سمت توسعه عادلانه تر و پایدارتر حرکت خواهد کرد.


ابتکار بین المللی “چالش بزرگ آب و انرژی برای غذا (WE4F)” توسط وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان (BMZ)، اتحادیه اروپا (EU)، وزارت امور خارجه دولت هلند ( MFA-NL)، آژانس همکاری توسعه بین المللی سوئد (Sida)، آژانس همکاری توسعه نروژ (Norad) و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID). از طرف این اهداکنندگان، فعالیت‌ها از طریق مراکز نوآوری منطقه‌ای (RIHs) دو آژانس مجری اجرا می‌شوند: GIZ با RIHs در غرب و شرق آفریقا و USAID با RIHs در خاورمیانه-شمال آفریقا، جنوب و مرکز آفریقا و جنوب و جنوب شرق آسیا


 

ترجمه: ناظم رامتین

منبع: https://www.rural21.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *