پرچمداران جدید بازسازی جهانی سازمان ملل / حمایت فنی و مالی از اکوسیستم های واجد شرایط

پایگاه خبری DA1news: هفت گل سرسبد جدید بازسازی جهانی سازمان ملل متحد شامل اکوسیستم هایی است که در نقطه اوج تخریب آشکار ناشی از آتش سوزی، خشکسالی، جنگل زدایی و آلودگی قرار دارند. آنها اکنون واجد شرایط حمایت فنی و مالی سازمان ملل هستند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، در فوریه 2023، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) هفت ابتکار از آفریقا، آمریکای لاتین، مدیترانه و جنوب آسیا را به عنوان گل سرسبدهای بازسازی جهانی سازمان ملل نام بردند. انتظار می‌رود که هفت پرچم‌دار جدید با هم نزدیک به 40 میلیون هکتار – مساحتی تقریباً 600 برابر نایروبی – را بازسازی کنند و حدود 500000 شغل ایجاد کنند.

جوایز گل سرسبد بازسازی جهانی بخشی از دهه سازمان ملل در احیای اکوسیستم – به رهبری UNEP و FAO – است که هدف آن جلوگیری، توقف و معکوس کردن تخریب اکوسیستم ها در هر قاره و هر اقیانوس است. این جوایز ابتکارات قابل توجهی را دنبال می‌کنند که از تعهدات جهانی برای احیای یک میلیارد هکتار حمایت می‌کنند – مساحتی بزرگتر از چین.

در سال 2022، 10 گل سرسبد بازسازی جهانی به عنوان بخشی از دهه سازمان ملل در مورد احیای اکوسیستم به رسمیت شناخته شد و تا سال 2030 هر دو سال یکبار با تلاش های مشابه دنبال می شود. پرچمداران بازسازی جهانی امسال بخشی از سرمایه گذاری تسریع شده در طبیعت توسط دولت ها و بخش خصوصی است. اهداکنندگان، به ویژه در 1.4 میلیارد دلار ارائه شده در سال گذشته توسط شورای تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) منعکس شده است.

هفت پرچمدار جدید بازسازی جهانی عبارتند از:

طرح احیای جنگل های مدیترانه ای
این ابتکار با مشارکت لبنان، مراکش، تونس و ترکیه از سال 2017 منجر به احیای حدود دو میلیون هکتار جنگل در سراسر منطقه شده است که بیش از هشت میلیون هکتار برای بازسازی تا سال 2030 برنامه ریزی شده است. این ابتکار توسط کمیته جنگلداری مدیترانه فائو حمایت می شود. – سیلوا مدیترانه، دولت های لبنان، مراکش، تونس، و ترکیه، و انجمن جنگل ها، توسعه و حفاظت لبنان (AFDC).

زندگی ایندوس
طرح Living Indus در پی سیل ویرانگر ناشی از تغییرات آب و هوایی در سال 2022 توسط پارلمان پاکستان تصویب شد و به طور رسمی در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در شرم الشیخ (COP27) راه اندازی شد. هدف آن احیای 25 میلیون هکتار از حوزه رودخانه تا سال 2030 است که 30 درصد از مساحت پاکستان را در بر می گیرد از طریق اجرای 25 مداخله پر تاثیر برای سیاست گذاران، دست اندرکاران و جامعه مدنی. شرکای این ابتکار عبارتند از دولت پاکستان، فائو و سایر آژانس های سازمان ملل.

جنبش اجتماعی Accion Andina
این جنبش با الهام از سازمان غیرانتفاعی حفاظت از پرو ECOAN (Asociacion Ecosistemas Andinos) و توسط سازمان غیرانتفاعی Global Forest Generation مستقر در ایالات متحده طراحی شده است. در حال توسعه یک مدل احیای جنگل‌های جامعه است که طی دو دهه گذشته خود را به عنوان یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای طرح‌های تاب‌آوری آب و هوا برای بازسازی و رشد 30 میلیون درخت تا سال 2030 در یک نوار رویشی به وسعت 800000 هکتار در آرژانتین، بولیوی، شیلی ثابت کرده است. ، کلمبیا، اکوادور، پرو و ونزوئلا. هدف این ابتکار در نهایت حفاظت و احیای یک منطقه جنگلی به مساحت یک میلیون هکتار تا سال 2045 است. 25000 نفر از جوامع دورافتاده آند در حال حاضر مشغول احیای 5000 هکتار و حفاظت از بیش از 11000 هکتار از جنگل های آند هستند.

ابتکار بازسازی حرا در سریلانکا
این ابتکار علم محور است و توسط جوامع محلی رهبری می شود و بر بازگرداندن تعادل طبیعی در اکوسیستم متمرکز است. از زمانی که این طرح در سال 2015 راه اندازی شد، تلاش ها تاکنون منجر به ایجاد 500 هکتار جنگل های حرا بازسازی شده شده است که 150 خانوار از آن بهره مند شده اند. حدود 10000 هکتار برای بازسازی تا سال 2030 برنامه ریزی شده است که 5000 خانوار از آن بهره مند می شوند و بیش از 4000 شغل جدید ایجاد می شود. شرکای این طرح شامل وزارت محیط زیست سریلانکا و دولت های استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است.

ابتکار منظر قوس ترای
ابتکار منظر قوس ترای بر احیای جنگل‌های دالان‌های حیاتی چشم‌انداز طاق ترای تمرکز کرده است. احیای 66800 هکتار از جنگل های نپال و همچنین اقدامات دیگر، معیشت حدود 500000 خانوار در نپال را بهبود بخشیده است. همچنین از جمعیت ببرها در چشم انداز مشترک هند و نپال حمایت کرد. انتظار می رود توسعه ادامه یابد زیرا تقریباً 350000 هکتار تا سال 2030 بازسازی خواهد شد. صندوق جهانی طبیعت (WWF) نپال شریک اصلی این طرح است که از دولت نپال حمایت می کند.

سبز شدن مجدد آفریقا
ابتکار سبز شدن مجدد آفریقا با استفاده از تکنیک های آگروفارستری اثبات شده، سازگار با نیازهای کشاورزان در زمینه های اجتماعی-اکولوژیکی مختلف در دو دهه گذشته، برای بازسازی بیش از 350000 هکتار در اتیوپی، غنا، کنیا، مالی، نیجر، رواندا، سنگال و سومالی. تا سال 2030، پنج میلیون هکتار دیگر نیز برای بازسازی برنامه ریزی شده است. انتظار می‌رود این طرح برای بیش از 600000 خانوار مفید باشد. همچنین ذخیره کربن را افزایش می دهد، عملکرد محصول و علف را افزایش می دهد، خاک را انعطاف پذیرتر می کند (جلوگیری از سیل) و آن را با نیتروژن ثابت که به عنوان یک کود طبیعی عمل می کند، درمان می کند. شرکای این طرح عبارتند از CARE Nederland، Catholic Relief Services، CIFOR-ICRAF، Oxfam، Regreening Africa، Sahel Eco و World Vision استرالیا.

برنامه باغ جنگلی
برنامه باغ جنگلی که در سال 2015 راه اندازی شد، شامل چندین پروژه باغ جنگلی در کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، گامبیا، کنیا، مالی، سنگال، اوگاندا و تانزانیا است. از طریق تکنیک‌های آگروفارستری تحقیق شده، شیوه‌های کشاورزی ناپایدار جایگزین می‌شوند، و طبیعت بازسازی می‌شود، زیرا کشاورزان آموزش‌ها، لوازم و تجهیزات ضروری را برای موفقیت خود دریافت می‌کنند. با کاشت ده‌ها میلیون درخت در هر سال، این برنامه قصد دارد تا سال 2030 از 41000 هکتار بازسازی‌شده به 229000 هکتار افزایش دهد و از طریق ایجاد 230000 شغل از تعداد بیشتری حمایت کند. شرکای این طرح شامل درختان برای آینده است.