هفت دهه تلاش برای امنیت غذایی کشور/ اجرای هفت پروژه تحقیقاتی ملی 

پایگاه خبری DA1news: هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور امنیت غذایی را از مهمترین ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست که متضمن حفظ استقلال و عزت مندی کشور می باشد. وی گفت: گندم به عنوان محصول راهبردی علاوه بر ایفای نقش مهم در امنیت غذایی کشور، تامین کننده بخش عمده ای از پروتئین و کالری مردم می باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب، اسدی رحمانی با اشاره به سابقه انجام پژوهش های دانش محور و کاربردی در حوزه گندم گفت: موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی مرتبط با گندم دارای دستاوردهای مهمی می باشد.

توجه داده های سامانه ملی تناسب اراضی
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با تشریح فعالیت های این موسسه در خصوص گندم بیان کرد: طرح ملی تناسب اراضی برای محصولات زراعی و باغی در اراضی زیر کشت آبی کشور به منظور تهیه لایه های اطلاعاتی مورد نیاز در برنامه ریزی الگوی کشت ملی توسط موسسه تحقیقات خاک وآب کشور اجرا شده و نتایج حاصله در قالب سامانه ملی تناسب اراضی، گزارش و نقشه در اختیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی تدوین الگوی کشت ملی قرار گرفته است. وی با اشاره به نتایج مطالعات تناسب اراضی گفت: بیش از 40 درصد از اراضی کشور برای کشت گندم تناسب خوبی ندارند و لذا به منظور اجرای هر چه بهتر الگوی کشت و تولید حداکثری گندم در اراضی لازم است به داده های سامانه ملی تناسب اراضی توجه شود.

اجرای هفت پروژه تحقیقاتی ملی
اسدی رحمانی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب در زمینه مدیریت تغذیه گندم گفت: با همکاری معاونت زراعت پایلوت های تغذیه بهینه گندم در سال زراعی 1402-1401 در قالب هفت پروژه ملی و بر اساس آخرین یافته های تحقیقاتی با هدف بررسی اثر مدیریت بهینه تغذیه در تولید کمی و کیفی گندم آبی و دیم و کاهش تنش های محیطی شامل خشکی، شوری و سرمازدگی و افزایش دانش مدیریت بهینه تغذیه گندم در 131 مزرعه منتخب تحت کشت گندم آبی و دیم (95 مزرعه آبی و 36 مزرعه دیم) در 29 استان کشور اجرا شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: نتایج حاصل از اجرای این طرح نشان دهنده افزایش عملکرد به میزان 20 درصد در گندم آبی و دیم در مناطق مختلف کشور شده است.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در خصوص کیفیت گندم تولیدی کشور بیان کرد: موسسه تحقیقات خاک و آب با مشارکت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد و معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بررسی وضعیت عناصر سنگین (کادمیم و سرب) و همچنین عناصر مغذی گندم تولیدی کشور اقدام نموده است.
وی گفت: در این بررسی حدود 2000 نمونه گندم از مزارع گندم سراسر کشور جمع آوری و غلظت فلزات سنگین (کادمیم و سرب) و عناصر غذایی (روی، آهن، منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم و منیزیم) در آن ها با روش های استاندارد اندازه گیری شد.

نتایج مثبت کیفی در تولید گندم
اسدی رحمانی در ادامه سخنان خود گفت: نتایج این بررسی نشان داد که میانگین غلظت کادمیم و سرب در گندم های تولیدی کشور در مقایسه با کشورهای دیگر و حتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته کمتر بوده که نشان دهنده کیفیت بسیار مناسب گندم تولیدی کشور از نظر غلظت فلز سنگین کادمیم و سرب است. این بررسی همچنین نشان داد که میانگین غلظت عناصر مغذی مانند روی، آهن، منگنز ، مس پتاسیم، کلسیم و منیزیم در گندم تولیدی کشور در دامنه تغییرات غلظت این عناصر در گندم‌های تولیدی در کشورهای مختلف قرار دارد. لذا این نتایج نشان دهنده این است که گندم تولید شده در کشور در سلامت کامل بوده و کیفیت بالایی دارد.