بحران غذایی در غرب و مرکز آفریقا

پایگاه خبری DA1news: برای پیشگیری و درمان سوءتغذیه حاد در میان کودکان و ترویج برنامه های هوشمند آب و هوایی که به کاهش آسیب پذیری بالای منطقه در برابر شوک های اقلیمی و خطر کاهش منابع طبیعی کمک می کند، مشارکت ها باید تقویت شوند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آوریل 2023 هشدار داد که ناامنی غذایی حاد در مسیر رسیدن به بالاترین حد ده ساله در غرب و مرکز آفریقا تا ژوئن سال جاری است. یک مطالعه جدید گسترش نگران کننده مواد غذایی را نشان می دهد. ناامنی در کشورهای ساحلی و سطوح فاجعه بار گرسنگی در مناطق آسیب دیده از درگیری در بورکینافاسو و مالی، جایی که کمک های بشردوستانه به دلیل ناامنی به شدت مانع شده است.

پیش‌بینی می‌شود برای اولین بار در ساحل، 45000 نفر سطوح فاجعه‌بار (مرحله 5) گرسنگی را تجربه کنند – در یک قدمی قحطی – از جمله 42000 نفر در بورکینا و 2500 نفر در مالی.
بر اساس تحلیل امنیت غذایی Cadre Harmonisé در مارس 2023، اثرات ترکیبی درگیری ها، شوک های آب و هوایی، کووید-19 و قیمت های بالای مواد غذایی همچنان باعث افزایش گرسنگی و سوءتغذیه در منطقه می شود و تعداد مردمی که دسترسی منظم به مواد غذایی ایمن و مغذی ندارند. پیش‌بینی می‌شود که مواد غذایی در طول فصل لاغر ژوئن تا آگوست 2023 به 48 میلیون افزایش یابد – افزایشی چهار برابری در پنج سال گذشته. نتایج همچنین یک روند بلندمدت به سمت گسترش جغرافیایی ناامنی غذایی در منطقه را تأیید می کند.

وضعیت تغذیه در حال حاضر بد برای جوامع در سراسر منطقه نیز رو به کاهش است، به طوری که 16.5 میلیون کودک زیر پنج سال در سال 2023 با سوء تغذیه حاد مواجه خواهند شد، از جمله 4.8 میلیون کودک که انتظار می رود از نوع شدید ناتوان کننده (SAM) رنج ببرند. این افزایش 83 درصدی در سوء تغذیه حاد جهانی (GAM) در مقایسه با میانگین 2015-2022 است. علاوه بر مقرون به صرفه نبودن یک رژیم غذایی متنوع مغذی و سالم (به ویژه برای کودکان و زنان خردسال)، درگیری و جابجایی جمعیت یکی از عوامل اصلی بدتر شدن وضعیت است که منجر به کاهش دسترسی به خدمات اجتماعی ضروری (بهداشت، تغذیه، شستشو) می شود. ، حمایت اجتماعی) و تأثیر منفی بر شیوه های مراقبت دارد. بین سال‌های 2019 تا 2023، حوادث امنیتی 79 درصد در منطقه افزایش یافت و باعث جابجایی گسترده جمعیت و اختلال در دسترسی به زمین‌های کشاورزی و علوفه شد.

علیرغم بهبود بارندگی در سال 2022، دسترسی و در دسترس بودن غذا همچنان یکی از نگرانی های اصلی است. این منطقه همچنان به واردات خالص وابسته است و کاهش ارزش پول و تورم بالا باعث افزایش قبوض واردات مواد غذایی در آن می شود، حتی در شرایطی که کشورها با محدودیت های مالی عمده و چالش های اقتصاد کلان دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی وجود دارد که محدودیت‌های جابجایی غیر انسانی و غلظت بالای دام در برخی مناطق می‌تواند منجر به وخامت بیشتر شرایط دامداری و امنیتی شود.

فائو، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA)، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) درخواست خود را از شرکای توسعه و بشردوستانه – و همچنین بخش خصوصی – برای حمایت از ملی تجدید می کنند. دولت ها در تقویت امنیت غذایی و تغذیه در منطقه. این شامل ساختن سیستم های غذا، بهداشت، آب، بهداشت و بهداشت و برنامه های حفاظت اجتماعی حساس به تغذیه است که گروه های آسیب پذیر مانند زنان و کودکان خردسال را هدف قرار می دهد.

ترجمه: رضا یغمایی
منبع: www.rural21.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *