مختاران: هم افزایی دو تخصص آب و زراعت منجر به افزایش بهره وری می شود

پایگاه خبری DA1news: علی مختاریان گفت:  تلاش در جهت کاهش مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری توجه جدی می طلبد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی مختاران عضو هیات علمی بخش تحقیقات آبیاری و زهکشی موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی در نشست خبری به مناسبت روز ملی گندم ونان با تاکید بر اهمیت اراضی فاریاب در تولید گندم گفت: مبنای صرفه جویی واقعی آب در واقع تاکیدی بر این که نتایج حاصل از یک مقیاس میدانی باید به کل حوضه و یا منطقه گسترش یابد  و با توجه به اینکه با کمبود آب مواجه هستیم ، صرفا با تامین آب، تولید( کیلوگرم) افزایش خواهد یافت اما افزایش بهره وری آب ( کیلوگرم بر متر مکعب) محقق نخواهد شد.

مختاران اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف استفاده از تکنیک های به زراعی به معنی هم افزایی دو تخصص آب و زراعت هم منجر به صرفه جویی واقعی در مصرف آب و هم افزایش بهره وری خواهد شد.

وی افزود: سامانه آبیاری قطره ای نواری برای محصول گندم در کنار سامانه کاشت مناسب، و استفاده از ارقام مطلوب و سامانه های حفاظت از خاک مانند مهندسی زهکشی می تواند باعث ارتقا بره روی در سطح مزرعه و حوضه شود.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات آبیاری و زهکشی در بخش از سخنان خود گفت: تجربه وتحقیق نشان می دهد که استفاده از سامانه آبیاری قطره ای نواری برای کشت گندم با حفظ عملکرد محصل از  تن در هکتار در شرایط مستعد شوری تا متوسط 6.5 تن در هکتار در شرایط مناسب، حجم آب کاربردی در سامانه قطره ای برای کشت گندم به ترتیب به میزان 32درصد و 16درصد نسبت به سامانه سطحی و بارانی کمتر بوده است.

وی ادامه داد و افزود: به علت حجم آب آبیاری کمتر و عملکرد مناسب در سامانه قطره ای، میزان بهره روی آب در کشت گندم به میزان 35 درصد و 10درصد نسبت به سامانه آبیاری سطحی و بارانی بیشتر بود که نشان دهنده شرایط مناسب این روش آبیاری است. اما این مساله نباید مبنایی برای افزایش سطح زیرکشت باشد بلکه بیاد بهبود اراضی را دنبال داشته باشد.

علی مختاران در خاتمه سخنان خود در این نشست گفت: تجربه نشان می دهد که مناسبترین فاصله نوارهای قطره ای در کشت گندم 50 سانتی متر با فاصله روزنه های 10 سانتیمتری است هر چند در خاک های سنگین این فاصلهتا 75 ساتیمتر با فاصله روزنه های آبده 20 سامنی می تواند افزایش یابد.