هند به دنبال جایگزینی نانواوره به جای اوره در بخش کشاورزی است

پایگاه خبری DA1news: هند در تلاش است تا با جایگزینی کودهای رایج با کودهای تولید داخلی نانواوره تا سال ۲۰۲۵ وابستگی به اوره وارداتی را کاهش دهد. به عنوان بخشی از این طرح حدود ۸٫۵ میلیون تن اوره با ۱۷۰ میلیون بطری نانواوره جایگزین می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  ایرنا، آرون سینگال دبیر اتحادیه مواد و کود شیمیایی هند گفت: تا سال ۲۰۲۵، با تولید ۱۷۰ میلیون بطری نانو اوره، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند در واردات اوره صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: دستیابی به جایگزینی ۱۰۰ درصدی اوره با نانو اوره تا سال ۲۰۲۵ ممکن است امکان‌پذیر نباشد زیرا کشاورزان محدودیت‌های خود را دارند. با این حال، ما مطمئن هستیم که ۲۵ درصد جایگزینی در زمان تعیین شده انجام می‌شود. این یعنی صرفه‌جویی در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند در واردات سالانه.

در صورت دستیابی به ۲۵ درصد جایگزینی، تولید اوره محلی بومی حاوی نانوذرات اوره یا نانو اوره تا سال ۲۰۲۵ پنج میلیون تن خواهد بود. نوامبر گذشته، مانسوخ مانداوییا وزیر مواد و کود شیمیایی هند گفت: پنج کارخانه برای تولید هر سال ۶٫۵ میلیون تن اوره مأمور می‌شوند.

براساس گزارش ستاد ویژه فناوری نانو هند وارد کننده برتر مواد مغذی محصول، در حال حاضر ۳۰ درصد از تقاضا برای اوره را از طریق واردات از کشورهایی مانند عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی برآورده می‌کند.

هند ، سومین اقتصاد بزرگ آسیا، برای تغذیه بخش بزرگ کشاورزی خود که حدود ۶۰ درصد از نیروی کار کشور را استخدام می‌کند، به مواد مغذی زراعی نیاز دارد و ۱۵ درصد از نزدیک به سه تریلیون دلار اقتصاد را به خود اختصاص می‌دهد. اوره حدود ۷۰ درصد از یارانه کلی کود هند را تشکیل می‌دهد.

اندازه یک نانوذرات اوره در این محصول ۳۰ نانومتر است و در مقایسه با اوره معمولی و گرانولی، ۱۰ هزار برابر مساحت سطحی بالاتر دارد. با توجه به اندازه بسیار کوچک و خواص سطحی نانواوره، هنگام استفاده در گیاهان، با کارایی بالا جذب گیاه می‌شود.

این نانوذرات پس از نفوذ، به قسمت‌هایی از گیاه که در آن نیتروژن مورد نیاز است می‌رسند و مواد مغذی را به‌صورت کنترل شده آزاد می‌کنند. آزمایش‌های کارآیی انجام شده روی بیش از ۴۰ محصول در بیش از ۱۱ هزار مکان نشان می‌دهد که نانواوره بهره‌وری محصول را افزایش می‌دهد و می‌تواند نیاز اوره معمولی را ۵۰ درصد کاهش دهد. علاوه‌بر این، استفاده از نانو اوره (مایع) باعث بهبود عملکرد، زیست توده، سلامت خاک و کیفیت تغذیه‌ای محصول می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *