مبارزه با آلودگی آفلاتوکسین در بادام زمینی

 پایگاه خبری Da1news: برای مبارزه با آلودگی آفلاتوکسین در بادام زمینی ICRISAT و GIZ با یکدیگر متحد می شوند. بادام زمینی می تواند توسط موادی به نام آفلاتوکسین آلوده شود.

این تهدیدی برای سلامت عمومی و همچنین درآمد کشاورزان و درآمد صادراتی است. برای رسیدگی به این مشکل، موسسه تحقیقات بین المللی محصولات زراعی برای مناطق استوایی نیمه خشک (ICRISAT) در مالاوی با Deutsche Gesellschaft für International Zusammenarbeit (GIZ) برای کنترل و جلوگیری از آلودگی آفلاتوکسین در طول زنجیره ارزش بادام زمینی همکاری می کند.

این پروژه میزان آلودگی بادام زمینی به آفلاتوکسین های سرطان زا – مواد سمی تولید شده توسط قارچ ها را کاهش می دهد. این امر تهدید سلامت عمومی و از دست دادن درآمد کشاورزان ناشی از رد صادرات را کاهش می دهد.

مدیر کل ICRISAT دکتر ژاکلین هیوز گفت که از طریق تحقیقات علمی گسترده، ICRISAT با موفقیت آلودگی آفلاتوکسین را در بادام زمینی کاهش داده است. این منجر به محصولات با کیفیت بالاتری شد که نه تنها به بهبود تغذیه و سلامت کمک کرد، بلکه درآمد کشاورزان خرده‌مالک را نیز افزایش داد.

بینش ارزشمندی که تا به امروز به دست آورده‌ایم را می‌توان برای تأثیر بیشتر در مالاوی و فراتر از آن در این پروژه به کار برد.»

در سطح فنی، هدف این پروژه دستیابی به سطح آلودگی کمتر از ده قسمت در میلیارد (ppb) برای تمام محصولات غذایی بادام زمینی در مالاوی است. همچنین با نهادهای ملی مانند کمیته کشاورزی مجلس برای اصلاح، ادغام و اجرای سیاست هایی که پیشگیری و کنترل آفلاتوکسین را تسهیل می کند، همکاری نزدیک خواهد داشت.

بهبود دانش و مهارت در طول زنجیره ارزش بادام زمینی

ICRISAT با کارشناسان و ذینفعان مشورت کرد و دریافت که بهترین راه برای مدیریت خطر آلودگی آفلاتوکسین در زنجیره ارزش بادام زمینی مالاوی، بهبود دانش و مهارت‌های همه افراد درگیر است. بسیاری از این موضوع بی اطلاع هستند.

چهار کارگاه در مورد آلودگی آفلاتوکسین در بادام زمینی در مناطق سراسر کشور برگزار شد و نمونه ها در نقاط مختلف زنجیره ارزش مورد آزمایش قرار گرفتند. اواخر امسال، سیاستگذاران در یک سمینار ملی گرد هم می آیند تا در مورد یافته های این کارگاه ها بحث کنند.

دکتر آرویند کومار، معاون مدیر کل تحقیقات ICRISAT بر اهمیت سمینار آتی تاکید کرد و اظهار داشت که این سمینار بینش‌های مهمی را برای سیاست‌گذاری عمومی بهتر به سیاست‌گذاران ارائه می‌دهد. دکتر کومار گفت: “تیم دانشمندان و محققان متعهد ما به پیشبرد مرزهای دانش در این زمینه ادامه خواهند داد و من از GIZ برای تعهد عمیقش به این هدف تشکر می کنم.”

دکتر سابین هومان کی توئی، دانشمند ارشد اجتماعی در ICRISAT مالاوی، در مورد اهمیت نتایج این پروژه برای معیشت و سلامت، گفت که این کارگاه ها نشان داد که کشاورزان فروش آجیل با کیفیت بالاتر (80 تا 90 درصد از محصول خود) را در خارج از کشور در اولویت قرار داده اند.

او توضیح داد: «باقی‌مانده‌های خام اغلب برای مصرف محلی استفاده و فرآوری می‌شوند و از طریق آزمایش‌های دقیق، این پروژه سطوح بالایی از آلودگی آفلاتوکسین را در آرد بادام‌زمینی فرآوری‌شده و محصولاتی مانند کره بادام‌زمینی شناسایی کرده است.»

در پاسخ، این پروژه راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آزمایش بیشتر، افزایش آگاهی از بهترین شیوه‌ها، تقویت ساختارهای منطقه برای اجرای مؤثر، تأمین مالی برای مبارزه با آفلاتوکسین، و توانمندسازی زنان در ایمنی مواد غذایی را پیشنهاد می‌کند.

سام نجوروگه، دانشمند ارشد و نماینده کشور در ICRISAT مالاوی، در پایان گفت: «با انجام اقدامات پیشگیرانه در حال حاضر برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی خود، می‌توانیم از رفاه جوامع خود محافظت کنیم و آینده سالم‌تر و انعطاف‌پذیرتر را برای همه ترویج کنیم.»

 

ترجمه: مجید میری

منبع: www.rural21.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *