تشخیص آلودگی باکتریایی در موادغذایی با تلفن همراه

پایگاه خبری Da1news:  محققان ژاپن با ساخت دستگاهی که به تلفن همراه نیز متصل میشود توانسته اند آلودگی باکتریایی مواد غذایی را تشخیص دهند

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه متروپولیتن اوزاکا در ژاپن دستگاهی برای تشخیص سریع ارائه کرد. این تیم به سرپرستی دکتر هیروشی شیگی حسگر زیستی ساخته شده است که می‌تواند به طور همزمان چندین گونه باکتری عامل بیماری را در مدت یک ساعت تشخیص دهد.

وی افزود: دستگاه تشخیص که ما ساختیم اندازه کف دست بوده و می‌توان آن را به تلفن هوشمند متصل کرد تا به راحتی سطوح آلودگی باکتریایی را بررسی کند.

این تیم، نانوهیبریدهای فلزی آلی از طلا و مس را سنتز کردند که با یکدیگر تداخل ندارند، به طوری که سیگنال‌های الکتروشیمیایی را می‌توان روی یک زیست‌حسگر منفرد شناسایی کرد. این هیبریدهای آلی- معدنی از پلیمرهای رسانا و نانوذرات فلزی تشکیل شده است. آنتی‌بادی برای باکتری هدف به این ساختار نانوهیبریدی اضافه می‌شود تا به عنوان برچسب الکتروشیمیایی عمل کند.

نتایج بررسی‌های محققان نشان داد که این حسگر زیستی می‌تواند با کمک برچسب‌هایی که دارد به شکلی کارآمد باکتری‌های مختلف را همزان شناسایی کند. این کار در مدت کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

دکتر شیگی گفت: این روش امکان تعیین سریع وجود یا نبود باکتری‌های مضر را قبل از ارسال محصولات غذایی و دارویی فراهم می‌کند و در نتیجه به اطمینان سریع از ایمنی در محل تولید کمک می‌کند.

هدف این تیم توسعه نانوهیبریدهای فلزی آلی جدید برای شناسایی همزمان گونه‌های باکتریایی بیشتر است. نتایج این یافته‌ها در نشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.