تجهیز بیش از ۲.۸ میلیون هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

پایگاه خبری DA1news: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در دومین نشست شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک در کرج، به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر صرفه‌جویی ۱۰ درصدی آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این مهم با انجام مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی و بکارگیری فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی امکان‌پذیر است.

وی به وضع موجود عملکرد فیزیکی طرح‌های آب و خاک کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲.۸ میلیون هکتار از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی قابل کشت به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، همچنین بیش از ۳۲ هزار کیلومتر از قنوات کشور، احیا، مرمت و بازسازی و ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز تجهیز و نوسازی شده‌اند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور گفت: تاکنون ۳۳ هزار کیلومتر طرح انتقال آب با لوله و ۸۱۳ هزار هکتار طرح پوشش انهار سنتی در سطح کشور اجرا شده است.

وی اهداف کلی این معاونت را تامین امنیت غذایی و پایداری تولید در چارچوب توسعه پایدار کشاورزی با افزایش بهره‌وری آب و خاک برشمرد و افزود: این معاونت با اجرای پروژه‌های تامین آب، سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله، پوشش کانال‌های خاکی، احداث شبکه‌ه‍ای آبیاری و زهکشی و سایر پروژه‌های آب و خاک، موجبات افزایش بهره‌وری این بخش را فراهم می‌سازد.

نیازی، سرعت بخشیدن به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و بهره‌برداری از آنها، توسعه فناوری‌های نوین برای ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و سازمان‌های تخصصی را از مهمترین سیاست‌ها و رویکردهای معاونت آب و خاک ذکر کرد.

به گفته وی، اجرای طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک در سه استان شمالی کشور به مساحت ۱۶۰۰ هزار هکتار با بهره‌گیری از آب سبز و اجرای فاز دوم طرح احیا و توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام جزو طرح‌های شاخص و راهبردی سازه‌ای آب و خاک هستند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پایش، ارزیابی و تهیه گزارش‌های اثربخشی طرح‌های موجود و الگویی آب و خاک، انتقال یافته‌های محققان به مزرعه و ارسال یافته‌های علمی به معاونت جهت بهره‌برداری را از جمله انتظارات این معاونت از موسسه‌های تحقیقاتی و آموزش و ترویج اعلام کرد.

تقویت موسسه‌های تحقیقاتی با بخش اجرا، با تشکیل شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست، با اشاره به این که مجموعه معاونت آب و خاک از دیرباز با موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تات ارتباط و همکاری تنگاتنگ داشته است، گفت: شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک به منظور تقویت و هم‌افزایی بیشتر موسسه‌های تحقیقاتی با بخش اجرا، تشکیل و راه‌اندازی شده است.

حسین جعفری افزود: تهیه سرفصل‌های تحقیقاتی و چگونگی اداره این شورا و تهیه آیین‌نامه داخلی در راستای نتیجه‌گیری مناسب‌تر باید در دستور کار شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک آورده شود.

بنابر این گزارش، در این نشست که روسای موسسه‌های تحقیقات خاک و آب، تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و مسوول تدوین و دبیر نظارت بر الگوی کشت سازمان تات حضور داشتند، مدیران کل دفاتر تخصصی معاونت آب و خاک، گزارش فعالیت‌های اجرایی و نیازهای تحقیقاتی بخش را ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *