جزایر درختی تنوع زیستی را به مزارع نخل روغنی می آورند

پایگاه خبری DA1news: جزایر درختان در مزارع نخل روغنی می توانند به طور قابل توجهی تنوع زیستی را طی پنج سال بدون کاهش بهره وری افزایش دهند. این را آزمایشی که بیش از ده سال است در اندونزی به عنوان بخشی از مرکز تحقیقات مشترک (CRC) “EFForTS” در دانشگاه گوتینگن در آلمان اجرا می شود، نشان داده است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی دانشگاه گوتینگن – مرکز تحقیقات مشارکتی (CRC) “کوشش ها – جزایر تجربی درختان را در مزارع جزیره سوماترا در اندونزی کاشتند تا از بین رفتن گونه های ناشی از کشت فشرده نخل های روغنی مقابله کنند. نتایج. در ماه مه 2023 در مجله Nature منتشر شد.

تبدیل جنگل های استوایی به مزارع نخل روغنی منجر به تلفات قابل توجهی در تنوع زیستی و عملکردهای اکولوژیکی می شود. در سراسر جهان، در مجموع حدود 21 میلیون هکتار از مزارع روغن نخل، عمدتا در اندونزی و مالزی کشت می شود. برای کاهش تأثیر منفی بر محیط زیست، دانشمندان 52 جزیره درختی با گونه های درخت محلی را در یک مزرعه نخل صنعتی ایجاد کردند. معلوم شده است که این یک استراتژی امیدوارکننده برای احیای محیط زیست است.

تیم تحقیقاتی انتظار داشتند با گذشت زمان بازدهی رو به وخامت بگذارد زیرا جزایر درختی منابع را برای توسعه خود به قیمت نخل های روغنی مصرف می کنند. پروفسور دلفین کلارا زمپ، نویسنده اول، در حال حاضر در دانشگاه توضیح می دهد: “با این حال، حتی پس از پنج سال پس از شروع آزمایش، نخل های روغنی به شکوفایی خود ادامه دادند. و این بدون استفاده از کود مصنوعی در جزایر درختی انجام شد.” نوشاتل/سوئیس “نتایج ما نشان می دهد که صنعت می تواند از این مداخله بهره مند شود. پتانسیل واقعی برای توسعه این روش ها برای غنی سازی تنوع زیستی در مقیاس بزرگ وجود دارد.”

فرصتی برای احیای اکولوژی در مزارع پالم روغنی در مقیاس بزرگ

پروفسور هولگر کرفت، رئیس گروه تحقیقاتی تنوع زیستی، ماکرواکولوژی و جغرافیای زیستی دانشگاه گوتینگن، یکی از نویسندگان این مقاله، توضیح می دهد: «بیشتر مطالعات اکولوژی مزارع روغن نخل محدود به مشاهده از بین رفتن تنوع زیستی و زوال اکوسیستم است. “رویکرد ما برای احیای اکولوژیکی یک گام فراتر می رود و در سراسر جهان منحصر به فرد است، زیرا در پس زمینه کشتزارهای نخل روغنی در مقیاس صنعتی در مناطق بزرگ صورت می گیرد. با استفاده از یک طراحی آزمایشی دقیق، می توانیم ترکیب و اندازه بهینه را تعیین کنیم. جزایری از درختان که بهترین راه ممکن را برای احیای اکولوژی به ارمغان خواهند آورد.”

محققان تنوع زیستی میکروارگانیسم های خاک (مانند باکتری ها یا قارچ ها)، حشرات و سایر بی مهرگان کوچک، گیاهان، پرندگان و خفاش ها را سه تا پنج سال پس از انجام آزمایش مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها همچنین تأثیرات را از نظر تنظیم چرخه آب، کربن و مواد مغذی، میکرو اقلیم، کیفیت خاک، گرده افشانی و کنترل جوامع بیولوژیکی و گونه های مهاجم کمیت کردند.

همکاری نزدیک با صاحبان مزرعه برای اجرای روان پروژه تحقیقاتی ضروری بود. زمپ می گوید: “این همکاری به ما کمک کرد تا مسائل مربوط به مدیریت کشاورزی و اقتصادی مزرعه و اینکه چگونه آزمایشات تجربی ما بر عملکرد روغن نخل تاثیر می گذارد، درک کنیم. این جنبه ها برای صنعت بسیار مهم هستند.”

40 نویسنده این مطالعه توافق کردند که اولویت اصلی باید همچنان پیشگیری از جنگل زدایی باشد. این تیم نتیجه گیری می کند: «نتایج دلگرم کننده نباید اجازه داده شود که حفاظت از جنگل های استوایی را که زیستگاه تنوع زیستی غیرقابل جایگزینی هستند، به خطر بیندازد.

(دانشگاه گوتینگن/وی)

ارجاع: کلارا زمپ و همکاران جزایر درختی تنوع زیستی و عملکرد را در مناظر نخل روغنی افزایش می دهند. طبیعت 2023. https://doi.org/10.1038/s41586-023-06086-5.

منبع: اینترنت

ترجمه: ناظم رام