شانزدهمین کنفرانس؛ سیستم های غذایی برای آینده ما / برای گرسنگی صفر

پایگاه خبری DA1news: وزرای کشاورزی با تسریع تحول به سمت کشاورزی پایدار، محلی، سازگار با مکان و تاب‌آور و همچنین تقویت نقش زنان در بخش کشاورزی، کاهش ضایعات جهانی به نصف و بهبود مدیریت کود و محصولات حفاظت از گیاه موافقت کردند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، وزرای کشاورزی از حدود 65 کشور در شانزدهمین کنفرانس وزرای کشاورزی – برلین که به موضوع “سیستم های غذایی برای آینده ما: پیوستن به نیروها برای جهانی گرسنگی صفر” در برلین، آلمان، در 20 ژانویه 2024 اختصاص داشت، ملاقات کردند.

جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی فدرال آلمان، وزرای کشاورزی موافقت کردند که تحولات لازم را به سمت سیستم های کشاورزی و غذایی پایدار و در نتیجه انعطاف پذیر ادامه دهند. وزیران در بیانیه پایانی خود تأکید کردند که این تنها راه برای تحقق حق غذای کافی برای همه در سراسر جهان است. آن‌ها دریافتند که بحران‌های آب و هوا و تنوع زیستی جهان را بی‌ثبات کرده است و متعهد شدند از شیوه‌ها و فناوری‌های کشاورزی حمایت کنند که تولید پایدار مواد غذایی را تقویت می‌کند. آنها همچنین تصریح کردند که جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی روسیه علیه اوکراین گرسنگی را در جهان به شدت افزایش داده است.

«هر دهم نفر گرسنه به رختخواب می‌رود. با توجه به این موضوع، ما به عنوان جامعه بین المللی باید حتی بیشتر به هم نزدیک شویم، اما در عوض جهان در خطر تقسیم شدن به جناح های جداگانه است. ما وزرای کشاورزی پیام روشنی ارسال کرده ایم که نمی توانیم و نخواهیم پذیرفت. اوزدمیر وزیر فدرال در پایان کنفرانس گفت: سیاست کشاورزی همیشه به معنای دیپلماسی کشاورزی است – تنها با همکاری با یکدیگر به امنیت غذایی دست خواهیم یافت. ما خود را پل سازانی می دانیم که می توانند برای حل چالش های ظاهراً متناقض با یکدیگر همکاری کنند. اگر تنها بر افزایش تولید تکیه کنیم و بحران آب و هوا و انقراض گونه‌ها را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم حق غذا را به واقعیت تبدیل کنیم – هر دوی اینها در حال حاضر بنیاد بخش کشاورزی ما را تهدید می‌کند.

نمایندگان بلندپایه یازده سازمان بین المللی در کنفرانس وزیران کشاورزی برلین به وزرای کشاورزی پیوستند تا درباره چگونگی تحقق حق غذای کافی بحث کنند.

نتایج کلیدی شانزدهمین کنفرانس وزیران کشاورزی برلین:
 اجرای حق بشر برای غذای کافی
غذای کافی باید برای همه در دسترس، در دسترس و مقرون به صرفه باشد. هدف وزرا تقویت اجرای دستورالعمل های داوطلبانه در مورد حق غذای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و افزایش آگاهی از دستورالعمل ها است.

تحول پایدار و انعطاف پذیر سیستم های غذایی
وزرا متعهد شده اند که تحول به سمت کشاورزی پایدار، محلی، سازگار با مکان و تاب آور را به منظور دستیابی به SDG 2 در مورد گرسنگی صفر و سایر اهداف برنامه 2030 پایداری تسریع کنند.

نظارت بر اقلیم و تنوع زیستی
رویکردهای آگرواکولوژیکی، کشاورزی ارگانیک، سیستم‌های آگروفارستری و اقتصاد دایره‌ای به مهار بحران آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی کمک خواهند کرد. هدف وزرا حمایت از چرخه های منطقه ای، زنجیره تامین منطقه ای و مصرف پایدار است.

تقویت گروه های آسیب پذیر
گروه‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه تحت تأثیر ناامنی غذایی، سوء تغذیه و بحران‌های متعدد قرار دارند و به همین دلیل تقویت خواهند شد. مشارکت برابر، به ویژه برای نسل جوان و زنان، از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است.

تقویت نقش زنان در بخش کشاورزی
هدف وزرا کاهش رفتار نابرابر با زنان در کشاورزی – از جمله در پست‌های مدیریتی – و بهبود دسترسی زنان به زمین و نهاده‌ها است.

تقویت حاکمیت
پایداری نیازمند ساختارهای کاربردی است. این امر به ویژه در مورد حقوق مالکیت زمین، دسترسی به بذر با کیفیت بالا و دسترسی عادلانه به منابع مالی و زیرساخت های روستایی صدق می کند. هدف وزرا ایجاد یک رویکرد سیستمی از طریق هماهنگی بین بخشی و انسجام اقدامات سیاسی است.

نصف کردن زباله های جهانی
هدف کاهش شدید تلفات و ضایعات مواد غذایی در کل زنجیره ارزش تا سال 2030 است. برای دستیابی به این هدف، اهداف خاصی باید با اقدامات مؤثر تکمیل شوند. تلفات و ضایعات مواد غذایی باید اندازه گیری شود و همه ذینفعان باید اقدامات متعهدانه – از تولید اولیه تا خانوارهای خصوصی – انجام دهند.

بهبود مدیریت کود و محصولات حفاظت از گیاه
هدف وزرا تقویت تولید و استفاده پایدار کود به منظور تثبیت عملکرد و جلوگیری از کمبود در سراسر جهان است. مدیریت کود بخشی از مدیریت یکپارچه و پایدار زمین خواهد بود. هدف وزرا حمایت از کشورهای جنوب جهانی در تولید پایدار کود است.

منبع: www.rural21.com