اختلال صادرات جهانی باعث افزایش 6 دلاری قیمت گندم

پایگاه خبری DA1news: اختلال صادرات از بندر دریای سیاه، قیمت جهانی نهاده های اساسی را افزایش داد، گندم در یک روز 6 دلار رشد قیمت داشت.

به گزارش پایگاه خبری DA1news، قیمت‌های جهانی نشان می دهد که قیمت انواع محصولات اساسی از جمله گندم، نهاده دامی و دانه های روغنی در مسیر روند افزایشی قیمت است، و در آخرین روز کاری این هفته هم رکوردهای جدیدی از افزایش قیمت را ثبت کرده است، سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد نیز در آمار جدید خود اعلام کرده که شاخص های قیمت غذا افزایش یافته است.

براساس تازه‌ترین گزارش فائو، به‌دنبال پایان‌یافتن طرح غلات دریای‌سیاه و محدودیت‌های تجاری جدید برنج از سوی هند، شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژوئیه با افزایش مواجه شده‌است. شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه قیمت جهانی مواد غذایی را دنبال می‌کند، در ماه ژوئیه ۳/ ۱‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته، با این وجود همچنان حدود ۱۲‌درصد نسبت به ژوئیه ۲۰۲۲ پایین‌تر است.

به گزارش بلومبرگ، قیمت گندم در بازارهای جهانی در آخرین روز کاری این هفته 6 دلار رشد قیمت داشت و هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه سپتامبر به قیمت 633 دلار عرضه شد. قیمت نهاده‌های دامی هم افزایش داشتند به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز افزایش 3.75 دلار را ثبت کرد.

دانه‌های روغنی هم از این رشد قیمت ها عقب نماندند به طوری که سویا برای تحویل در ماه نوامبر هم 8 دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

اخیرا روسیه موافقت نکرد که صادرات از بندر دریای سیاه تمدید شود، پیش از این با میانجیگری ترکیه و با حضور سازمان ملل متحد، روسیه موافقت کرده بود ه صادرات غلات از بندر دریای سیاه ادامه یابد و سه ماه یا 6 ماه یکبار تمدید می شد اما در آخرین بار این توافق حاصل نشد و عاملی برای رشد قیمت کالاهای اساسی به ویژه غلات شده است.

روسیه گفته است در صورتی با تمدید صادرات از دریای سیاه موافقت می‌کند که اتحادیه اروپا قبول کند بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت وصل شود.

روسیه و اوکراین در مجموع 30 درصد غلات جهان را تولید می‌کنند، علاوه بر آن بندر دریای سیاه دروازه مهم صادرات به کشورهای اروپایی است که با جنگ دو کشور این روند در مقاطعی مختل شده و یا به کندی انجام می شود که موجب اختلال عرضه در جهان شده است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *