کاهش ارزش لیر و حضور میوه های ترکیه با بازار های آسیایی

پایگاه خبری Da1news: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در پی پایین آمدن ارزش لیر ترکیه، شاهد سیل ورود میوه‌های این کشور به بازارهای خاورمیانه، اروپایی و آسیایی باشیم.

‌به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از ایست فروت، از زمان پیروزی دوباره رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، لیر این کشور ۱۴ درصد از ارزش خود را از دست داده و به‌طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ درصد کاهش ارزش را به ثبت رسانده است.

نکته حائز اهمیت آنکه پیش‌بینی می‌شود با ادامه کاهش ارزش لیر، شاهد سیل ورود میوه‌های تولید این کشور به بازارهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه باشیم.

درحالی‌که همین ۲ سال پیش هر دلار آمریکا برابر با ۸.۶۷ لیر بود، اما حالا به ۲۳.۳۷ لیر افزایش پیدا کرده و واحد پولی ترکیه عملاً ۶۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است. درواقع دلار آمریکا طی دو سال در ترکیه تقریباً ۳ برابر شده هاست.

همواره در پس کاهش ارزش پول ملی کشورها شاهد افزایش حجم صادرات و کاهش حجم واردات آنها هستیم. به‌طور مثال در ۴ ماه نخست سال جاری صادرات میوه و سبزیجات ترکیه ۱۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که در مدت مذکور شاهد ثبات نسبی برابری نرخ دلار با لیر بوده‌ایم.

با پایین آمدن بیشتر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار انتظار می‌رود شاهد یک موج جدید بالا رفتن موج صادرات میوه و سبزیجات ترکیه به کشورهای آسیایی، شرق اروپا، اتحادیه اروپا، حوزه قفقاز، آسیای میانه و خاورمیانه باشیم. ترکیه از محل صادرات میوه و سبزیجات سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد دارد و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصولات در منطقه به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *