اصلاحات بانک جهانی؛ سرمایه گذاری بیشتر در اقدام اقلیمی

اصلاحات بانک جهانی: سرمایه گذاری بیشتر در اقدام اقلیمی
بانک جهانی در آینده مشوق های مالی قوی تری برای پروژه هایی ارائه خواهد کرد که نه تنها به نفع کشورها بلکه برای کل جهان است – از پروژه های اقدام آب و هوایی گرفته تا حفظ تنوع زیستی و پیشگیری از بیماری همه گیر.
سهامداران بانک جهانی در نشست سالانه خود در مراکش در اکتبر 2023 در مورد اصلاحی بلندپروازانه که منجر به سرمایه گذاری بیشتر در اقدامات آب و هوایی و سایر اهداف توسعه جهانی می شود، توافق کردند.

در نشست سالانه بانک جهانی یک سال پیش، وزیر توسعه سونیا شولزه، به عنوان رئیس کل آلمان در گروه بانک جهانی به همراه سایر سهامداران، از مدیریت بانک جهانی خواسته بود تا اصلاحی را با هدف ایجاد بانک تنظیم کند. بهتر می تواند از کشورهای در حال توسعه در مقابله با چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی حمایت کند. پس از آن، بانک جهانی به تدریج بسته ای از اصلاحات را طی چند ماه گذشته تهیه کرد که در نشست روسای بانک جهانی به تصویب رسید.

یک بسته اصلاحی شامل سه عنصر اصلی
اول، یک چشم انداز هدایت کننده جدید. بانک جهانی اکنون برای “جهانی عاری از فقر در سیاره ای قابل زندگی” کار می کند. این بدان معناست که بعد جهانی، به عنوان مثال، حفاظت از منابع طبیعی حیاتی اکنون یک وظیفه اساسی برای بانک است.

دوم، انطباق مدل کسب و کار بانک در راستای این چشم انداز جدید راهنمایی. مشوق های جدیدی به منظور تشویق سرمایه گذاری در اقدام آب و هوا و حفاظت از محیط زیست، حفظ صلح و پیشگیری از بیماری همه گیر اعمال خواهد شد. این به این منظور است که در آینده هزینه بیشتری را برای کشورها به سرمایه گذاری در پروژه هایی که فقط به نفع خودشان نیستند – برای مثال حفاظت از جنگل های بارانی یا جلوگیری از بیماری های همه گیر انجام دهند. چنین مشوق‌هایی را می‌توان با ارائه اعتبار ارزان‌تر، از طریق شرایط و ضوابط امتیازی یا از طریق وام‌هایی با مدت زمان طولانی‌تر ارائه کرد. گروه هدف در اینجا، به ویژه کشورهای با درآمد متوسط هستند که به ویژه در برابر تغییرات آب و هوایی یا سایر شوک های خارجی آسیب پذیر هستند، برای مثال کشورهای جزیره ای کوچک. این اصلاحات همچنین شامل امکان قرار دادن بندهای بدهی مقاوم در برابر آب و هوا در قراردادهای وام است. اگر کشوری تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار گیرد، به آن کشور اجازه داده می شود تا بازپرداخت بدهی خود را در زمان بحران به طور موقت متوقف کند. این به این معنی است که در آن لحظه فضای مالی برای تأمین مالی پاسخ خود را خواهد داشت. بانک جهانی اکنون آزمایشی این گزینه را برای کشورهای کوچکی که به ویژه تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی هستند، آغاز خواهد کرد.

سوم، بودجه بیشتر. علاوه بر ایجاد یک «بانک بهتر» که توانایی بیشتری برای رسیدگی به چالش‌های جهانی دارد، این اصلاحات همچنین با هدف بسیج بودجه بیشتر برای مقابله با بحران‌های جهانی با «بانک بزرگ‌تر» است. آلمان از این بخش از اصلاحات به عنوان پیشگام حمایت می کند: این کشور اولین کشوری خواهد بود که 305 میلیون یورو “سرمایه ترکیبی” ارائه می کند. این بدان معناست که طی ده سال آینده، بانک جهانی قادر خواهد بود 2.4 میلیارد یورو اضافی را بسیج کرده و سرمایه گذاری های خود را برای مبارزه با چالش های جهانی گسترش دهد. بانک همچنین اقدامات دیگری را به عنوان بخشی از اصلاحات انجام داده است. یک مثال این است که نسبت اجباری حقوق صاحبان سهام به وام 20 درصدی به 19 درصد کاهش یافته است. طی ده سال آینده، بیش از 50 میلیارد دلار آمریکا می تواند با این اقدامات بسیج شود.

بانک جهانی نقش مهمی در مقابله با بحران های جهانی دارد. با ظرفیت مالی خود تا کنون در حدود 100 میلیارد دلار آمریکا در سال، می تواند نقش مهمی در پیشبرد سرمایه گذاری های مورد نیاز برای تحول اجتماعی-اکولوژیکی اقتصاد جهانی ایفا کند.

بحث در مورد کاهش بدهی مورد نیاز است
آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) از حرکت مثبت به سمت اصلاحات بانکی چندجانبه استقبال کرد، اما او خواستار سرمایه گذاری بزرگتر و گسترده تر برای مقابله با فقر و محافظت از کره زمین شد.

ما از اصلاح بانک‌های توسعه چندجانبه تحت رهبری جدید استقبال می‌کنیم، اما بحران‌های دوگانه فقر و اقلیم به میزان قابل توجهی بیشتر می‌طلبند. اشتاینر گفت: آنچه هنوز وجود ندارد بحث گسترده تر و فوری در مورد بازسازی بدهی، جذب سرمایه خصوصی و تحریک بسیج منابع داخلی است – که هر کدام از نظر مقیاس بزرگتر از تامین مالی از بانک های توسعه به تنهایی هستند.