فائو راه اندازی کرد: جعبه ابزار جدید ایمنی مواد غذایی 

پایگاه خبری DA1news: یک جعبه ابزار جدید اطلاعاتی در مورد ایمنی مواد غذایی برای تولیدکنندگان مواد غذایی فراهم می کند. هدف از این کار حمایت از فعالان و تولیدکنندگان صنایع غذایی کوچک در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news، در ژوئن 2023، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) یک جعبه ابزار جامع، عملی و در دسترس را راه اندازی کرد که برای حمایت از همه کسانی که در بخش مواد غذایی فعالیت می کنند در رعایت استانداردهای بین المللی بهداشت مواد غذایی طراحی شده است.

این جعبه ابزار بر اساس Codex Alimentarius (لاتین به معنای «کد غذایی»)، مجموعه‌ای از استانداردها، دستورالعمل‌ها و کدهای عملی است که توسط فائو و سازمان بهداشت جهانی (WHO) مدیریت می‌شود و هدف آن حفاظت از سلامت مصرف‌کننده و ترویج شیوه‌های منصفانه در مواد غذایی است. تجارت

در حال حاضر، مجموعه گسترده ای از دستورالعمل ها و هنجارهای حاکم بر اقدامات بهداشتی خوب (GHP) و تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی (HACCP) وجود دارد. جعبه ابزار این را به اطلاعات قابل هضم از طریق وب سایت فائو تبدیل می کند. توجه ویژه ای به چالش های پیش روی اپراتورها و تولیدکنندگان صنایع غذایی کوچک در کشورهای با درآمد کم و متوسط صورت گرفته است. به عنوان مثال، وب سایت به گونه ای طراحی شده است که روی دستگاه های تلفن همراه دستی که در برخی از کشورهای در حال توسعه بسیار گسترده تر از رایانه ها هستند، به خوبی کار کند.

هدف اصلی این است که به همه فعالان تجاری مواد غذایی، چه در مزرعه و چه در طول زنجیره ارزش – و صرف نظر از اندازه و مکان – ابزاری داده شود که آنها را قادر می‌سازد تا با مقامات محلی ایمنی مواد غذایی برای تولید، پردازش و توزیع غذای سالم تعامل بهتری داشته باشند. . جعبه ابزار همچنین برای کسانی که نقش نهادی دارند، مانند مقامات دولتی، دانشگاهیان و سازمان‌های ظرفیت‌سازی، ارائه می‌شود.

جعبه ابزار در ابتدا به سه زبان (انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی) در دسترس است. این شامل راهنماهایی برای بهداشت شخصی، مانند نحوه آموزش بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت تولید غذا می شوند، روش صحیح و دفعات شستشوی دست ها و پیشنهاداتی برای لباس مناسب است.

در آینده، این طرح جمع آوری بازخورد و احتمالاً گسترش جعبه ابزار برای ارائه راهنمایی های عمیق تر برای سایر بخش های سیستم کشاورزی مانند شیلات است. مؤسسات دانشگاهی قبلاً ابراز علاقه کرده اند که از آن برای ایجاد دوره های اختصاصی در مورد ایمنی مواد غذایی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *