تحقیقـات به‌تنهایی برای تولید و یا دسترسی بـه دانـش، بـسنده نیـست

پایگاه خبری Da1news: تقویت نظام‌های تحقیقاتی ممکن است موجب عرضه دانش و فناوری‌های جدید شوند، اما موجـب بهبـود ظرفیت نوآوری در کل بخش کشاورزی نمی‌شوند .

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان تات ؛ محسن جهانشاهی: تحقیقـات به‌تنهایی برای تولید و یا دسترسی بـه دانـش بـسنده نیـست و در این “نظـام دانش و اطلاعات کـشاورزی” عـلاوه بـر تحقیقـات، بـه روابـط بـین تحقیقات، ترویج و آموزش و نیز تقاضای کشاورزان برای فناوری‌های جدید نیز توجه می‌شود. تقویت نظام‌های تحقیقاتی ممکن است موجب عرضه دانش و فناوری‌های جدید شوند، اما موجـب بهبـود ظرفیت نوآوری در کل بخش کشاورزی نمی‌شوند .

رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور بیان کرد: در خصوص لزوم نوآوری و فناوری‌های جدید به حوزه کشاورزی بیان کرد: اهمیت و جایگاه بخـش کـشاورزی در اقتـصاد کشور در راستای اهدافی هماننـد امنیـت و سـلامت غذایی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی، رشد صادرات و تحـرک بخشی به رشد سایر بخش‌ها، همواره از سوی وزارت جهاد کشاورزی و به‌خصوص سازمان تات و ابزار آن پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی و برنامه ریزان مورد تأکید قرارگرفته است.
وی ادامه داد: نتیجه همراهی پایـداری، سـودآوری و بهره‌وری در بخش کشاورزی، نیازمند توسعه و بهره‌گیری از فناوری‌های مناسـب حاصل از تحقیقات کشاورزی و ترویج نوآوری‌های فنـی و نهـادی در این بخش است زیرا با تغییر بستر توسعه کشاورزی، ایده‌ها و دیدگاه‌ها درباره ماهیت و فرآیند نوآوری در این بخش نیز دستخوش تغییر شده اسـت.
رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور بیان کرد: تحقیقـات به‌تنهایی برای تولید و یا دسترسی بـه دانـش بـسنده نیـست و در این “نظـام دانش و اطلاعات کـشاورزی” عـلاوه بـر تحقیقـات، بـه روابـط بـین تحقیقات، ترویج و آموزش و نیز تقاضای کشاورزان برای فناوری‌های جدید نیز توجه می‌شود. تقویت نظام‌های تحقیقاتی ممکن است موجب عرضه دانش و فناوری‌های جدید شوند، اما موجـب بهبـود ظرفیت نوآوری در کل بخش کشاورزی نمی‌شوند .
جهانشاهی با بیان اینکه شکل‌دهی و بهبود نظام نـوآوری کـشاورزی یکـی از راهبردهـای توســعه بخــش کــشاورزی در بــسیاری از کــشورها و نهادهــای بین‌المللی است، ادامه داد: یکی از ایـن دیدگاه‌ها تدوین چارچوب تحلیلی نظام‌های نوآوری کـشاورزی بـرای ملاحظـه تمامی ساختارهای مفهومی مرسوم، یعنی نظام‌های دانش و اطلاعـات کشاورزی و نظام‌های ملی تحقیقات کشاورزی بوده است.

پارک علم و فناوری تحولی در جهت افزایش ضریب نفوذ فناوری در کشاورزی
این مقام مسئول بیان کرد: نظام‌های تحقیقـات کـشاورزی بـرای گذر موفقیت‌آمیز از چالش‌های جاری نیازمند بازسازی و یکپارچگی در سیستم گسترده علم و فناوری هستند. بر این اساس، سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انسانی، آموزش عالی، تحقیق و توسعه و نهادینه‌سازی پیوندهای اثربخش بین نقش‌آفرینان نظام ملـی نـوآوری توأم بـا تـدوین مقــررات هــدایتگر نیاز است. مطلوب است این قوانین در راســتای حفــظ مالکیــت معنــوی، سرمایه‌گذاری مطمـئن در حـوزه علـم و فنـاوری و آمـوزش عـالی و بهره‌گیری از حمایت‌های اهدا گران باشد.
رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: پارک ملی علم و فناوری ضمن در نظر گرفتن اهمیت و لزوم کاربرد نوآوری فناوری‌های جدید و هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری متناسب با حوزه‌ی کشاورزی و منابع طبیعی برنامه راهبردی و اهداف استراتژیک و کلان خود را مشخص کرده است همچنین متناسب با آمایش منطقه‌ای نقشه راه خود را ترسیم و اجزای این اکوسیستم را راهبری می‌کند.
جهانشاهی با اشاره به اقدامات پارک در سه‌ماهه نخست سال جاری گفت: در این بازه زمانی تمام ارکان اصلی پارک با نهادهای بالادستی اعم از وزارت علوم، سازمان برنامه‌وبودجه کشور و کمسیون دائمی پارک تدوین ون‌هایی شده است.
وی ادامه داد: همچنین دستورالعمل‌های لازم مرتبط با شورای علمی فناوری به‌صورت کامل تدوین و اعضای شورای این کمیته مشخص و پس از صدور حکم طبق اساسنامه پارک مصوبات آن لازم‌الاجرا خواهد بود.
رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: تدوین برنامه راهبردی پارک و آیین‌نامه‌های دهکده‌های فناوری و نوآوری مطابق مصوبه‌ی حیات وزیران و تصویب آن در هیات امنا از اقدامات جدی و مؤثر این پارک بوده که نقطه عطف چشم‌انداز و منتها تحولی در جهت افزایش ضریب نفوذ فناوری، نوآوری و بهره‌وری در کشاورزی و حوزه‌ی دانش‌بنیانی وزارت جهاد خواهد بود.

چالش‌های پیش روی ورود فناوری به کشاورزی
جهانشاهی در خصوص چالش‌های پیشروی ورود فناوری به کشاورزی بیان کرد: نبود برنامه راهبردی و سیاست‌های آینده‌نگر برای توسعه بخش کشاورزی، عدم مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و تولیدی در بخش کشاورزی، سنتی بودن ساختار تولید در بخش کشاورزی و کمبود تقاضا و ظرفیت جذب دانش و فناوری در بخش کشاورزی از مهم‌ترین چالش‌ها است.
وی همچنین ادامه داد: تمرکز بر تولید و عدم توسعه سایر چرخه‌های زنجیره کشاورزی جهت کسب ارزش‌افزوده ، تعدد نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی کشور با نیازهای تحقیقاتی و فناوری متفاوت، پایین بودن سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی و تمرکز ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی و آموزش عالی در مرکز کشور در نبود رویکرد آمایشی سایر چالش‌های پیش روی ورود فناوری به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *