مظفر روستا اعلام کرد: افزایش ۳۴ درصدس کاربرد تحقیقات در دیمزارهای کشور 

پایگاه خبری DA1news: رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: کاربرد توصیه‌های تحقیقاتی این موسسه طی سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ حدود ۳۴ درصد افزایش یافت که نویدبخش افزایش و پایداری تولید کشت دیم و امنیت غذایی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، «مظفر روستا» روز دوشنبه در حاشیه بیست‌ونهمین همایش سالیانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که در دانشگاه مراغه در حال برگزاری است، افزود: با به‌کارگیری نتایج جدید تحقیقاتی و توسعه ارقام مقاوم به سرما و سازگار با اقلیم‌های مختلف کشور و همچنین رعایت دستورالعمل‌های فنی در کاشت، داشت و برداشت شاهد افزایش تولید حتی در شرایط تنش خشکی هستیم.

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور پشتیبانی فنی و علمی اَبرطرح جهش تولید در دیمزارها را بر عهده دارد، بیان کرد: نتایج تحقیقاتی این موسسه در طرح جهش تولید به کار گرفته شده و علاوه بر آن تهیه و تدارک بذر پایه و نظارت بر اجرای طرح نیز بر عهده موسسه است.

بررسی نتایج تحقیقاتی در سال زراعی گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور همچنین به برگزاری همایش سالیانه این موسسه به مدت ۲ روز اشاره و بیان کرد: هدف اصلی بررسی نتایج پروژه‌های تحقیقاتی اجرا شده در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی برای سال آینده است.

«روستایی» اضافه کرد: در این همایش برای پایگاه‌های نوآوری در سطح استان‌های مختلف کشور و توسعه نتایج طرح‌های تحقیقی و ترویجی که با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها به دست آمده است، در سطح وسیع‌تر برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: پایداری تولید محصولات زراعی در عرصه‌های دیم کشور و تاب‌آوری ارقام و افزایش تولید از دیگر اهداف بیست و نهمین همایش سالیانه این موسسه است.

به گفته رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، دستاوردهای جدید پژوهشی در این همایش به دست‌اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منتقل می‌شود تا کارشناسان بتوانند از این نتایج در شرایط تنش خشکی و سرما و گرما بهره بگیرند.

وی این را هم بیان کرد که نتایجی که در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ به دست آمد، بسیار درخشان است و افزایش ۳۴ درصدی کاربرد توصیه‌های تحقیقاتی موسسه در دیم‌زارهای کشور موجب شد تا شاهد افزایش تولید در عرصه‌ها باشیم.

تولید مناسب گندم دیم با وجود خشکسالی در ۱۹ استان کشور

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در آیین افتتاح این همایش نیز بیان کرد: طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تولید گندم دیم حتی در ۱۹ استان دچار خشکسالی نیز مناسب ارزیابی شد و از هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تن در سال قبل از آن به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.

«روستایی» سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ را از لحاظ کشت دیم بسیار سخت عنوان کرد و افزود: شروع بدی از لحاظ بارندگی داشتیم اما با بارش‌های بعدی به پایان خوب منتهی شد و تولید در عرصه‌ها افزایش یافت.

به گفته وی همزمان با کاهش بارش، دما نیز در سطح کشور افزایش یافته و در چنین شرایطی تامین امنیت غذایی بسیار دشوارتر از سایر نقاط جهان است.

نتایج تحقیقات کشاورزی بیش از پیش به کار گرفته شود

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین بیان کرد: کشورمان رتبه ۱۱ تولید علم را در اختیار دارد و با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی، نتایج تحقیقات باید بیش از پیش در عرصه‌های دیم به کار گرفته شود.

«داود اسدیان» با تاکید بر اینکه تمایز اصلی انسان با دیگر موجودات بهره‌گیری از خرد در جهت پیشرفت است، اضافه کرد: در شرایطی که منابع آبی کشورمان روز به روز در حال کاهش است، استفاده بهینه از آب، لازمه تامین امنیت غذایی محسوب می‌شود.

وی این را هم بیان کرد که بیش از ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در مراغه وجود دارد و بیشتر باغات به صورت سنتی آبیاری می‌شود؛ بر همین اساس مصرف آب در باغات ۱۰ برابر بیشتر از حجم نرمال آن است که در چنین شرایطی قابل توجیه نیست.

فرماندار مراغه همچنین برای همکاری با سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در زمینه افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و توسعه آبیاری مدرن اعلام آمادگی کرد.