وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان 2023

پایگاه خبری DA1news: در نسخه امسال گزارش سالانه SOFI سازمان ملل آمده است که وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در سال 2022 وخیم باقی مانده است، در حالی که ناامنی غذایی بر افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند تأثیر می گذارد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، آخرین گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (SOFI) نشان می دهد که اگر روندها به همین شکل باقی بماند، هدف توسعه پایدار پایان دادن به گرسنگی تا سال 2030 محقق نخواهد شد. در جولای 2023 به طور مشترک توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و جهان منتشر شد. برنامه غذایی (WFP).

بین 691 تا 783 میلیون نفر در سال 2022 با گرسنگی مواجه بودند که میانگین آن 735 میلیون نفر است. بر اساس این گزارش، بیش از 122 میلیون نفر دیگر در جهان از سال 2019 به دلیل بیماری همه گیر و شوک های آب و هوایی مکرر و درگیری ها، از جمله جنگ در اوکراین، با گرسنگی مواجه شده اند.

گرسنگی در غرب آسیا، کارائیب و آفریقا همچنان در حال افزایش است

در حالی که آمار جهانی گرسنگی بین سال‌های 2021 تا 2022 متوقف شده است، مکان‌های زیادی در جهان با بحران‌های عمیق غذایی مواجه هستند. پیشرفت در کاهش گرسنگی در آسیا و آمریکای لاتین مشاهده شد، اما گرسنگی همچنان در آسیای غربی، دریای کارائیب و در تمام مناطق فرعی آفریقا در سال 2022 در حال افزایش بود. آفریقا همچنان بدترین منطقه آسیب دیده است و از هر پنج نفر یک نفر با گرسنگی مواجه است. این قاره، بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

این گزارش نشان می‌دهد که تقریباً 29.6 درصد از جمعیت جهان، معادل 2.4 میلیارد نفر، به طور مداوم به غذا دسترسی ندارند، همانطور که با شیوع ناامنی غذایی متوسط یا شدید اندازه‌گیری می‌شود. در این میان، حدود 900 میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی مواجه بودند.

دسترسی به رژیم غذایی سالم بدتر شده است

در همین حال، ظرفیت مردم برای دسترسی به رژیم های غذایی سالم در سراسر جهان بدتر شده است. بیش از 3.1 میلیارد نفر – یا 42 درصد از جمعیت جهان – در سال 2021 قادر به پرداخت یک رژیم غذایی سالم نبودند. این نشان دهنده افزایش کلی 134 میلیون نفری نسبت به سال 2019 است.

میلیون ها کودک زیر پنج سال همچنان از سوء تغذیه رنج می برند. در سال 2022، 148 میلیون کودک زیر پنج سال (22.3 درصد) کوتاه قدی، 45 میلیون (6.8 درصد) ضایع شدند و 37 میلیون (5.6 درصد) اضافه وزن داشتند.

پیشرفت در تغذیه انحصاری با شیر مادر دیده شده است، به طوری که 48 درصد از نوزادان زیر شش ماه از این روش سود می برند که نزدیک به هدف 2025 است. با این حال، برای دستیابی به اهداف سوءتغذیه در سال 2030، تلاش های هماهنگ بیشتری لازم است.

مردم مناطق روستایی بیشتر از ناامنی غذایی رنج می برند

این گزارش همچنین به افزایش شهرنشینی به‌عنوان یک «مرگروند» نگاه می‌کند که بر نحوه و آنچه مردم می‌خورند تأثیر می‌گذارد. به گفته نویسندگان، مفهوم ساده تقسیم روستایی و شهری دیگر برای درک روش‌هایی که شهرنشینی در شکل‌دهی به سیستم‌های کشاورزی کشاورزی انجام می‌دهد کافی نیست. یک دیدگاه پیوسته روستا-شهری پیچیده‌تر با توجه به درجه ارتباط مردم و انواع ارتباطاتی که بین مناطق شهری و روستایی وجود دارد مورد نیاز است.

این گزارش نشان می‌دهد که خرید مواد غذایی نه تنها در میان خانوارهای شهری، بلکه در سراسر زنجیره روستایی-شهری، از جمله افرادی که دور از مراکز شهری زندگی می‌کنند، قابل توجه است. یافته های جدید همچنین نشان می دهد که چگونه مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده نیز در مناطق حاشیه شهری و روستایی برخی کشورها در حال افزایش است.

متأسفانه نابرابری های فضایی همچنان باقی است. افراد بیشتری که در مناطق روستایی زندگی می کنند به دلیل ناامنی غذایی تهدید می شوند. ناامنی غذایی متوسط یا شدید 33 درصد از بزرگسالان ساکن در مناطق روستایی و 26 درصد در مناطق شهری را تحت تأثیر قرار داده است.

سوء تغذیه کودکان نیز ویژگی های شهری و روستایی را نشان می دهد: شیوع کوتاه قدی در مناطق روستایی (35.8 درصد) بیشتر از مناطق شهری (22.4 درصد) است. اتلاف در مناطق روستایی (10.5 درصد) بیشتر از مناطق شهری (7.7 درصد) است، در حالی که اضافه وزن در مناطق شهری (5.4 درصد) نسبت به مناطق روستایی (3.5 درصد) کمی بیشتر است.

این گزارش توصیه می‌کند که برای ارتقای مؤثر امنیت غذایی و تغذیه، مداخلات، اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های سیاسی باید با درک جامعی از رابطه پیچیده و در حال تغییر بین پیوستار روستایی-شهری و سیستم‌های کشاورزی هدایت شوند.