نقشی بی بدیل و ماندگار در جوامع روستایی و عشایری

پایگاه خبری DA1news: هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی، حجت الاسلام ربانی، دکتر خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، کامران مهاجر معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران و روسای موسسات و سازمان های ذیربط در سازمان تات برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، در این همایش سخنرانان با نگاه به اهمت حضورو فعالیت زنان روستایی و عشایری با اهمیت و توانایی های این قشر از جامعه صحه و متذکر شدند.

نقش های چندگانه در هم تنیده زنان روستایی
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان: زنان روستایی و عشایری صرفا یک تولید کننده نیستند، بلکه نقش های چندگانه در هم تنیده دارند و سال هاست این را آموخته، به عرصه اجرا گذاشته و نقش آفرینی کرده اند.
مریم طهماسبی اضافه کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات، به دنبال هویت بخشی به مشاغل زنان روستایی و عشایری و تقویت پشتوانه های حمایتی به منظور توسعه بازارها و تسهیلگری برای رشد و پیشرفت فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری هستیم. ️مدیرکل دفتر توسعه‌ فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری: امروز در این همایش، نمونه کوچکی از این زنان بزرگ مورد تجلیل قرار می گیرند.

زنان، انسجام دهنده جامعه روستایی
سرپرست سازمان امور عشایر ایران در همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی گفت: ️زنان در جوامع روستایی و عشایری نقش محوری و انسجام دهنده دارند و در ظاهر امر این طور بنظر می رسد که در تصمیمات مدیریتی جامعه روستایی اثرگذار نیستند، اما در واقعیت اینطور نیست و مدیریت اقتصاد خانواده بر عهده زنان روستایی و عشایری است.
سیاوش احمدی میرقائد: ️اگر بخواهیم تحول در حوزه های اقتصاد کشاورزی ایجاد کنیم، باید از جوامع روستایی و عشایری آغاز کنیم، برای اين منظور هم باید ابتدا به جامعه زنان روستایی و عشایری توجه کنیم و با آموزش و توانمندسازی این گروه، شعار همایش امروز که نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار هست، محقق خواهد شد.

آموزش در کنار تولید حفظ شود
نماینده ولی فقيه در وزارت جهاد کشاورزی، روز جهانی زنان روستایی را تبریک گفت و افزود: دو نکته از اهمیت بالایی برخوردار است، اول اینکه زنان هم در عرصه تولید و هم در عرصه مادری و گرم کردن کانون خانواده و تربیت نسل آینده از جایگاه بالایی برخوردار هستند و نکته دوم خطاب به مسؤلین است که در عرصه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، ضمن در نظر گرفتن برنامه ها بصورت بلندمدت، آموزش در کنار تولید حفظ شود. همچنین باید به اصالت جوامع روستایی و عشایری و رشد فرهنگی اهمیت داده شود.
حجت الاسلام ربانی افزود: بانوانی که نقش مادری و همسری را خوب انجام میدهند و برای اقتصاد خانواده زحمت میکشند وارد بهشت شده و مورد عنایت رسول خدا هستند، و زنانی که در رشد و انتقال فرهنگ و عرصه تولید زحمت کشیدند، قهرمان هستند .

روستاها کانون فرهنگ تولید
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات گفت: افزایش تولیدات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی و رتبه هایی که در بخش کشاورزی و در سطح ملی و بین المللی کسب کرده ایم، مرهون زحمات جامعه روستایی و عشایری و به ویژه زنان روستایی و عشایری است.
مجتبی خیام نکوئی افزود: روستاها در واقع کانون تولید بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی هستند و نقش اول و ماندگار زنان در جوامع روستایی و عشایری بی بدیل است. بنابراین باید تلاش کنیم نقش زنان روستایی و عشایری را به شکل گسترده تر و بهتر به جامعه ملی و جهانی معرفی کنیم.
️رئیس سازمان تات با تاکید به‌ شعار امسال و با توجه بر فرهنگ تولید که کانون آن در روستاها و محوریت آن با زنان است گفت: باید نقش روستا و زنان روستایی در تولیدات کشاورزی بازخوانی وآسیب شناسی شود و با حفظ و نگهداری روستا به عنوان کانون امنیت غذایی کشور سعی در آموزش زنان روستایی که محور اصلی ثبات هر خانواده هستند در پویایی روستاها کوشش کنیم.
دکتر خیام نکویی در قسمتی از سخنان خود به موضوع صندوق های حمایت روستایی پرداخت و گفت: 4200 صندوق حمایت از زنان و عشایر روستایی کشور 117هزار نفر عضو داشته که توانسته با پرداخت وام هایی به این قشر از جامعه کمکهایی برساند که امید از این حمایت ها بیشتر و بهتر صورت بگیرد.

زنان حافظ روستا هستند

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: اهتمام دولت بر حمایت از روستاها و زنان روستایی است.

انسیه خزعلی در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی افزود: تا حدی که بودجه اجازه دهد اهتمام دولت بر این است که از روستاها حمایت کند و ما به طور ویژه، زنان روستایی را مد نظر قرار می‌دهیم.

وی بر پشتیبانی خاص از زنان روستایی و عشایری، تامین بهداشت مناسب، آموزش‌های حضوری و مجازی برای ارتقای آگاهی و سطح سواد، مسکن و زنان تاکید کرد.

خزعلی اظهار داشت: اگر زنان، روستاها را حفظ نمی‌کردند و برای امنیت غذایی تلاش نمی‌کردند ما اکنون روستاها را نداشتیم و از این رو باید قدردان زنان روستایی باشیم.

وی ادامه داد: اگر ما سلامت غذا، امنیت غذا، سلامت اجتماعی، جمعیت و بُعد خانوادگی را می‌خواهیم باید برای زنان روستایی و عشایری امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری تصریح کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مهاجرت از شهرها به روستاها صورت گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و امتیازات خوبی به روستاها داده شده، اما کافی نیست.

خزعلی اضافه کرد: زنان روستایی با فراهم شدن امکان آموزشی باید بتوانند با تحصیلات عالی و کسب مهارت‌های تخصصی کارهای بهتری ارایه دهند.

وی گفت: مشاور صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قول داده است که در هر استان حداقل چند روستا را تحت پوشش کارآفرینی قرار دهد.

خزعلی در همین حال راه‌اندازی هنرستان‌های کشاورزی برای دختران را اقدامی مثبت ارزیابی کرد.

وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اذعان داشت: یکی از طرح‌های مشترک ما با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاشت یک میلیارد درخت است و بر اساس این همکاری، بذر به زنان روستایی داده می‌شود و نهال تحویل می‌گیرند و از این طریق برای زنان درآمدزایی می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد؛ با مشارکت و حضور زنان روستایی، شاهد کاشت ۴ میلیارد درخت در کشور باشیم.

 

به گزارش خبرنگار ما در پایان این همایش تفاهمنامه هایی بین موسسات مختلف منعقد و از برگزیدگان زنان پیشرو روستایی و عشایری تجلیل به عمل آمد.