آفریقا، کلید آینده مواد غذایی جهان/ پتانسیل بخش کشاورزی قاره سیاه باز می شود!؟

پایگاه خبری DA1news: باز کردن پتانسیل بخش کشاورزی آفریقا، ابتکار جدید آفریقا و خاورمیانه با هدف رسیدگی به چالش های امنیت غذایی در منطقه.
به گزارش گروه ترجمه اخبار روزانه کشاورزی، به گفته رئیس بانک توسعه آفریقا، زمین و منابع طبیعی فراوان آفریقا به این معنی است که این کشور پتانسیل تبدیل شدن به سبد نان برای تغذیه خاورمیانه را دارد.
رهبران آفریقا و خاورمیانه یک ابتکار 10 میلیارد دلاری مشارکت عمومی-خصوصی را برای تغییر سیستم های غذایی برای میلیون ها نفری که با ناامنی غذایی ناشی از آب و هوا مواجه هستند در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد COP28 در دبی، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) راه اندازی کردند.
بحران آب و هوا در حال حاضر تأثیرات واقعی بر جوامع آفریقا و خاورمیانه دارد، با تأثیراتی از جمله رویدادهای شدید آب و هوایی، خشکسالی و سیل، آلودگی هوا و اختلالات کشاورزی.
ابتکار SAFE موسسه رشد سبز جهانی (GGGI) حداقل ده میلیارد دلار آمریکا را برای اجرای شیوه‌های کشاورزی هوشمند مبتنی بر آب و هوا مانند کشاورزی احیاکننده، مدیریت یکپارچه حاصلخیزی خاک و آبیاری با انرژی خورشیدی بسیج خواهد کرد. هدف SAFE بسیج سرمایه گذاری های استراتژیک از سرمایه گذاران دولتی و خصوصی برای رسیدگی به مسائل امنیت غذایی، بهبود معیشت و ایجاد مشاغل سبز است.
پیش از این، بان کی مون، رئیس GGGI و دبیرکل سابق سازمان ملل، گفت: «با قرار دادن امنیت غذایی در قلب بحث‌های COP28، می‌توانیم توسعه پایدار و انعطاف‌پذیری را در آفریقا تقویت کنیم. این امر مستلزم همکاری بین کشورها، سازمان ها و ذینفعان برای اتخاذ استراتژی های جامعی است که به طور کلی با این مسائل در هم تنیده برخورد کند. ابتکار SAFE آفریقا و خاورمیانه بین آفریقا و خاورمیانه نمونه ای از همکاری برای رسیدگی به چالش های امنیت غذایی، تغییرات آب و هوایی و آسیب پذیری معیشتی روستایی است.
دکتر Akinwumi Adesina، رئیس بانک توسعه آفریقا، از این ابتکار استقبال کرد. آفریقا که 65 درصد از زمین های زراعی غیرقابل کشت باقی مانده در جهان را در اختیار دارد، کلید آینده مواد غذایی در جهان را در اختیار دارد. به همین دلیل است که تمام تلاش ها باید برای حمایت از این قاره انجام شود تا به طور کامل پتانسیل بخش کشاورزی آن باز شود.» آفریقا می‌تواند ارائه‌دهنده راه‌حل‌های غذایی برای خاورمیانه باشد، جایی که استرس آب چالش‌های بزرگی را برای تولید مواد غذایی ایجاد می‌کند، و جایی که هزینه‌های نمک‌زدایی آب برای تولید رقابتی غذا برای تضمین امنیت غذایی گران است.
بانک توسعه آفریقا، بانک توسعه اسلامی و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی در حال سرمایه گذاری مشترک 1.6 میلیارد دلاری برای توسعه مناطق ویژه فرآوری کشاورزی و صنعتی (SAPZs) در آفریقا هستند. دکتر Adesina از سرمایه گذاری کشورهای خاورمیانه در توسعه SAPZs در آفریقا دعوت کرد تا از موفقیت ابتکار SAFE حمایت کند.