مهاجر: تولید علم و تکنولوژی تولید نیاز صنایع نساجی کشور است

‍ پایگاه خبری DA1news: نشست تخصصی تحقیقات و تولید بذر پنبه در گرگان با حضور مهندس علیرضا مهاجر معاون وزير در امور زراعت برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومي موسسه تحقيقات پنبه كشور، نشست تخصصی و هم‌اندیشی تحقیقات و تولید بذر پنبه کشور، سیاست ها و انتظارات معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی و بخش اجرا از موسسه روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت1402در ستاد موسسه تحقیقات پنبه کشور، با حضور مهندس مهاجر معاون وزير در امور زراعت ، دكتر قربانی رييس موسسه تحقیقات پنبه کشور، مهندس هزار جریبی مدیر کل دفتر پنبه، دانه ها ی روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران و محققان پنبه از سراسر کشور، مدیران و کارشناسان زراعت استان گلستان و فعالان توليد بذر و الياف پنبه و صاحبان صنايع وابسته برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مهندس مهاجر طي سخناني ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده ، رهنمودهاي ارزنده اي در خصوص تولید علم و تکنولوژی تولید و معرفی ارقام جدید با خواص زودرسی، مناسب برداشت مکانیزه، تحمل به تنش‌های زنده و غیر زنده توجه به معرفی فناوری های جدید در تولید پنبه با توجه به نیاز صنایع نساجی کشور را بيان داشت. وي همچنین در موضوع تکنولوژی تولید بذر به راهکارهای در نظر گرفتن خواص کیفی الیاف، مقاوم به خشکی (با کاهش طول دوره رشد، از نظرفیزیولوژی مقاوم به خشکی و شوری) مقاومت گیاه پنبه نسبت به آفات و بیماریهای گیاهی با در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی، یکنواختی رسیدگی، کاهش اختلاف درصد وزن الیاف به بذر اشاره کرد.

در ادامه دکتر قربانی رئيس موسسه تحقيقات پنبه کشور گزارشی از تولید پنبه در جهان و کشور، اولویت ها و برنامه های تحقیقاتی و نیز دستاورد های تحقیقاتی موسسه، فرآوری بذر را بیان و برنامه های این موسسه را در راستای برآورده نمودن نیاز های بخش اجرا اعلام و خواستار همکاری و تعامل بیشتر بخش اجرا با تحقیقات شد.

سپس دکتر نادری عضو هیات علمی و محقق پنبه مراكز تحقيقات كشاورزي استان تهران، گزارش طرح های تحقیقی ترویجی در خصوص استفاده بهینه از هورمون های تنظیم کننده رشد را ارائه نمود.

در پایان حاضرین در جلسه به بحث و تبادل نظر در خصوص طرح نجات و راهکارهای توسعه کشت پنبه و نقش بخش های دولتی و غیردولتی پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *