ضرورت ایجاد AKIS برای تقویت شروع و توسعه پروژه‌های نوآوری

پایگاه خبری DA1news: دانش و نوآوری نقش کلیدی در کمک به کشاورزان و جوامع روستایی در مواجهه با چالش های امروز و فردا دارند.
به گزارش گروه ترجمه اخبار روزانه کشاورزی، سیاست گذاران، کشاورزان، محققان، مشاوران، انجمن ها و رسانه ها باید تلاش های خود را برای توسعه دانش جدید و راه حل های نوآورانه افزایش دهند، علاوه بر این، یک محیط مساعد در سراسر اتحادیه اروپا برای نوآوری سریع تر و ارزش گذاری بهتر دانش موجود برای دستیابی به اهداف CAP و ارائه تعهدات بین المللی باید تنظیم شود.
مشارکت نوآوری اروپا برای بهره وری و پایداری کشاورزی (EIP-AGRI) یک چارچوب سیاست منحصر به فرد برای حمایت از پروژه های نوآوری تعاملی در سطح محلی و فراملی است.
بنابراین، ایجاد سیستم‌های دانش و نوآوری کشاورزی قوی‌تر (AKIS) برای تقویت شروع و توسعه پروژه‌های نوآوری، انتشار نتایج آنها و استفاده گسترده‌تر از آنها ضروری است.
استراتژی های موفق AKIS شامل چهار گروه اصلی از اقدامات است:
(1) افزایش جریان دانش و تقویت پیوند بین تحقیق و عمل.
(2) تقویت کلیه خدمات مشاوره مزرعه و تقویت ارتباط آنها در داخل AKIS.
(3) تقویت نوآوری تعاملی بین موضوعی و فرامرزی؛
(4) حمایت از انتقال دیجیتال در کشاورزی.

1. تشدید تلاش ها برای ارتقای نوآوری و ارزش گذاری بهتر دانش کشاورزی موجود دانش و نوآوری نقش کلیدی در کمک به کشاورزان و جوامع روستایی در مواجهه با چالش های اساسی دارد. اینها شامل تضمین امنیت غذایی و تغذیه طولانی مدت، تقویت مراقبت از محیط زیست و اقدامات اقلیمی و تقویت بافت اجتماعی-اقتصادی مناطق روستایی است. اگرچه تحقیقات کشاورزی دانش جدیدی را ارائه می دهد و در حال حاضر مقدار قابل توجهی از دانش برای پاسخ به این چالش ها در دسترس است، اما تمایل دارد که پراکنده بماند و در عمل به اندازه کافی به کار گرفته نشود. علاوه بر این، خود بخش کشاورزی ظرفیت نوآوری قابل توجهی دارد و کمتر از آن استفاده می شود. به طور متوسط، بیست سال شروع تحقیق را از کاربرد اصلی نتایج آن در کشاورزی جدا می کند. جذب ناکافی یا بسیار آهسته دانش جدید و راه حل های نوآورانه در کشاورزی، به ویژه توسط مزارع کوچک و متوسط، انتقال آرام به سمت کشاورزی پایدارتر و همچنین رقابت پذیری و توسعه پایدار بخش کشاورزی را مختل می کند. دستور کار 2030 برای توسعه پایدار تنها ده سال دیگر برای ارائه راه حل های موثر باقی مانده است.
بنابراین، همه بازیگران درگیر باید به طور همزمان تلاش های خود را برای توسعه دانش جدید و راه حل های نوآورانه افزایش دهند. یک محیط مساعد برای نوآوری سریعتر و ارزش گذاری بهتر دانش موجود برای دستیابی به اهداف CAP و اجرای تعهدات بین المللی باید در سراسر اتحادیه اروپا به روشی فراگیر ایجاد شود.

2. ایجاد مشترک دانش و نوآوری از طریق پروژه های نوآوری تعاملی EIP-AGRI در دوره 2014-2020، کمیسیون اروپا ابزارهای جدیدی را برای تحریک نوآوری و توسعه دانش اجرا کرده است که برای عمل مفید است. مشارکت نوآوری اروپایی برای بهره وری و پایداری کشاورزی (EIP-AGRI) یک سیاست اصلی و ابتکار شبکه ای است که برای سرعت بخشیدن به نوآوری در زمین از طریق مدل نوآوری تعاملی طراحی شده است. این مدل بر اساس همکاری بین بازیگران مختلف (به عنوان مثال کشاورزان، جنگل‌بانان، مشاوران، کارآفرینان، فاصله زمانی بین تحقیقات و تأثیر بر رشد بهره‌وری مزرعه است. ) و شناسایی نیازهای کاربران نهایی. به منظور ایجاد و انتشار راه حل های آماده برای پیاده سازی در عمل، از انواع دانش های مکمل بهترین استفاده را می کند. EIP-AGRI از مجموعه منحصربفردی از ابزارها بهره می برد که تحت دو سیاست اروپایی که با هم افزایی نزدیک کار می کنند: افق 2020 و ستون توسعه روستایی CAP تامین می شود. گروه های عملیاتی (پروژه های نوآوری تعاملی محلی) سنگ بنای EIP-AGRI تحت CAP هستند. آن‌ها نوآوری‌ها را توسط گروه‌هایی از بازیگران مرتبط به شیوه‌ای از پایین به بالا توسعه می‌دهند. این گروه ها پتانسیل زیادی برای ایجاد راه حل های نوآورانه دارند که کشاورزی را هوشمندتر، کارآمدتر و پایدارتر می کند. امروز حدود 1000 گروه عملیاتی تحت برنامه های توسعه روستایی شروع به کار کرده اند. ما انتظار داریم تا پایان سال 2020 بیش از 3000 گروه عملیاتی از این دست وجود داشته باشد. در حالی که گروه های عملیاتی در سطح منطقه ای و ملی کار می کنند، حدود 180 پروژه تحقیقاتی و نوآوری “چند بازیگر” اروپایی و بین المللی که تحت بودجه افق 2020 تامین می شوند، با مسائل مشابه مرتبط سروکار دارند. به کشاورزی و مناطق روستایی. سنگ بنای هر دو نوع پروژه، رویکرد نوآوری تعاملی است که در آن بازیگران دارای دانش تکمیلی از ایده پروژه تا اجرا و انتشار نتایج با یکدیگر همکاری می کنند. انتظار می‌رود بلوک‌های سازنده نوآوری از علم و همچنین از عمل و واسطه‌ها باشد. کاربران نهایی و شاغلین نه به عنوان یک «مطالعه هدف»، بلکه با توجه به استفاده از مهارت‌های کارآفرینی خود برای توسعه راه‌حل‌ها و ایجاد «مالکیت مشترک» نتایج، باید درگیر شوند. این امر پذیرش و انتشار رویکردهای جدید را سرعت می بخشد.

3. ساختار تبادل دانش و تقویت فرآیندهای نوآوری در هر کشور عضو از طریق AKIS آنها فراتر از تامین مالی پروژه های نوآوری تعاملی، نیاز به ساختار تبادل دانش و تقویت فرآیندهای نوآوری در هر کشور عضو وجود دارد. ترکیب های جدید دانش، بازیگران، فناوری و سرمایه گذاری های مرتبط، نوآوری را هدایت می کند. اگر بازیگران برای ایجاد راه حل های مشترک مجبور به ملاقات و تبادل نظر یا تبادل نظر شوند، همچنین نیاز به ایجاد انگیزه برای ایجاد اکوسیستم های نوآوری انعطاف پذیر در هر کشور عضو وجود دارد. بنابراین، ساختن سیستم‌های دانش و نوآوری کشاورزی بهتر (AKIS 2.0) ضروری است که به طور فراگیر همه افراد و سازمان‌هایی را که دانش و نوآوری را برای کشاورزی و زمینه‌های مرتبط (زنجیره‌های ارزش، محیط زیست، جامعه، مصرف‌کنندگان و غیره تولید می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، و استفاده می‌کنند) پوشش می‌دهد. .) در مناطق مختلف و کشورهای عضو. AKIS های موجود در حال حاضر به اندازه کافی در برابر چالش های امروز و فردا نیستند. عملکرد آنها از یک کشور عضو به کشور دیگر 4 (به شکل 1 زیر مراجعه کنید) و اغلب از یک منطقه به منطقه دیگر در همان کشور عضو بسیار متفاوت است. همه کشورهای عضو می توانند برخی از جنبه های یادگیری AKIS فعلی خود را از یکدیگر بهبود بخشند. اتحادیه اروپا برای اطمینان از وجود AKISهای با عملکرد خوب در سراسر قلمرو خود، برای جلوگیری از تکرار تلاش ها، صرفه جویی در هزینه ها، افزایش تأثیر بودجه اتحادیه اروپا و ملی/منطقه ای و سرعت بخشیدن به نوآوری، علاقه مند است.

4. AKIS 2.0 – برنامه های استراتژیک کشورهای عضو برای کشاورزی مبتنی بر دانش و نوآورانه و مناطق روستایی آینده تقویت توسعه پروژه های نوآورانه و شناخته شدن و اجرا شدن نتایج این پروژه ها، هدف کلیدی یک AKIS 2.0 موثر است. هدف مقطعی CAP در مورد “مدرن سازی بخش با تقویت دانش، نوآوری و دیجیتالی کردن کشاورزی و مناطق روستایی” (ماده 5 از مقررات برنامه استراتژیک CAP). تحت CAP آینده، خدمات مشاوره مزرعه (ماده 13)، شبکه های CAP (ماده 113) و EIP-AGRI (ماده 114) می توانند به طور مشترک به این هدف کمک کنند، به ویژه از طریق حمایت های ارائه شده تحت انواع مداخله در دانش. تبادل و اطلاعات (ماده 72) و همکاری (ماده 71). گنجاندن استراتژی‌های ملی AKIS در برنامه‌های استراتژیک CAP باعث ایجاد انگیزه در ساختار و سازماندهی اکوسیستم ملی نوآوری می‌شود (ماده 102)

به طور خاص، استراتژی های موفق AKIS 2.0 شامل چهار گروه اصلی از اقدامات است:
الف. افزایش جریان دانش و تقویت پیوند بین تحقیق و عمل مطالعه آینده‌نگری که توسط کارگروه راهبردی AKIS کمیته دائمی تحقیقات کشاورزی (SCAR) انجام شد، هشداری را در رابطه با خصوصی‌سازی فزاینده دانش و وابستگی هر چه بیشتر کشاورزان به راه‌حل‌های تجاری صادر کرد. . به اشتراک گذاری و ایجاد دانش به روشی باز که فضایی را برای بازیگران برای ملاقات و توسعه ایده ها ایجاد کند، برای ایجاد نوآوری در دسترس برای همه ضروری است. تجربه EIP-AGRI نشان داده است که موفقیت به عملکرد ترکیبی مشاوران، آموزش کشاورزی و سیستم‌های آموزشی، محققان و سازمان‌های کشاورز (AKIS) بستگی دارد. طیف وسیعی از مداخلات از مقررات CAP می تواند از این مشوق ها حمایت کند.
راه‌های مختلفی برای تقویت پیوند بین تحقیق و عمل وجود دارد، مانند:

  • تشویق و پاداش دادن به محققان برای تأثیر آنها بر عملکرد کشاورزی، تا به عنوان یک دارایی اضافی برای مشاغل آنها ارتقا یابد.
  • از محققان درخواست کنید تا خروجی های خاصی تولید کنند که برای شاغلین (کشاورزان، جنگلبانان، مشاغل و غیره) به راحتی قابل درک باشد.
  • به آنها کمک کنید تا از طریق حمایت از آنها برای پیوستن به جلسات منظم با تمرین‌کنندگان، به عنوان مثال، الهام بگیرند. رویدادهای مختلف کشاورزی (موضوعی) 6
  • استفاده از نمایش های داخل مزرعه که در آن محققان می توانند نتایج خود را ارائه دهند و به صورت غیررسمی تبادل نظر کنند تا در مورد نیازهای کشاورزان بیاموزند.
  • سازماندهی جلسات آموزشی ویژه برای محققان در مورد رویکرد نوآوری تعاملی.
    علاوه بر این، ارائه ظرفیت کافی شبکه CAP برای نوآوری در کشورهای عضو برای حمایت از فعالیت‌های مرتبط با AKIS کلیدی خواهد بود. این شامل کمک به محققان، مشاوران و شبکه‌های CAP نیز می‌شود تا به روشی کارآمد و مؤثر به یکدیگر نزدیک‌تر کار کنند. در حالی که میزان دانش عملی مفید تولید شده تحت EIP-AGRI در اتحادیه اروپا در حال افزایش است، شبکه های CAP نقشی در ترجمه و فیلتر کردن آنچه برای کشور عضو یا منطقه آنها مفید است، ایفا می کنند.

ب. تقویت خدمات مشاوره مزرعه در AKIS نقش مشاوران مزرعه در AKIS به ویژه مهم است، زیرا آنها یکی از منابع اطلاعاتی اصلی برای تصمیم گیری کشاورزان هستند.
کارایی و اثربخشی خدمات مشاوره ای را می توان با بهبود ارتباطات آنها در داخل AKIS و با به اشتراک گذاشتن دانش و برنامه های کاربردی نوآورانه به طور گسترده ارتقا داد. مشاوران باید به جدیدترین دانش دسترسی داشته باشند. آنها به طور مرتب نیاز به ارتقای مهارت های فنی، مدیریت مزرعه، تعاملی و دیجیتالی خود دارند.
بنابراین، مشارکت نزدیک در تحولات نوآورانه و همچنین آموزش و رویدادهای موضوعی یا بین بخشی برای به روز رسانی دانش مشاوران ضروری است. بازدیدهای مبادله ای برای یادگیری همتا به همتا از سایر مشاوران خارج از کشور نیز بسیار موثر است. زمانی که مشاوران تامین مالی با محققان می گذرانند وسیله مفیدی برای ایجاد تعامل نزدیکتر با پژوهش است.
یک سیستم به اشتراک گذاری دانش و ابزار و آموزش برای مشاوران در سراسر اتحادیه اروپا مورد نیاز است. دو شبکه اول مشاوران کشاورزی اتحادیه اروپا که این کار را انجام می دهند، در سال های 2019 و 2020 تحت بودجه Horizon 2020 فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. علاوه بر این، مشاوران به لطف تعاملات یک به یک با کشاورزان در حین ارائه مشاوره، نقش کلیدی در جمع آوری نیازها و فرصت های کشاورزان ایفا می کنند.
آنها باید این نیازها و فرصت ها را به AKIS برای توسعه بیشتر – احتمالاً به عنوان یک “سرویس پشتیبانی از نوآوری” – تغذیه کنند و به سیستم های دانش کمک کنند تا تأثیر خود را بهبود بخشند. مشاوران مزرعه در AKIS همچنین باید آموزش ببینند تا به عنوان واسطه/ تسهیل کننده نوآوری عمل کنند و به آماده سازی، مشارکت و به اشتراک گذاری دانش از پروژه های چند بازیگر EIP-AGRI OG و H2020 کمک کنند.

آنها همچنین نقش مهمی دارند: انتشار دانش حاصل و نتایج پروژه به مشتریان خود و فراتر از آن. 2 به خلاصه خط مشی SWG SCAR-AKIS در مورد آینده خدمات مشاوره در تقویت نوآوری تعاملی برای تقویت پروژه‌های نوآوری تعاملی، کمک به اتصال بازیگران، تسهیل تماس‌های فرامرزی و فراملی گروه عملیاتی EIP و تبادل دانش، کلیدی است.

علاوه بر این، ایجاد خدمات پشتیبانی از نوآوری (ISS)، فروشگاه‌های یک‌جا برای جلب نیازهای کشاورزان/جنگل‌داران و ایده‌های نوآورانه ضروری است. با پشتیبانی این ISS، EIP OG یا ایده‌های پروژه چند بازیگر Horizon می‌توانند آسان‌تر توسعه یابند، و پروژه‌ها احتمالاً بازیگرانی با دانش مکمل را گرد هم می‌آورند که می‌توانند به حل چالش‌ها کمک کنند.
گروه‌های عملیاتی EIP ممکن است در دامنه بسیار گسترده‌ای از فعالیت‌ها، مرتبط با هر 9 هدف خاص CAP، به عنوان مثال شرکت کنند. توسعه محصولات یا شیوه های جدید، مشارکت در پروژه های آزمایشی، همکاری زنجیره تامین جدید، پروژه های مشترک زیست محیطی یا اقدامات تغییرات آب و هوایی، همکاری در تامین زیست توده یا انرژی های تجدیدپذیر، همکاری در مدیریت جنگل، توسعه مسائل روستایی، تجدید بین نسلی و تنوع مزرعه، و آزمایش مداخلات آتی CAP3.
OG ها از بودجه بیشتر برای طرح EIP و شبکه نوآوری و همچنین از پیوند با پروژه های اروپایی Horizon بهره می برند. تحت CAP آینده، آنها همچنین ممکن است OGهای فرامرزی را تشکیل دهند که در مورد موضوعات مشابه تبادل نظر کنند یا با یکدیگر همکاری کنند که توسط شبکه های CAP تحریک می شود. د حمایت از انتقال دیجیتال در کشاورزی، کشاورزی و مناطق روستایی با در دسترس بودن و تکثیر فناوری‌های مدرن، همراه با دستگاه‌های هوشمند، افزایش «هوشمندی»، رفتار مستقل و اتصال آن‌ها به طور قابل توجهی تغییر می‌کنند و خواهند بود.
همچنین در AKIS، ICT نقش دارد. از یک طرف، کشاورزان باید در طول فرآیند تحول دیجیتال همراه باشند. بسیاری از کشاورزان ممکن است نتوانند با فناوری های جدید همگام شوند. بنابراین، وجود خدمات مشاوره ای بی طرفانه با دانش دیجیتالی کافی و دسترسی به داده ها برای کمک به به حداقل رساندن شکاف دیجیتال و استفاده بهتر از نوآوری های دیجیتال بسیار مهم است.
نقش آتی خدمات مشاوره مزرعه باید شامل تسهیل پروژه های نوآوری در زمینه فناوری های دیجیتال و همچنین حمایت از کشاورزان برای جهت دهی خود در چشم انداز دیجیتال باشد. از سوی دیگر، خود AKIS بیشتر و بیشتر “دیجیتالی” می شود. ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری جدید هر روز در دسترس قرار می گیرند و مخازن دانش باز ساخته می شوند.
برای به حداکثر رساندن سهم مثبتی که دیجیتالی کردن می‌تواند برای کشاورزی و مناطق روستایی در AKIS اتحادیه اروپا داشته باشد، به یک رویکرد جامع نیاز است که سرمایه‌گذاری‌ها در دانش و محیط‌های توانمند را ترکیب کند. پشتیبانی از دیجیتالی سازی در سطح مزرعه و ایجاد اینترنت پرسرعت 3 به عنوان مثال. پروژه آماده سازی یک مداخله کشاورزی-محیطی:  اتصال در سراسر اروپا ضروری است. ایده های خوب برای نوآوری های دیجیتال نیاز به توجه و بودجه دارند.
این را می توان از طریق گروه های عملیاتی در ابزارهای دیجیتال و مراکز نوآوری دیجیتال کشاورزی انجام داد. پیشنهاد قانونی کنونی CAP نیازمند رویکردی استراتژیک و جامع از سوی کشورهای عضو است که پیوندهای بین AKIS گسترده تر، دیجیتالی سازی و خدمات مشاوره ای موجود را تقویت می کند. با این اقدامات و سایر اقدامات، اتحادیه اروپا به دنبال استقرار سریع راه حل های دیجیتال برای کشاورزی پایدار، منصفانه و قابل دسترس برای همه است.

5. نتیجه گیری رویکرد اجرا شده با ابزارهای مختلف EIP-AGRI شامل افق 2020 (در سطح فراملی) و CAP (در سطوح ملی و منطقه ای) به تدریج در حال ایجاد یک پایگاه دانش جامع است که قادر به ارائه چالش های عملی کشاورزی است. و بخش های غذایی/غیرغذایی4. بنابراین، اکنون تمرکز بر بهبود جریان اطلاعات در AKIS است. برای ایجاد نوآوری، ایجاد و به اشتراک گذاری دانش به روشی باز و ایجاد فضایی برای بازیگران برای ملاقات و توسعه ایده ها ضروری است.

نوآوری به این عملکرد ترکیبی بازیگران AKIS بستگی دارد. بازیگران زیادی وجود دارند – به ویژه در سطح ملی/منطقه ای – که باید به طور ساختاری در ایجاد و به اشتراک گذاری دانش مشارکت داشته باشند تا یک اکوسیستم نوآوری واقعی ایجاد شود. نوسازی CAP این چارچوب توانمند را برای مسیرهای انتقال به سوی سیستم‌های کشاورزی و زنجیره‌های ارزش انعطاف‌پذیر، پایدار و سازگار با آب و هوا فراهم می‌کند. این امر به تامین دراز مدت مواد غذایی مغذی و زیست توده و دستیابی به اهداف توسعه پایدار 2030 کمک خواهد کرد.

با عملکرد خوب AKIS در کشورهای عضو، دانش و نوآوری نقش اصلی را در این تکامل ایفا خواهد کرد. این شامل مقابله با شکاف دیجیتال در کشاورزی و بخش‌های مرتبط نیز می‌شود. AKIS 2.0 کلیدی برای سودآوری و پایداری کشاورزی است.