کاهش اثرات سمی کشاورزی؛ هفت کشور پیشگام و متحد شدند

پایگاه خبری DA1news: آفت‌کش‌ها و زباله‌های پلاستیکی بسیار خطرناک حاصل از کشاورزی، آلاینده‌های آلی سمی و پایدار را وارد محیط‌زیست می‌کنند و به سلامت انسان نیز آسیب می‌رسانند. هفت کشور برای کاهش اثرات منفی زیست محیطی بخش کشاورزی با یکدیگر متحد شده اند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، در مارس 2024، دولت‌های اکوادور، هند، کنیا، لائوس، فیلیپین، اروگوئه و ویتنام طرحی 379 میلیون دلاری برای مبارزه با آلودگی ناشی از استفاده از آفت‌کش‌ها و پلاستیک‌ها در کشاورزی آغاز کردند. تأمین مالی برنامه کاهش و مدیریت مواد شیمیایی کشاورزی (FARM) یک ابتکار پنج ساله برای مبارزه با آلودگی های شیمیایی کشاورزی است. این برنامه که توسط تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) تامین می شود، توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و بانک توسعه آفریقا (UNIDO) هدایت می شود. AfDB).
مواد شیمیایی نقش مهمی در کشاورزی ایفا می کنند و سالانه نزدیک به 4 میلیارد تن آفت کش و 12 میلیارد کیلوگرم پلاستیک کشاورزی استفاده می شود. علیرغم فوایدی که برای تولید مواد غذایی دارند، این مواد شیمیایی خطرات قابل توجهی برای سلامت انسان و محیط زیست دارند. سالانه حدود 11000 نفر در اثر اثرات سمی آفت کش ها جان خود را از دست می دهند و باقی مانده های شیمیایی می توانند اکوسیستم ها را تخریب کنند و سلامت خاک و انعطاف پذیری کشاورزان را در برابر تغییرات آب و هوایی کاهش دهند. سوزاندن پلاستیک‌های کشاورزی در فضای باز نیز به بحران آلودگی هوا کمک می‌کند که باعث مرگ یک نفر در سراسر جهان از هر 9 نفر می‌شود.
آفت‌کش‌های بسیار خطرناک و پلاستیک‌های کشاورزی بد مدیریت شده، آلاینده‌های آلی سمی (POPs) را آزاد می‌کنند – مواد شیمیایی که در محیط تجزیه نمی‌شوند و هوا، آب و غذا را آلوده می‌کنند. این نهاده‌ها عموماً ارزان‌تر از جایگزین‌های پایدار هستند و به کشاورزان انگیزه کمی برای اتخاذ شیوه‌های بهتر می‌دهند.
FARM به دنبال تغییر آن است، و زمینه‌های تجاری را برای بانک‌ها و سیاست‌گذاران توضیح می‌دهد تا سیاست‌ها و منابع مالی را به سمت کشاورزان تغییر دهند تا به آنها کمک کند جایگزین‌های کم و غیر شیمیایی برای مواد شیمیایی سمی کشاورزی را اتخاذ کنند و انتقال به سمت شیوه‌های بهتر را تسهیل کنند.
پیش بینی می شود که این برنامه از انتشار بیش از 51000 تن آفت کش های خطرناک و بیش از 20000 تن زباله های پلاستیکی جلوگیری کند، در عین حال از انتشار 35000 تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده و از بیش از 3 میلیون هکتار زمین در برابر تخریب محافظت کند زیرا مزارع و کشاورزان به مواد شیمیایی کم تبدیل می شوند. و جایگزین های غیر شیمیایی

برای انجام این کار، برنامه FARM از مقررات دولتی برای حذف تدریجی مواد شیمیایی زراعی و پلاستیک های حاوی POP و اتخاذ استانداردهای مدیریتی بهتر حمایت می کند، در حالی که معیارهای بانکی، بیمه و سرمایه گذاری را برای بهبود در دسترس بودن کنترل آفات موثر، جایگزین های تولید و تجارت محصولات پایدار تقویت می کند.

 

ترجمه: ناهید حسینی