رشد ذرت: نحوه کاشت، مراقبت و برداشت محصول

پایگاه خبری DA1news: اگر فضای کافی، گرما و آب را به محصول بدهید، کاشت ذرت سخاوتمندانه نتیجه می دهد. با این حال، از آنجایی که این محصول بسیار حساس به شرایط آب و هوایی و مزرعه است، هیچ پاسخ یکسانی برای نحوه کشت ذرت وجود ندارد. با این حال، رشد آن در شرایطی که در چارچوب قرار می‌گیرد، هنوز هم بی‌معنا است. با فناوری‌های امروزی، تولیدکنندگان محصولات زراعی می‌توانند با زیر نظر گرفتن عوامل مختلف در مزرعه، مانند آب‌وهوای فعلی و پیش‌بینی‌شده، داده‌های رطوبت خاک، تهدیدات بالقوه از جمله علف‌های هرز و آفات، به سرعت فرآیند کشت ذرت را برای حداکثر عملکرد تنظیم کنند. خیلی بیشتر.

ذرت به چه شرایط آب و هوایی و رشدی نیاز دارد؟

وقتی به شرایط رشد ذرت فکر می کنیم، یکی از اولین نگرانی ها باید این باشد: “ذرت برای رشد به چه دمایی نیاز دارد؟” این یک نوع محصول تابستانی واقعی است، بنابراین فقط در هوای گرم می تواند شکوفا شود. دمای ایده آل برای رشد محصول در طول روز و فصل رشد تغییر می کند. در طول روز، دمای مطلوب رشد ذرت از 77 تا 91 درجه فارنهایت (25 تا 33 درجه سانتیگراد) متغیر است، در حالی که در شب، 62 تا 74 درجه فارنهایت (17 تا 23 درجه سانتیگراد) توصیه می شود.

ذرت برای رشد به چه مقدار آفتاب نیاز دارد؟

حداقل 6 تا 8 ساعت نور خورشید در روز، نیاز معمول نور گیاه ذرت در حال رشد است. برای پرورش ذرت به دور از درختان بزرگی که می توانند سایه بیاندازند و گونه های بلندی را در شمال یا شرق مزرعه خود بکارند، لازم است تا گیاهان کوتاه قد شما بتوانند در طول روز به اندازه کافی آفتاب دریافت کنند.

دمای بین 68 تا 73 درجه فارنهایت (20 تا 22 درجه سانتیگراد) نقطه شیرینی برای رشد محصول در کل فصل رشد است. با این حال، اگر خاک به اندازه کافی مرطوب باشد، ذرت می تواند در گرمای تا 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) رشد کند. منظور ما از رطوبت کافی، وجود بارندگی ملایم و دوره‌ای یا آبیاری در کل مزرعه است که مجموعاً کمتر از 15 اینچ (38 سانتی‌متر) در طول فصل رشد نباشد. مقدار ایده آل بارندگی برای یک فصل رشد با محصول بالا بین 18 تا 20 اینچ (45 و 50 سانتی متر) است. از آنجایی که ذرت برای شکوفایی به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز دارد، انتخاب مزارع مناسب برای رشد محصول بسیار مهم است. این امر به منظور کاهش بار هزینه های اضافی مراقبت از محصول در طول فصل رشد ذرت حیاتی است.

ذرت در چه نوع خاکی بهتر رشد می کند؟

گیاهان ذرت در مورد خاکی که در آن رشد می کنند اهمیت ویژه ای دارند. بنابراین، درک نوع خاک و شرایط کلی آن برای یک برداشت سالم بسیار مهم است. اگر می خواهید محصول خود را به حداکثر برسانید، گونه های اولیه خود را در شن و ماسه یا لوم و گونه های دیررس خود را در انواع خاک سیلتی یا رسی پرورش دهید. ذرت، مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، خاک های اسیدی و خنثی با pH بین 5.5 تا 6.5 را ترجیح می دهد. بنابراین، انجام آزمایش خاک برای اطمینان از مناسب بودن pH خاک برای رشد محصولات توصیه می شود.

رطوبت خاک و زهکشی کارآمد نیز به دلیل ماهیت تشنه گیاه در حال رشد از عوامل مهم هستند. همچنین، ذرت یک تغذیه کننده سنگین است، به خصوص در مورد نیتروژن، بنابراین خاک غنی برای رشد ذرت ضروری است. در مکان هایی که در فصل قبل محصولات اصلاح کننده خاک مانند لوبیا، یونجه، ماشک یا شبدر کشت می شد، به خوبی رشد می کند. افزودن مواد آلی به خاک، مانند کمپوست، کود دامی، خاک اره و بریده های چمن نیز می تواند کیفیت و زهکشی آن را برای رشد موفق ذرت، به ویژه در مناطقی با خاک رسی ضخیم، بهبود بخشد.

ریشه های ذرت چقدر عمیق رشد می کنند؟

اگرچه ریشه‌های گیاه می‌توانند تا عمق 1.5 متری (5 فوتی) نفوذ کنند، اما معمولاً در 3 فوت بالایی (90 سانتی‌متر) رشد می‌کنند. به همین دلیل، گیاهان معمولاً ریشه های نسبتاً کم عمقی دارند، اما در شرایط مناسب، ریشه ها می توانند عمیق تر رشد کنند.

دانه های ذرت در خاک های سبک جوانه زنی آسان تری دارند زیرا سریعتر از خاک های سنگین گرم می شوند. قبل از کاشت بذر، مطمئن شوید که دمای خاک بین 60 تا 65 درجه فارنهایت (16 تا 18 درجه سانتیگراد) باشد. اگر به اندازه کافی گرم نباشد، به خوبی جوانه نمی زنند. آفتاب‌گیری خاک، که شامل پوشاندن خاک با پلاستیک سیاه است، می‌تواند روند گرم شدن را در مناطق سردسیر تسریع کند و به شما کمک کند تا به موقع کشت محصولات را شروع کنید.

بهترین زمان برای کاشت و پرورش ذرت چه زمانی است؟

محصولاتی که خیلی زود کاشته می شوند، به دلیل حساسیت به سرمازدگی، اغلب با شکست مواجه می شوند. برای محافظت از خود، حداقل دو تا سه هفته پس از آخرین تاریخ یخبندان بهاره قبل از کاشت ذرت صبر کنید. اگر پیش بینی آب و هوای قابل اعتمادی دارید، همیشه می توانید فصل کاشت ذرت را به موقع شروع کنید و بیشترین بهره را از محصولات خود ببرید.

در بسیاری از مناطق ایالات متحده، اواخر مارس یا اوایل آوریل بهترین زمان برای کاشت ذرت است. با این حال، هنگام انتخاب زمان کاشت ذرت، سطح رطوبت آب و هوا را در نظر بگیرید. مارس و اوایل آوریل اغلب مرطوب‌تر از ماه‌های دیگر هستند و این باعث می‌شود که برای رشد موفق گیاه ذرت خیلی مرطوب باشند. در بیشتر مواقع، کاشت بین 20 آوریل تا 10 مه بیشترین میزان جوانه زنی و عملکرد محصول را به همراه دارد.

آیا کشت ذرت آسان است؟

این محصول ممکن است به راحتی رشد کند، اما به فضای زیادی برای شکوفایی نیاز دارد. رشد گیاهان در این ارتفاع به دلیل حساسیت آنها به باد نیاز به یک مکان محافظت شده دارد. سرمازدگی همچنین می تواند به محصول در حال رشد آسیب برساند که باید به هر قیمتی از آن محافظت کرد. ذرت در طول فصل رشد خود به 60 تا 100 روز بدون یخبندان نیاز دارد، بنابراین هنوز کاشت زودهنگام آن مهم است. کاشت در زمان بعدی مستلزم قرار دادن بذرها در عمق دو اینچ (5 سانتی متر) است تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود.

نحوه کاشت ذرت

پرورش دهندگانی که می خواهند محصولشان تا حد امکان پربار باشد باید قبل از کاشت ذرت اقدامات زیر را برای آماده سازی خاک انجام دهند:

  • زمین را از پوشش گیاهی خالی کنید.
  • زمین را عمیقا شخم بزنید.
  • خاک را با سنگ آهک اصلاح کنید.
  • برای افزایش حاصلخیزی خاک و یکپارچگی ساختاری، مقداری کود دامی را مخلوط کنید.
  • چرخش میدان.
  • زهکشی ها را راه اندازی کنید.

کاشت بذر ذرت در زمین را می توان به صورت دستی یا با کمک کاشت مکانیکی انجام داد. کارگران مزرعه نباید از سرعت کاشت سریع استفاده کنند که باعث جهش کاشت شود. به این ترتیب عمق و رویش بذرها در سرتاسر مزرعه یکنواخت خواهد بود.

تراکم مطلوب گیاه به طیف وسیعی از متغیرها از جمله نوع خاک، آبیاری، هیبریدهای مورد استفاده و شیوه های مدیریت مزرعه بستگی دارد. اگر به طور مداوم گیاهان خود را فاصله دهید و اجازه دهید یکنواخت سبز شوند، بهترین برداشت ممکن را خواهید داشت.

فاصله کاشت ذرت از یکدیگر چقدر است؟

یک قانون کلی استاندارد برای فاصله بوته ذرت این است که 1 فوت (30 سانتی متر) بین بوته ها در داخل یک ردیف و 3 فوت (90 سانتی متر) بین ردیف ها باقی بماند.

بهترین راه برای کاشت ذرت، قرار دادن دو دانه در هر سوراخ و پوشاندن آنها با یک لایه نازک خاک است. بذر ذرت را در چه عمقی بکاریم؟ عمق سوراخ باید بین 0.8 تا 1.2 اینچ (2 و 3 سانتی متر) باشد. اگر بذرها خیلی کم عمق کاشته شوند، ممکن است شانس رشد ریشه های گره ای قوی را کاهش دهند. در خاک های خشک، کاشت در عمق حداکثر 2.5 اینچ (6 سانتی متر) با اجازه دادن به ریشه ها برای رشد عمیق تر و دسترسی به رطوبت زیر، به تضمین عملکرد یکنواخت محصول کمک می کند. کود غنی از فسفر را در هنگام کاشت یا حداکثر تا دو هفته پس از کاشت بپاشید تا محصولات مورد نیاز برای رشد را تامین کنند.

چگونه از گیاهان ذرت مراقبت کنیم

از آنجایی که جنبه های زیادی وجود دارد که باید به طور مداوم مورد بررسی و مدیریت قرار گیرد تا ذرت به طور سالم رشد کند، هیچ راهنمای قطعی برای نحوه مراقبت از آن وجود ندارد. با این حال، در حالی که محصولات در حال رشد را حفظ می کنید، چند زمینه کلیدی وجود دارد که به توجه بیشتر شما نیاز دارد. اول از همه، در طول فصل رشد ذرت، باید از آبیاری کافی و تامین مواد مغذی اطمینان حاصل کنید. حداکثر گیاهان باید گرده افشانی شوند، بنابراین از آن نیز مطمئن شوید. آخرین اما نه کم اهمیت، شما باید از محصولات در حال رشد خود در برابر علف های هرز، آفات و بیماری ها محافظت کنید.

آبیاری

تامین آب کافی از زمان کاشت تا برداشت ضروری است. اگر نیاز آبی گیاه ذرت در مرحله رشد زایشی برآورده نشود، پتانسیل عملکرد را می توان به شدت کاهش داد.

هر چند وقت یکبار به گیاه ذرت آبیاری کنیم؟

ممکن است لازم باشد محصولات در حال رشد هر هفته آبیاری شوند تا اطمینان حاصل شود که حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) رطوبت در هفته دریافت می کنند.

بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا ممکن است باعث پوسیدگی دانه ها یا ریشه های گیاه شود. دانستن اینکه چگونه نیاز گیاه به آب در طول فصل رشد تغییر می کند، به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد زمان و میزان مصرف آب برای آبیاری بگیرید.

هرگونه قرائت غیرمعمول نشان دهنده مشکلات بالقوه رطوبت خاک یا عدم جذب آب گیاه است. اما نقشه شاخص NDMI به تشخیص زودهنگام این نقاط پرت کمک می کند و به شما زمان کافی می دهد تا بفهمید چه چیزی اشتباه است و چگونه آن را برطرف کنید.

با توجه به سیستم ریشه ای کم عمق، ذرت به ویژه مستعد خشکسالی است. بنابراین، پیگیری سطوح رطوبت، به ویژه رطوبت سطحی خاک، در کل فصل رشد ضروری است.

کنترل علف های هرز

 اگر می خواهید ذرت در حال رشد شما رشد کند، باید ماه اول رشد آن را بدون رقابت با علف های هرز نگه دارید. مطمئن شوید که تمام علف های هرز در حال رشد در اطراف ساقه ها را از بین ببرید. فراتر از آن لحظه، ریشه های کم عمق گیاه ممکن است تا 1 فوت (30 سانتی متر) از ساقه دورتر شوند، بنابراین کارگران مزرعه باید مراقب باشند که هنگام برداشتن علف های هرز از زمین به آنها آسیب نرسانند. در عوض، آنها باید مالچ را روی منطقه پخش کنند تا هر گونه علف هرزی را که ممکن است سعی در رشد کنند خفه کنند. همانند کشت نیشکر، علف های هرز بزرگترین تهدید را برای گیاهان جوان ذرت به شمار می روند.

کود دهی

رشد موفقیت آمیز ذرت نیاز به مکمل کامل مواد مغذی دارد. سطوح قابل توجهی از نیتروژن و پتاسیم در طول کل فصل رشد مورد نیاز است، در حالی که مواد مغذی مانند منیزیم، آهن و گوگرد فقط در مقادیر کمی مورد نیاز هستند. در عین حال، کلید رشد یک گیاه ذرت سالم، اطمینان از داشتن مواد معدنی کافی در خاک در هر مرحله از رشد گیاه است. به همین دلیل، مصرف به موقع و کافی کود بسیار مهم است.

صرفه جویی در هزینه و کاهش ضایعات با استفاده از کود فقط در جایی و به اندازه واقعی مورد نیاز است. نقشه‌های پوشش گیاهی برای یک تاریخ معین یا نقشه‌های بهره‌وری برای یک دوره مشخص در سکو، امکان کاربرد متفاوت کودها (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) را در طول فصل رشد و همچنین کوددهی مزرعه با عناصر کمیاب در شروع یا پایان فصل.

گرده افشانی

اگر ذرت را در بلوک های حداقل سه ردیفی در مجاورت یکدیگر به جای ردیف های جداگانه می کارید، باد گیاهان را برای شما گرده افشانی می کند. همانطور که باد می وزد و ساقه ها به یکدیگر برخورد می کنند، گرده ها پراکنده می شوند. گرده از منگوله‌های ذرت به ابریشم گوش‌های در حال رشد در اولین ظاهر شدن منگوله‌ها منتقل می‌شود.

در هر هکتار چقدر می توان ذرت کشت کرد؟

برای اطمینان از فضای کافی برای هر گیاه همراه با گرده افشانی مناسب، چیزی بین 22 تا 35 هزار گیاه را در یک هکتار از زمین بکارید.

گیاهانی که گرده افشانی ضعیفی دارند، گوش هایی با نقاط خالی در جایی که هسته ها باید باشند، خواهند داشت. در چنین شرایطی گرده افشانی دستی مفید است. حتی در مزارع بزرگ، نشان داده شده است که گرده افشانی دستی با کاهش تعداد ساقه های عقیم و بهبود تشکیل هسته به طور کلی، عملکرد محصول را افزایش می دهد.

برای جلوگیری از گرده افشانی متقابل بین ارقام دیگر، که می تواند طعم را تغییر دهد، برنامه ریزی کنید که فقط یک رقم ذرت را پرورش دهید. در غیر این صورت، گونه های محصول خود را حداقل 300 فوت (92 متر) جدا کنید.

کنترل آفات و بیماری

بیماری های ذرت وابسته به آب و هوا هستند. به عنوان مثال، سوختگی برگ ذرت شمالی (NCLB) در ذرت در حال رشد اگر هوا خیلی سرد و مرطوب باشد، تکثیر می‌شود. پوسیدگی ریشه و لک معمولی ممکن است در شرایط رشد گرم و خشک گسترش یابد. زیان های اقتصادی ناشی از این بیماری های محصول را می توان از طریق روش های پیشگیرانه از جمله آبیاری مناسب، رشد هیبریدهای مقاوم و کمپوست سازی بقایای گیاهی کاهش داد. قارچ کش ها و سایر روش های کنترل بیماری در طول فصل رشد نیز مفید هستند.

علاوه بر بیماری های گسترده، آفات مختلفی برای ذرت وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد. کرم گوش ذرت (Heliothis virescens) و کرم برگ ذرت (Spodoptera frugiperda) دو مورد از رایج ترین آنها هستند. سمپاشی سیستماتیک محصولات در حال رشد با مقدار مناسب آفت کش بهترین راه برای کنترل آنها است. تناوب زراعی و محصولات پوششی نیز راهبردهای بلندمدت مفیدی در مبارزه با آفات و بیماری ها هستند.

اگرچه پیشگیری از آفات و بیماری ها کلیدی است، نظارت مستمر در میدان نیز مهم است. هنگامی که این اطلاعات ترکیب شود، یک سلاح مرگبار است که می تواند در برابر هر آفتی مورد استفاده قرار گیرد. صرف نظر از اینکه کرم ها، ویروس ها یا قارچ ها مقصر هستند، به شما امکان می دهد به سرعت منبع مشکل را شناسایی و مشخص کنید.

چه مدت طول می کشد تا ذرت رشد کند؟
معمولا بین دو تا سه ماه از کاشت بذر تا برداشت محصولات بالغ طول می کشد. زمان رشد ذرت در بین ارقام مختلف بسیار متفاوت است. برخی از انواع ذرت (به عنوان مثال Seneca Horizon یا Earlivee  ) فقط به 58 تا 65 روز برای رشد نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر (مانند Silver Queen، Platinum Lady و Camelot)  به 86 تا 92 روز برای رسیدن به بلوغ نیاز دارند. میانگین زمان رشد ذرت برای هر رقم معمولاً در پشت بسته بذر مشخص می شود. بسیار مهم است که گونه ای را انتخاب کنید که بتواند در فصل رشد متوسط منطقه شما رشد کند.

نحوه برداشت ذرت برداشت
ذرت اغلب در ماه های اکتبر و نوامبر انجام می شود. محصولات زراعی باید زمانی برداشت شوند که دانه نسبتاً خشک است، با درصد رطوبت 23 تا 25 درصد. در این سطح از محتوای آب، جدا کردن هسته ها از لپه بسیار ساده است. پس از اتمام فصل رشد ذرت، نسبت به برداشت اکراه نداشته باشید. با برداشت زودهنگام، می توانید از تلفات مزرعه به دلیل قطرات بلال ذرت یا قارچ جلوگیری کنید و محصولات خود را از آسیب یخبندان و طوفان نجات دهید، در حالی که تاخیر در برداشت باعث تشدید مشکلات ناشی از عفونت قارچی در داخل دانه ها می شود. این نگه‌داشتن‌ها قارچ‌های بیماری‌زا را قادر می‌سازد تا مایکوتوکسین‌های بیشتری تولید کنند و غلات را برای خوردن افراد و حیوانات ناامن می‌کنند. در محصولات لخته شده، پوسیدگی ساقه ها به سرعت رشد می کند، بنابراین مهم است که ابتدا آن مزارع را برداشت کنید.

برداشت محصول از هکتارهای وسیع به یک کمباین غلات نیاز دارد. کمباین از مکانیسم های خاصی برای جدا کردن پوسته ها و جدا کردن هسته ها از لپه ها استفاده می کند. در طول برداشت، فقط دانه ها ذخیره می شوند. پوسته ها و لپه ها دور ریخته می شوند. کاکل ذرت و ساقه های باقی مانده در مزرعه به کاهش فرسایش و احیای مواد گیاهی کمک می کند، که هر دو برای رشد ذرت در آینده برای خاک مفید هستند.

اگر در طول فصل رشد ذرت تلاش مداومی انجام دهید، با محصولات سپر پاداش خواهید گرفت. هنگامی که شرایط رشد پرمحصول مانند گرما، مواد مغذی، آبیاری و شیوه‌های کشاورزی هوشمند ایجاد شود، افزایش بهره‌وری محصول اجتناب‌ناپذیر است.

منابع:

  1. 1. Neild, R. E., Newman, J. E. (1988). کتاب ملی ذرت. ویژگی ها و الزامات فصل رشد در کمربند ذرت. دانشگاه پردو، خدمات توسعه تعاونی.
  2. 2. Sideman، (2016، ژوئن). کشت ذرت شیرین دانشگاه نیوهمپشایر (UNH) Cooperative Extension.↑
  3. 3. Mohansingh, R. (2013, May). چگونه می توان ذرت مزرعه را پرورش داد. بخش خدمات آموزشی و اطلاعاتی توسعه، وزارت تولید مواد غذایی ترینیداد و توباگو.
  4. کولتر، جی. (2021). راهکارهایی برای کاشت موفق ذرت گسترش دانشگاه مینه سوتا.

منبع: https://eos.com/blog/how-to-grow-corn/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *