افزایش تخریب زمین؛ مرمت زمین، نقاط روشن

پایگاه خبری DA1news: با تسریع تخریب زمین در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD) فوراً خواستار افزایش تلاش‌های بازسازی شده است.
در اکتبر 2023، کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD) یک داشبورد داده جدید را راه‌اندازی کرد که ارقام گزارش‌دهی ملی از 126 کشور را جمع‌آوری می‌کند که نشان می‌دهد تخریب زمین با سرعت شگفت‌آوری در همه مناطق در حال پیشرفت است.

بین سال‌های 2015 تا 2019، جهان هر سال حداقل 100 میلیون هکتار زمین سالم و مولد را از دست می‌دهد که مجموعاً دو برابر گرینلند است. این آمارها بر نیاز به اقدام فوری تاکید می‌کند، زیرا افزایش تخریب زمین همچنان باعث بی‌ثباتی بازارها، جوامع و اکوسیستم‌ها در سراسر جهان می‌شود.

راه اندازی داشبورد داده UNCCD در مقطع حساسی انجام می شود زیرا رهبران و کارشناسان جهان به زودی در سمرقند، ازبکستان، از 13 تا 17 نوامبر 2023 برای بیست و یکمین جلسه کمیته UNCCD برای بررسی اجرای کنوانسیون گرد هم می آیند (CRIC 21). ). نمایندگان باید پیشرفت جهانی به‌سوی بی‌طرفی تخریب زمین (LDN) را بررسی کنند و با مسائل مبرمی مانند افزایش انعطاف‌پذیری در برابر خشکسالی، ترویج حقوق زمین زنان و مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار مقابله کنند.

نابرابری های منطقه ای قابل توجه
داشبورد داده یک واقعیت هشدار دهنده را در سراسر جهان منعکس می کند و تفاوت های قابل توجهی را در مورد نسبت زمین های تخریب شده در هر منطقه نشان می دهد.

آسیای شرقی و مرکزی و آمریکای لاتین و مناطق دریای کارائیب شدیدترین تخریب را تجربه می کنند که حداقل 20 درصد از کل مساحت آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

در همین حال، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آسیای غربی و جنوبی، و آمریکای لاتین و کارائیب شاهد تخریب زمین با سرعتی سریعتر از میانگین جهانی بودند.

قابل ذکر است که در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و در آمریکای لاتین و دریای کارائیب، به ترتیب 163 میلیون هکتار و 108 میلیون هکتار از سال 2015 در معرض تخریب زمین قرار گرفته اند.

مرمت زمین “نقاط روشن”
علیرغم یک تصویر تاریک جهانی، نمونه هایی از کشورها وجود دارد که به طور موثر با بیابان زایی، تخریب زمین و خشکسالی مقابله می کنند.

در جنوب صحرای آفریقا، بوتسوانا تخریب زمین را از 36 درصد به 17 درصد از قلمرو خود کاهش داد. این کشور در مجموع 45.3 میلیون هکتار را به بی طرفی تخریب اراضی متعهد کرده است که شامل هر دو اقدام برای جلوگیری از تخریب بیشتر و همچنین مداخلات بازسازی در نقاط منتخب تخریب زمین است. بوتسوانا همچنین 1.42 میلیون هکتار را به عنوان مناطق “نقطه روشن” یا مناطقی که با اجرای فعالیت های اصلاحی مناسب احیا شده اند، گزارش کرد.

در جمهوری دومینیکن، با تلاش‌های مداوم برای بازسازی 240000 هکتار در حوضه رودخانه Yaque del Norte و در مناطق تولید کاکائو در استان San Francisco de Macoris، نسبت زمین‌های تخریب‌شده از 49 درصد به 31 درصد بین سال‌های 2015 و 2019 کاهش یافت.

هدف بی طرفی تخریب زمین هنوز در دسترس است
اگرچه روند تخریب زمین برحسب منطقه متفاوت است، داده‌های UNCCD هشدار می‌دهند که در صورت تداوم روندهای کنونی، جهان باید تا سال 2030 1.5 میلیارد هکتار از زمین‌های تخریب شده را بازسازی کند تا به اهداف LDN مندرج در اهداف توسعه پایدار (SDGs) برسد.

با این وجود، بارون اور، دانشمند ارشد UNCCD، گفت: «اگرچه روندهای جهانی در مسیر اشتباهی پیش می‌روند، اما هنوز هم می‌توان نه تنها به اهداف بی‌طرفی تخریب زمین دست یافت، بلکه از آن فراتر رفت. این را می توان با توقف تخریب بیشتر و در عین حال تسریع تلاش ها برای تعهدات موجود برای احیای یک میلیارد هکتار زمین تا سال 2030 با بودجه و اقدامات دست در دست انجام داد.

109 کشور در تعهدی نویدبخش برای ساختن آینده ای انعطاف پذیرتر، اهداف داوطلبانه LDN را برای سال 2030 تعیین کرده اند و 21 کشور دیگر در حال انجام این کار هستند. بین سال‌های 2016 و 2019، تقریباً 5 میلیارد دلار از منابع دوجانبه و چندجانبه به تلاش‌های جهانی برای مبارزه با بیابان‌زایی، تخریب زمین و خشکسالی سرازیر شد. این به 124 کشور کمک کرد تا طیف گسترده ای از پروژه ها را با هدف دستیابی به بی طرفی تخریب زمین و مقابله با چالش های ناشی از بیابان زایی، تخریب زمین و خشکسالی اجرا کنند.