کشاورزی رو به رشد در استپ های استراتژیک قزاقستان

کشاورزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قزاقستان دارد. قزاقستان که زمانی سبد نان اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شد، هنوز از اثرات سوء مدیریت کشاورزی و محیط زیست در دوران شوروی رنج می برد. بیش از یک سوم معیشت قزاقستانی ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مراتع وسیع این کشور برای غذا، علوفه، سوخت و گیاهان دارویی وابسته است. دامپروری گسترده نشان دهنده سنت عشایری کشور است و حدود 75 درصد از کل زمین های کشاورزی برای چرا استفاده می شود. در حالی که پرورش گوسفند در این بخش غالب است، پرورش گاو، خوک، اسب و شتر منابع مهم غذا و درآمد هستند.

بر اساس گزارش OECD، در سال 2019 بخش کشاورزی تقریباً 4.5 درصد از تولید اقتصادی قزاقستان را به خود اختصاص داده است. قزاقستان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده غلات است. با این حال، تقاضای فزاینده برای محصولات غذایی وارداتی، قزاقستان را به یک واردکننده خالص محصولات کشاورزی از سال 2004 تبدیل کرده است.

تقریباً 45٪ از جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می کنند و درآمد تقریباً 30٪ از جمعیت فعال اقتصادی از طریق اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد می شود. طبق گزارش کمیته آمار وزارت اقتصاد ملی جمهوری قزاقستان، از مجموع 8.5 میلیون شاغل، 2 میلیون نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

ارزش کل تولیدات کشاورزی قزاقستان تقریباً 12.7 میلیارد دلار در سال 2019 بود. این افزایش 1 درصدی نسبت به سال 2018 بود که به دلیل افزایش 4 درصدی در تولید گاو و کاهش 1.7 درصدی در محصول غلات تحت تأثیر خشکسالی در سال 2019 بود. تقریباً 75 درصد از خاک کشور برای تولید محصولات کشاورزی مناسب است، اما در حال حاضر تنها حدود 30 درصد از اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی است. کشاورزان گوسفند و گاو پرورش می دهند و محصولات دامی شامل لبنیات، چرم، گوشت و پشم است. محصولات عمده این کشور گندم، جو، پنبه و برنج است که صادرات گندم منبع اصلی ارز خارجی است. قزاقستان یکی از 10 صادرکننده برتر غلات در جهان است که به بیش از 70 کشور صادر می کند. شورای بین المللی غلات تولید گندم و جو در قزاقستان را برای سال های 2020-2021 به ترتیب 12.9 و 4 میلیون تن پیش بینی کرده است.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی، تا سپتامبر 2019، کل سطح زیر کشت 22.2 میلیون هکتار شامل 15.4 میلیون هکتار غلات، 2.9 میلیون هکتار دانه های روغنی، 3.3 میلیون هکتار محصولات علوفه ای، 452 هزار و 400 متر مربع و سبزی در هکتار بوده است. و 157700 هکتار محصولات صنعتی (چغندرقند، پنبه، تنباکو).

نزدیک به 90 درصد ماشین‌آلاتی که در حال حاضر در قزاقستان مورد استفاده قرار می‌گیرند در پایان چرخه عمر خود هستند و نیاز به تعویض دارند. تراکتورهایی که برای بیش از 10 سال استفاده می شوند، 94 درصد از کل ناوگان را تشکیل می دهند، در حالی که کمباین های برداشت در شرایط مشابه 77 درصد را تشکیل می دهند. واردات تجهیزات کشاورزی در قزاقستان با 25 درصد هزینه یارانه پرداخت می شود، در عین حال لیزینگ مالی با نرخ بهره 10 درصد ارائه می شود. نرخ نوسازی ماشین آلات طی 5 سال گذشته بین 3 تا 4.9 درصد بوده است، اما این نرخ باید به 6 تا 8 درصد در سال برسد.

در سال 2019، بخش ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی قزاقستان تقریباً 500 میلیون دلار تخمین زده شد که 300 میلیون دلار آن وارداتی بود. روسیه پیشرو در بازار ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی با 40 درصد سهم بازار است. آلمان، کانادا، هلند، بلاروس، ترکیه و چین دیگر تامین کنندگان بزرگ هستند.

تولید محلی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی اندک اما رو به رشد است که بیشتر مدیون ورود قزاقستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. در سال‌های اخیر، قزاقستان چندین پروژه مونتاژ را با شرکت‌هایی از روسیه، اوکراین و بلاروس راه‌اندازی کرد که اکنون در حال تولید تجهیزات برای بازار هستند. تراکتورها و کمباین‌های تولید شده در روسیه و بلاروس با قطار به قزاقستان منتقل می‌شوند، جایی که لاستیک‌ها و چرخ‌ها نصب می‌شوند و برچسب «ساخت قزاقستان» اعمال می‌شود. این تمایز “ساخت قزاقستان” به تولیدکنندگان محلی اجازه می دهد تا از گمرک و عوارض اجتناب کنند و تولیدکنندگان محلی را قادر می سازد یارانه های ویژه دریافت کنند. تجهیزات کشاورزی وارداتی با مالیات و عوارض نزدیک به 40 درصد مواجه هستند که رقابت شرکت های غربی با تجهیزات مونتاژ محلی را دشوار می کند.

مالیات بازیافت جدید بر تجهیزات کشاورزی سنگین وارداتی که توسط دولت قزاقستان در سال 2020 وضع شده است، هزینه کشاورزان علاقه مند به خرید تجهیزات غربی را افزایش می دهد. این مالیات که برای افزایش تولید محلی تجهیزات کشاورزی طراحی شده است، در درازمدت تأثیر منفی بر توسعه بازار کشاورزی قزاقستان خواهد داشت و ممکن است مانع از سرمایه گذاری در بخش های نوظهور مانند تولید دام و فرآوری گوشت شود.

صنعت دامپروری

برای افزایش بهره وری دام و تقویت پتانسیل صادراتی کشور، قزاقستان در سال 2018 برنامه های جدیدی را برای توسعه صنایع گاو و گاو شیری اتخاذ کرد. این برنامه با هدف صادرات به چین، ایران، عربستان سعودی و ویتنام برای دو برابر کردن تولید گوشت بره و گاو طی ده سال طراحی شده است. در سال 2017، اتحادیه مرغداران به طور مشترک با وزارت کشاورزی قزاقستان، برنامه بخشی را برای توسعه مرغداری در قزاقستان برای 2018-2027 توسعه داد.

با توجه به کاهش اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19، اقدامات بیشتری در قزاقستان در کوتاه مدت برای ایجاد شرایط برای توسعه دامپروری انجام خواهد شد. سه کارخانه فرآوری گوشت مدرن و هشت کارخانه بزرگ مرغداری به بهره برداری خواهند رسید. همچنین برای احداث 25 مزرعه صنعتی و 30 گاوداری خانوادگی نیز برنامه ریزی شده است. در بخش فرآوری گوشت، واحدهای تولیدی با ظرفیت کل 45 هزار تن راه اندازی می شود.

پرورش ماهی نیز در قزاقستان به طور پویا در حال توسعه است. طی 7 سال گذشته حجم پرورش ماهی 9 برابر شده و از 800 تن به بیش از 7 هزار تن رسیده است. حدود 180 مزرعه پرورش ماهی در کشور وجود دارد.

تامین مالی بخش کشاورزی

قزاقستان دارای پتانسیل کشاورزی قابل توجهی است که استفاده نشده است، با این حال بخش کشاورزی آن توسعه نیافته است و بودجه آن کم است. علیرغم خدمت به عنوان کارفرمای اصلی کشور، بخش کشاورزی در قزاقستان در جلب توجه دولت برای سرمایه گذاری و حمایت، در رتبه دوم پس از بخش صنعتی قرار دارد.

شرکت دولتی KazAgroFinance JSC یک سازمان پیشرو در بازار است که خدمات لیزینگ و تامین مالی را به بخش کشاورزی ارائه می دهد. بیش از نیمی از ماشین آلات کشاورزی وارداتی به قزاقستان توسط KazAgroFinance حمایت مالی شده است. برای افزایش همکاری و فراهم کردن دسترسی آسان به اطلاعات تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات کشاورزی، KazAgroFinance پایگاه تامین کننده الکترونیکی را ایجاد کرد که به عنوان پلی بین بخش کشاورزی محلی و تامین کنندگان تجهیزات بین المللی عمل می کند. پایگاه داده شامل بیش از 350 تامین کننده و بیش از 10000 پروژه پشتیبانی شده است.

دو سازمان مالی دولتی دیگر در بخش کشاورزی عبارتند از صندوق حمایت مالی کشاورزی JSC که اعتبارات خرد را برای شرکت های کوچک و متوسط کشاورزی و جمعیت روستایی فراهم می کند و شرکت اعتباری کشاورزی قزاقستان که یک موسسه مالی وام و حمایت مالی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است.

در ژوئن 2020، بانک جهانی (WB) وام 500 میلیون دلاری به قزاقستان را برای برنامه توسعه پایدار دام که توسط وزارت کشاورزی مدیریت خواهد شد، تصویب کرد. این برنامه پیشنهاد می کند که به 20 هزار کشاورز اعتبار داده شود و 100 هزار کشاورز در زمینه تولید پایدار دام آموزش دهند. این پروژه به کشاورزان حمایت مالی برای توسعه زیرساخت‌های دامپروری آزاد می‌دهد و یک سیستم تولید گوشت گاو قابل ردیابی برای گوشت گاو تولید شده مطابق با الزامات کشورهای واردکننده گوشت گاو قزاقستان ایجاد می‌کند.

زیربخش های پیشرو

• محصولات شیمیایی کشاورزی و کاربرد کود

• ماشین آلات مزرعه غلات، تجهیزات ذخیره سازی و پردازش غلات، فن آوری های افزایش عملکرد

• دانه ها و ژنتیک دام

• فناوری های نوآورانه در صنایع دام و طیور و محصولات و خدمات دامپزشکی

• تجهیزات فرآوری مواد غذایی

• فن آوری های نوآورانه صرفه جویی در آب در آبیاری

• تجهیزات و فناوری های کشاورزی دقیق

• فن آوری های پایش و پیش بینی آب و هوا در کشاورزی

• فن آوری برای پرورش ماهی در آبزی پروری فشرده

***

محصولات آمریکایی از شهرت بسیار خوبی در قزاقستان برخوردار هستند. صادرات تجهیزات ایالات متحده به قزاقستان بیشتر شامل کمباین های برداشت غلات، دروگرها، سمپاش ها، تراکتورها، بذرپاش ها، کولتیواتورها و تجهیزات خشک کردن و تمیز کردن غلات است. بهترین چشم‌اندازها عبارتند از: تراکتورها و کمباین‌های 100 تا 150 اسب بخاری برای مناطق جنوبی، تراکتورهای بیش از 250 اسب بخار و کمباین‌ها برای مناطق شمالی، بذرپاشی‌های پنوماتیکی، دروگرها، سمپاش‌ها، فناوری‌های خشک کردن و تمیز کردن دانه، تجهیزات ذخیره‌سازی غلات و سیستم‌های کنترل کیفیت ذخیره‌سازی، فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و آبیاری، مهندسی، طراحی و خدمات دامپزشکی برای مجتمع‌های خوراک دام و تأسیسات پردازش در مزرعه.

همچنین بازارهای رو به رشدی برای واردات مواد غذایی ایالات متحده، از جمله گوشت گاو، مرغ، بادام، نوشیدنی ها (به ویژه آبجو، شراب و مشروبات الکلی)، ژنتیک دام و کاشت بذر وجود دارد. واردات قزاقستان در این دسته بیشتر شامل شکر نیشکر، چای سیاه و گوشت مرغ است. با این حال، اگر میوه‌ها و سبزیجات تازه را در کنار هم قرار دهیم، بیش از 500 هزار تن واردات کشاورزی دیگر را بالاتر می‌برند و بیشتر آن از ازبکستان یا چین وارد می‌شود.

منابع

• نمایشگاه تجاری: KazAgro/KazFarm 2020، نمایشگاه های بین المللی صنعت کشاورزی قزاقستان، 21-23 اکتبر 2020، نورسلطان، قزاقستان

• نمایشگاه تجاری: AGROWORLD QAZAQSTAN 2020، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آسیای مرکزی، 4 تا 6 نوامبر 2020، آلماتی، قزاقستان

• نمایشگاه تجاری: AgriTek 2021، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، باغبانی، دامپروری و پرورش دام، 10-12 مارس 2021، نورسلطان، قزاقستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *