کشاورزی هوشمند، نویدبخش بهبود بهره وری پنبه آذربایجان است

پایگاه خبری DA1news: تکنیک های ایزوتوپی به محققان و کشاورزان آذربایجانی کمک می کند تا اطلاعات کلیدی در مورد نحوه بهینه سازی استفاده از کود و افزایش راندمان تولید پنبه با حفظ سلامت خاک به دست آورند.

محققان و کشاورزان آذربایجان با اجرای روش‌های کشاورزی هوشمند مبتنی بر روش‌های هسته‌ای و مرتبط با آب و هوا، توانسته‌اند بازده تولید پنبه خود را در پروژه‌ای که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مشارکت سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد حمایت می‌شود، بیش از دو برابر کنند. (فائو). از طریق استفاده از گونه جدیدی به نام «سوپر پنبه»، همراه با شیوه‌های CSA که به دقت اجرا شده است که به درک چگونگی افزایش پایدار بهره‌وری کشاورزی کمک می‌کند، این پروژه آزمایشی شاهد افزایش عملکرد از میانگین کشوری سه تن در هکتار به هشت تن در هر هکتار بوده است.

این آزمایشی که در سال 2021 اجرا شد، بخشی از پروژه همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر توسعه دستورالعمل‌های کشاورزی هوشمند برای تولید پنبه، آموزش پژوهشگران آذربایجانی و کشاورزان مترقی در شیوه‌های کشاورزی هوشمند با آب و هوا و طراحی آزمایش‌های نمایشی در مزرعه متمرکز بود. پروژه دیگری که در سال 2022 آغاز شد و با تمرکز بر تقویت روش‌های کشاورزی مدیریت خاک، مواد مغذی و آب برای تولید پنبه، هدف آن کمک به بهبود بهره‌وری پنبه است، زیرا سرزمین آذربایجان به ویژه در برابر تغییرات آب و هوایی و تخریب خاک آسیب‌پذیر است. میانگین دمای سالانه این کشور از سال 1991 با کاهش بارندگی و مکرر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل، خشکسالی یا موج گرما 0.4 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

به طور کلی، 60 درصد بهبود در بهره وری محصولات حاصل از سرمایه گذاری بر کاربرد استراتژیک مواد مغذی خاک و مدیریت آب است. پروژه “این در مورد مقدار مناسب، به روش صحیح، در مرحله رشد مناسب است.”

شیوه‌های کشاورزی هوشمند با اقلیم شامل استفاده از تکنیک‌های ایزوتوپی برای به دست آوردن اطلاعات ضروری در مورد نحوه بهینه‌سازی استفاده از کود و افزایش کارایی تولید کشاورزی در عین حفظ سلامت خاک است.
زمان گفت: زمانی که ما شروع به کار کردیم، خاک های آذربایجان به شدت تخریب شده بود، حاصلخیزی بسیار ضعیف بود و بنابراین خاک ظرفیت تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد پنبه را نداشت. برای رسیدگی به این موضوع، کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته کاملی از تکنیک‌های کشاورزی هسته‌ای و مرتبط را توسعه دادند: از آماده‌سازی خاک و انتخاب بهترین گونه‌های پنبه تا استفاده از مواد مغذی و آبیاری در مزارع پنبه و تضمین کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها.

سخاوت ممدوف، کشاورز آذربایجانی که در این پروژه آزمایشی شرکت کرده است، گفت: «به‌کارگیری روش‌های بهبود یافته مدیریت خاک، مواد مغذی و آب همراه با استفاده از واریته «coton super» ما را به افزایش بهره‌وری، کیفیت و سود پنبه سوق داده است. با استفاده از شیوه های CSA در مزرعه خود برای دو سال گذشته.

تکنیک‌های هسته‌ای و مرتبط نه تنها به افزایش کمک می‌کنند. تکنیک‌های هسته‌ای و مرتبط نه تنها به افزایش بهره‌وری کشاورزی کمک می‌کنند، بلکه در ایجاد انعطاف‌پذیری سیستم‌های کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی نیز کمک می‌کنند. در آذربایجان، محققان از تکنیکی استفاده کردند که شامل نیتروژن-15 (N-15)، یک ایزوتوپ پایدار است. نیتروژن نقش مهمی در رشد و فتوسنتز گیاهان بازی می کند – فرآیندی که در آن گیاهان دی اکسید کربن و نور خورشید را به غذای گیاهی تبدیل می کنند. زمان توضیح داد: کمبود عناصر غذایی مانند نیتروژن در خاک منجر به عملکرد کم و کم ارزش غذایی می شود. مصرف بیش از حد یا نادرست کودهای نیتروژن از طرف دیگر باعث انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می شود.

زمان گفت: انتظار می رود پنبه در آذربایجان یکی از محصولاتی باشد که به دلیل تغییرات آب و هوایی و تخریب سریع خاک، بیشترین کاهش عملکرد را تجربه می کند. استفاده از تکنیک‌های ایزوتوپی مانند استفاده از N-15 می‌تواند به سازگاری با این وضعیت کمک کند و بخش پنبه را رقابتی‌تر کند و همچنین اشتغال را تضمین کند و رفاه جمعیت روستایی را بهبود بخشد.

آذربایجان در گذشته با برداشت بیش از 830000 تن در دهه 1980، تولید کننده و صادرکننده عمده پنبه بوده است که تا یک چهارم درآمد این کشور را تامین می کرد. با این حال، گذار به بازار آزاد و رشد سریع سایر صنایع در دهه 1990 باعث شد که پنبه نقش کلیدی خود را در اقتصاد آذربایجان از دست بدهد و تولید به پایین ترین سطح یعنی 31000 تن در سال 2009 کاهش یابد.

نتیجه پروژه پتانسیل قابل توجه شیوه های هوشمند آب و هوایی را در افزایش بهره وری کشاورزی نشان می دهد. با در نظر گرفتن مجموع مناطق کشت پنبه 105000 هکتاری در آذربایجان، پذیرش 10 درصد از روش های کشاورزی هوشمند آژانس بین المللی انرژی اتمی 84000 تن پنبه در مقایسه با 31500 تن تولید می کند که نشان دهنده افزایش 166 درصدی نسبت به کشت پنبه معمولی است. زمان گفت. مشاهده موفقیت خارق‌العاده در بکارگیری روش‌های کشاورزی هوشمند با آب و هوا در این پروژه، نشانه‌های هیجان‌انگیزی و نوید فوق‌العاده‌ای در مورد اینکه چگونه می‌تواند به آذربایجان کمک کند تا تولید پنبه خود را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد و در نتیجه بر اقتصاد آذربایجان تأثیر زیادی بگذارد، ارائه می‌دهد.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق برنامه همکاری فنی خود و از طریق مرکز مشترک فائو و آژانس بین المللی انرژی اتمی، به کشورها در به کارگیری روش های کشاورزی هوشمند برای افزایش بهره وری، تطبیق سیستم های کشاورزی با تغییرات اقلیمی و کاهش تأثیر آنها بر محیط زیست کمک می کند. مرکز مشترک نیز از تحقیقات در این زمینه حمایت می کند. دانشمندانی از برزیل، شیلی، کاستاریکا، ایران و پاکستان در یک پروژه تحقیقاتی هماهنگ با تمرکز بر استفاده از راه‌حل‌های هسته‌ای هوشمند با آب و هوا برای کمک به به حداقل رساندن اثرات کشاورزی بر آب و هوا، کاهش 50 درصدی گازهای گلخانه‌ای را گزارش کردند. سایر روش‌های کشاورزی هوشمند از نظر آب و هوا به توسعه راه‌حل‌های رژیم غذایی متعادل برای دام‌ها در میان خشکسالی‌های مکرر در آنگولا کمک می‌کنند. برای بهبود استفاده از آب و مدیریت مواد مغذی در خاک در کنیا؛ و برای مبارزه با فرسایش خاک در تونس.

منبع: https://www.iaea.org

ترجمه: مجید احمد میرمحمدعلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *