اولین جشنواره رویش ایده فناورانه سیب مراغه برگزار می شود

پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی:  پوستر اولین جشنواره رویش ایده فناورانه سیب مراغه با هدف افزایش بهره‌وری، دستیابی به شیوه‌های جذاب بسته‌بندی و ایجاد جذابیت در بازاریابی و فروش این محصول صادراتی منتشر شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رییس مرکز رشد واحدهای فناور مراغه روز چهارشنبه گفت: پائین بودن بهره‌وری و تولید، بالا بودن هزینه‌های سموم و دفع آفات، سود پائین کشاورزان و آسیب‌زا بودن عوامل محیطی و اقلیمی همچون سرمازدگی و سایر عوامل موجب شده تا سود اندکی از این محصول نصیب مردم مراغه شود.

«سینا صادق‌فام» افزود: بر همین اساس مرکز رشد واحدهای فناور مراغه به عنوان بخشی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور نسبت به برگزاری اولین جشنواره رویش ایده فناورانه سیب مراغه اقدام کرده است.

وی به محورهای این جشنواره اشاره و بیان کرد: «کشاورزی و تأثیر آن در کیفیت سیب درختی شامل کود، سم، خاک، ترویج، آبیاری، هرس، برداشت، بسته‌بندی اولیه، انتقال و سایر زمینه‌های مرتبط» نخستین محجور این جشنواره است.

به گفته وی از دیگر محورهای این جشنواره می‌توان به «روش‌های نوین نگهداری سیب درختی در انبار و سردخانه شامل پارامترهای تأثیرگذار مانند رطوبت، دما، تهویه و روش‌های نوین در ضدعفونی، سردخانه‌های بالای صفر، سردخانه‌ها با اتمسفر کنترل شده و سایر زمینه‌های مرتبط اشاره کرد.

رییس مرکز رشد واحدهای فناور مراغه اضافه کرد: در این جشنواره همچنین در محورهای «بسته‌بندی‌های نوین سیب درختی از جمله بسته‌بندی فعال، بسته‌بندی هوشمند و سایر بسته‌بندی‌ها» و «محصولات جانبی و صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب درختی شامل سرکه سیب، شیره سیب، پوره و سایر زمینه‌های مرتبط» نیز ایده‌های فناورانه مورد داوری قرار می‌گیرد.

«صادق‌فام» محور دیگر این جشنواره را برندسازی و صادرات شامل برندسازی گونه‌های مختلف سیب، برندسازی در کشاورزی سردخانه، برندسازی در صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر زمینه‌های مرتبط عنوان کرد.

به گفته وی این جشنواره در ۲۳ آذر سال جاری برگزار می‌شود و ایده‌های برگزیده پس از داوری در کمیته‌های تخصصی و دبیرخانه علمی جشنواره، به نحو شایسته مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی این را هم بیان کرد که صاحبان ایده می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این جشنواره مراجعه کرده و ایده‌های خودشان را از طریق ایمیل «apple@maragheh.ac.ir» به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.