سوئیس و تمرکز بر ابتکار صلح آبی در جهان

پایگاه خبری DA1news: صلح آبی SDC از درگیری ها جلوگیری می کند و به ثبات بیشتر کمک می کند. سوئیس تجربه طولانی در مدیریت آب فرامرزی دارد. این تمرکز ابتکار صلح آبی است.

کمبود آب یک مشکل رو به رشد در بسیاری از نقاط جهان است. رشد جمعیت، آلودگی محیط زیست و تغییرات آب و هوایی فشار بیشتری بر منابع آب در بسیاری از مناطق وارد می کند. رقابت برای منابع آب گرانبها می تواند درگیری های موجود را تشدید کند و کل مناطق را بی ثبات کند.

طرح صلح آبی سوئیس، دیپلماسی آب را در ترکیب با همکاری های توسعه ای ترویج می کند و کشورهایی را که منابع رودخانه، دریاچه یا آب زیرزمینی مشترک دارند، گرد هم می آورد. این کشور از کشورها در مدیریت مسالمت آمیز و پایدار منابع مشترک با استفاده از تجربه خود سوئیس در همکاری با کشورهای همسایه حمایت می کند.

به عنوان مثال، سوئیس با کمیسیون بین‌المللی حفاظت از راین همکاری می‌کند، که هدف آن آشتی دادن منافع مختلف مربوط به استفاده از آب و حفاظت از منابع آب در حوزه راین است. بنابراین، سوئیس یک بازیگر معتبر است، زیرا در مدیریت منابع آب فرامرزی مشترک با همسایگان خود مشارکت دارد.

کمبود آب به بسیاری از درگیری ها دامن می زند

از آغاز قرن حاضر، تعداد درگیری های خشونت آمیز در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بسیاری از مناطق مستعد درگیری نیز خشک ترین مناطق هستند. مطالعه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017 نشان می دهد که نزدیک به 50 مورد از این درگیری های خشونت آمیز تا حد زیادی ناشی از کمبود آب بوده است. تنش آبی و درگیری های خشونت آمیز علل و محرک های مهاجرت جهانی هستند.

سوئیس از همان روزهای ابتدایی همکاری های توسعه ای خود به مسائل مربوط به آب متعهد بوده است و تشخیص می دهد که منابع آبی کمیاب که از مرزهای ملی عبور می کنند منبع بالقوه درگیری هستند و نیاز به مدیریت جامع دارند. از دهه 1990، بسیاری از پروژه های آب سوئیس بر این موضوع خاص متمرکز شده اند. کشورهای شریک همیشه به سوئیس به عنوان یک بازیگر بی طرف و واقعی نگاه کرده اند که برای پیشبرد منافع ژئوپلیتیکی خود حضور ندارد. و سوئیس به طور فزاینده ای از ارائه حمایت صرف به ایفای نقش تسهیل کننده تغییر جهت داده است که نتیجه آن راه اندازی صلح آبی حدود ده سال پیش بود.

ابتکار صلح آبی SDC چگونه کار می کند – و کجا؟

صلح آبی تصمیم گیرندگان کلیدی و نمایندگان دولت را برای بحث و مذاکره در مورد استفاده از آب مشترک گرد هم می آورد. هدف بلندمدت این است که کشورها توافقنامه هایی را برای تضمین دسترسی و حفظ پایدار منابع آب فرامرزی منعقد کنند. هدف دیگر کمک به کشورها برای حل مسالمت آمیز تضاد منافع بر سر آب و کمک به آنها در انجام کارهای مقدماتی ضروری است. قبل از اینکه طرفین وارد مذاکره در مورد منابع آب شوند، باید تحقیقات کاملی انجام شود. همچنین کارکنان و سازمان هایی با تخصص لازم برای تنظیم و اجرای توافق نامه ها مورد نیاز است. صلح آبی به کشورها در ایجاد ظرفیت در این زمینه ها کمک می کند.

صلح آبی در حال حاضر در سه منطقه دارای اولویت فعالیت می کند. در خاورمیانه، در حال حاضر از کارهای مربوط به رودخانه های یرموک و دجله که به ترتیب از سوریه، اردن و ترکیه و سوریه و عراق می گذرند، حمایت می کند.

در آسیای مرکزی، کار صلح آبی بر روی رودخانه‌های آمودریا و سیر دریا متمرکز است که به عنوان راه نجات برای قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان عمل می‌کنند.

در غرب آفریقا، صلح آبی به سنگال، گامبیا، گینه و گینه بیسائو در توسعه یک برنامه استراتژیک برای رودخانه گامبیا کمک می کند.

ابتکار صلح آبی چه مزایایی برای جوامع آسیب دیده داشته است؟

اولاً، با حصول اطمینان از اینکه منابع آب کمیاب در دسترس باقی می‌مانند و بیشتر از این کاسته نمی‌شوند، سود فوری و کوتاه‌مدت کاهش درگیری‌ها را به ارمغان می‌آورد.

با این حال، صلح آبی تأثیر خواهد داشت و بیشترین سود را در دراز مدت به همراه خواهد داشت. برای اطمینان از اینکه خانوارها، مزارع، مشاغل و البته محیط طبیعی در همه کشورهای مربوطه در آینده از منابع کافی آب برخوردار باشند، مدیریت مسالمت آمیز منابع آب و مهمتر از همه حفظ آنها ضروری است. بنابراین صلح آبی به طور غیر مستقیم از درگیری ها جلوگیری می کند، ثبات را افزایش می دهد و شرایط اساسی مورد نیاز برای رفاه طولانی مدت را بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *