۱۲ هزار هکتار اراضی سیب‌زمینی در اردبیل زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفت

پایگاه خبری DA1news: فرماندار اردبیل گفت: ۱۲ هزار هکتار اراضی سیب زمینی در اردبیل با هدف مدیریت بهینه آب در مزارع زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سیدمحمد اعتماد اعجازی روز پنجشنبه در جلسه مدیریت آب شهرستان اردبیل افزود: امسال ۱۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت سیب زمینی رفته که ۸۰ درصد آن زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی توزیع عادلانه آب دربخش کشاورزی شهر اردبیل را یادآور شد و گفت: توزیع عادلانه آب دربخش کشاورزی شهرستان اردبیل در اولویت قرار گرفته و در این زمینه باید دستگاه‌های مربوطه برنامه ریزی منسجم و عملی را با رعایت مقررات و الزامات قانونی را داشته باشند.

اعتماد اعجازی اظهار کرد: توزیع آب در بین کشاورزان باید به صورت هدفمند صورت بگیرد تا شاهد اختلافات کشاورزان در حوزه آب نباشیم.

وی از اجرای طرح الگوی کشت در شهرستان اردبیل خبر داد و گفت: کشت محصولات کم آب بر با هدف مدیریت مصرف آب در شهرستان مبنای کار دستگاه‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای قرار گرفته و ضروری است مدیران دستگاه‌های مربوطه با مدیریت بهینه مصرف آب، از بحران آب در این شهرستان جلوگیری کنند.

اعتماد اعجازی ادامه داد: افزایش بی‌رویه مصرف آب، میزان حجم حوضه آبریز و ذخایر آبی سد را برای روزهای آینده با چالش جدی روبرو کرده و ضرورت دارد کشاورزان در رعایت الگوی کشت و شهروندان هم در مصرف بهینه آب توجه جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این شهرستان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهمترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *