اقلید؛ از توسعه گلخانه ها تا توسعه و ترویج کشت محصولات سالم در ۱۴۰۳

پایگاه خبری DA1news: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید استان فارس از توسعه گلخانه ها در سال ۱۴۰۳ خبرداد و گفت: با توجه به ظرفیت این شهرستان و اقلیم آن از محوریت ترین برنامه های سال آینده اجرای توسعه گلخانه ها و کشت گیاهان دارویی در سطح این شهرستان است.

خدیجه غضنفری/ استان فارس: ارسلان صالحی با بیان اینکه شهرستان اقلید بیش از ۶هزار و ۲۰۰ کیلومتر وسعت دارد‌ در گفتگو با خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی گفت: اراضی باغی و دیمی اقلید بیش از ۱۴۵ هزار هکتار می باشد و دارای ۴ دشت حاصلخیز است.

*تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات باغی و زراعی در اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید اضافه کرد: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات باغی و زراعی در این شهرستان فارس تولید می شود.
صالحی اضافه کرد: در اقلید تولیدات باغی ۱۷۰ هزار تن و زراعی یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن است.

*تولید بیش از ۷۰ هزار تن تولیدات دامی

ارسلان صالحی اشاره ای به عملکرد امسال اقلید در حوزه کشاورزی کرد و گفت : تولیدات دامی اقلید بیش ۷۰ هزار تن است که با این مقدار تولید دامی زمینه اشتغال فراهم شده است.

*اختصاص ۹۰ هزار هکتار به کشت زراعت در اقلید

صالحی بیان داشت:از ۱۴۵ هزار هکتار اراضی آبی و دیم اقلید ۹۰ هزار هکتار آن به کشت زراعت اختصاص دارد که غالب محصولات گندم، حبوبات، جو و چغندرقند را شامل می شود.
وی تصریح کرد:۲۴ هزار هکتار در این شهرستان به باغات اختصاص دارد که غالبا باغات بادام دیم و آبی‌ ، گردو، سیب درختی ،انگور است.
صالحی خاطرنشان کرد:این باغات در اقلید شامل بادام ۶۳۰ هکتار ،سیب درختی ۶۵۰۰ هکتار، گردو ۱۸۰۰ هکتار و انگور بیش از ۲هزار هکتار است.

*آموزش در بخش های مختلف به کشاورزان شهرستان اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به آموزش در بخش های مختلف به کشاورزان این شهرستان بیان داشت: تلاش شده در این زمینه به کشاورزان آموزش داده شود تا از بذرهای اصلاح شده پربازده و پر تولید استفاده کنند.

*استفاده از بذرهای کم آبی مقاوم

صالحی همچنین ادامه داد: به کشاورزان آموزش داده می شود قبل از کاشت بذر را ضد عفونی کنند و از بذرهای استفاده شود که طول دروان رشد آنها کوتا ه و به کم آبی مقاوم باشند.
وی اضافه کرد: در بحث برداشت محصولات کشاورزان اقلید از دستگاه های پیشرفته مکانیزه برای زراعت استفاده می کنند.

*برگزاری دوره QR code ویژه دریافت شناسه محصولات کشاورزی

این مقام مسئول با توجه به ظرفیت شهرستان اقلید در تولید محصولات کشاورزی و صادرات آنها به سایر کشورها به خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی گفت: در این زمینه برگزاری دوره QR code ویژه دریافت شناسه محصولات کشاورزی با حضور کارشناسان بخش کشاورزی سال گذشته برگزار شد.

*آموزش و ترویج جهت افزایش تولید با کیفیت محصولات زراعی و باغی

وی با بیان این نکته که در بحث زراعت، آموزش و ترویج جهت افزایش تولید با کیفیت، استفاده بهتر از منابع و کشاورزی پایدار مد نظر قرار می گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید در بخش دیگری از سخنانش اشاره ای به اقدامات شاخص در بحث باغبانی این شهرستان در سال ۱۴۰۲ کرد و گفت:در این بخش اصلاح و جوان سازی درختانی از جمله گردو، بادام و سیب درختی انجام شده است.

*توسعه گلخانه ها در شهرستان اقلید فارس

صالحی از توسعه گلخانه ها در این شهرستان خبرداد و مطرح کرد: امسال ۴/۲ دهم هکتار توسعه گلخانه داشته ایم که جمع گلخانه در سطح شهرستان به بیش از ۱۴ هکتار می رسد.
وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۲(سال گذشته)مجوز احداث گلخانه های کوچک مقایس در شهرستان اقلید ۳۵ مورد بوده است همچنین در بحث گیاهان دارویی توسعه قابل توجه ای در سطح شهرستان داشته ایم.

*مقام نخست در سامانه نوین آبیاری به شهرستان اقلید

وی با اشاره به بالا بردن راندمان آبیاری در باغات و زراعت اظهار داشت: آبیاری تحت فشار در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار اجرا شده که می توان گفت در این زمینه مقام نخست در سامانه نوین آبیاری به شهرستان اقلید اختصاص دارد.

*رتبه دوم در سطح زیر کشت و تولیدات زراعی در استان به شهرستان اقلید

همچنین رتبه دوم در سطح زیر کشت و تولیدات زراعی در استان به شهرستان اقلید اختصاص دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید از دیگر افتخارات این شهرستان در بخش کشاورزی را کسب رتبه دوم تولیدات حبوبات با رقم ۲۲ هزار هکتار در کشور،رتبه نخست کشت سبزیجات، پیاز ،چغندر،خیار، هندوانه، سیب زمینی در سطح استان ، رتبه سوم سطح زیر کشت محصولات گندم و علوفه در سطح استان و با دارا بودن ۱۸هزار هکتار محصول گندم جزو رتبه‌های برتر استان
می باشد.
وی از دیگر تولیدات موفق سطح زیر کشت شهرستان اقلید در بخش باغی را گردو ،بادام، شلیل و آلبالو در استان فارس نام برد.
وی همچنین خاطر نشان کرد:شهرستان اقلید با ۵۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، دومین تولید کننده این محصول در استان فارس محسوب می‌شود.

*کشت دانه روغنی کاملینا با افزایش 220 برابری نسبت به سال گذشته

ارسلان صالحی از دیگر اقدامات را برگزاری کارگاه آموزشی کاشت کاملینا برای کشاورزان شهرستان عنوان کردو بیان داشت: با این آموزش ها سطح زیر کشت دانه روغنی کاملینا با افزایش 220 برابری نسبت به سال گذشته به 440 هکتار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با بیان اینکه بالغ بر ده هزار هکتار اراضی دیم در این شهرستان وجود دارد ،تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت قراردادن گیاه کاملینا در چرخه تناوب مزارع دیم می تواند کمک بزرگی به افزایش تولید کند.

*افتتاح و بهره‌برداری طرح آبیاری نوین دهه فجر در اقلید

صالحی از جمله طرح های قابل افتتاح در دهه فجر امسال(۱۴۰۲) در شهرستان اقلید را پروژه آبیاری نوین کلاسیک ثابت به مساحت ۲۱.۷۹ هکتار در روستای چشمه رعنااز توابع بخش مرکزی اقلید، به نیابت از هزار و ۲۰۰ هکتار طرح اجرا شده در سال جاری دانست .

*طرح های اولویت دار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید در سال ۱۴۰۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید از جمله طرح های‌ اولویت دار در سال ۱۴۰۳ را شامل اجرای الگوی کشت، شناسه دار نمودن محصولات صیفی، اجرای طرح نفوذ دانش در مزرعه توسط محقق ومروجین کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ، توسعه کشت گیاهان دارویی مثل زعفران انعوزه، توسعه کشت گلرنگ در اراضی دیم، ترویج وتوسعه کشت روی پشته های بلند، ترویج واصلاح درختان گردو با نمونه مقاوم به سرما و پربازده، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین آلات با توجه به ترویج کشت محصولات جدیدی، مبارزه با علف های هرز در مزارع شتوی، ترویج وتوسعه انتقال کشت صیفی جات به فضای بسته،ترویج آبیاری نواری در کشت صیفی به صورت خود اجرایی بطوریکه آبیاری غرقابی در صیفی جات وجود ندارد و توسعه وترویج کشت محصولات سالم برشمرد.

***
بر اساس این گزارش شهرستان اِقلید شهری تاریخی و کوهستانی با آب هوای سرد و خشک در دامنه رشته کوه‌های زاگرس واقع در شمال استان فارس است و مرکز شهرستان اقلید می‌باشد.
فاصله اقلید تا اصفهان و شیراز ۲۵۰ کیلومتر و فاصله آن تا یزد ۲۰۰ کیلومتر است.