وزارت نیرو در تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم به عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند

پایگاه خبری DA1news: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وزارت نیرو به تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم به عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سدها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از به نقل روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمد جواد اشرفی در خصوص آخرین وضعیت تالاب های خوزستان اظهار داشت: با توجه به بارندگی های خوب در سال آبی 1402- 1401 وضعیت تالاب های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم در وضعیت قابل قبولی هستند.

وی افزود: با اقداماتی که در راستای نگهداشت آب تالاب ها در سال های گذشته موجب شده این حجم آب در تالاب ها داشته باشیم.

اشرفی ادامه داد: تالاب بین المللی شادگان کاملاً در وضعیت نرمال و قابل قبول است در حالی که طی سال های گذشته به استثنای سال 1398 شاهد چنین منظره‌ای در این تالاب نبودیم.

وی افزود: در تالاب هورالعظیم متاسفانه حجم بارش ها در حوضه آبریز کرخه کم بوده است، بنابراین امکان تامین حق‌آبه این تالاب وجود نداشته، البته نقدی بر وزارت نیرو داریم که به تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم به عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سدها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: انتظار می رود وزارت نیرو با توجه به نقش اساسی و کلیدی این تالاب در اقلیم و اقتصاد منطقه تغییر رویکرد اساسی و مثبتی در تامین حق‌آبه داشته باشد.

بیشتر بخوانید
بارندگی 420 میلی‌متری در 8 شهرستان لرستان

اشرفی گفت : این تالاب حدود 54 درصد آبگرفتگی دارد که در این بازه زمانی از سال به هیچ وجه قابل قبول نیست و این عدد نشان می دهد که اگر رهاسازی آب نشود، تابستان امسال تنش‌های زیادی در تالاب هورالعظیم و همچنین اتلاف آبزیان، آتش سوزی نیزارها و گاهی خیزش گرد و غبار را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه کانون های گرد و غبار به دلیل بارندگی های خوب، بخش قابل توجهی مرطوب سازی شدند افزود: بخش های قابل توجهی از کانون شرق و جنوب شرقی اهواز به عنوان کانون فوق بحرانی یا شماره چهار زیر پوشش آب است که انتظار می رود این مرطوب بودن تا پایان فصل گرما تداوم یابد.

وی گفت: پیش بینی می شود خیزش گرد و غبار و فعالیت این کانون به صورت اساسی امسال وجود نداشته باشد.

تالاب بین المللی هورالعظیم حدود 450 هزار هکتار وسعت دارد که دو سوم آن در خاک عراق و یک سوم در محدوده ایران است.این تالاب که حق‌آبه آن از رودخانه‌های کرخه و دجله تامین می‌شود در دوران جنگ تحمیلی صدمات و لطمات زیست محیطی زیادی متحمل شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *