مدیر امور زراعت استان فارس: 13 هزار تن دانه روغنی در فارس برداشت می شود

پایگاه خبری Da1news: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 13 هزار و 550 تن دانه روغنی کلزا و گلرنگ از سطح مزارع این استان برداشت و تحویل مراکز خرید شود.

به گزارشاخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، مهدی صادقی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی؛ با بیان اینکه بیش از 9 هزار هکتار از اراضی این استان به کشت دانه‌های روغنی اختصاص دارد، بیان کرد: برداشت کلزا از سطح بیش از 5500 هکتار و از شهرستان‌های جنوبی آغاز شده که برآورد محصول قابل استحصال ده هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه برداشت کلزا تا اواسط مرداد ماه در شهرستان‌های شمالی استان فارس ادامه می‌یابد، اظهار کرد: کار برداشت 3550 هکتار از مزارع گلرنگ استان فارس با میانگین تولید هزار کیلوگرم در هر هکتار نیز از حدود تیر ماه آتی آغاز می‌شود.

به گفته او؛ علاوه بر دانه، گلچه‌های گلرنگ نیز توسط بهره برداران برداشت می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی از کیفیت مناسبی برخوردار است و برآورد می‌شود بیش از 270 تن گلچه برداشت و حدود 80 درصد از آن به خارج از کشور صادرات شود.

توزیع رایگان 40 تن کود N.P.K در فارس

این مقام مسئول با بیان اینکه کلزا و گلرنگ از جمله محصولات مورد حمایت طرح جهش تولید در دیمزارها است، ابراز کرد: 40 تن کود N.P.K به طور رایگان بین کشاورزان طرح جهش تولید در دیمزارها” توزیع شده است.

صادقی با اشاره به اینکه با هدف محرومیت زدایی و با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این مقدار کود N.P.K تامین شده است، افزود: سهمیه کودی مذکور بین 16 شهرستان دارای اراضی دیم شرکت کننده در طرح که متوسط بارندگی بالای 250 میلی‌متر داشته‌اند، توزیع شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه اقدام مذکور موجب افزایش عملکرد محصول کشاورزان می‌شود، اضافه کرد: این میزان سهمیه استانی برای بخشی از کشت محصولات هدف طرح جهش تولید در دیمزارها شامل گندم، جو، نخود، عدس، دانه های روغنی، گیاهان علوفه ‌ای و گیاهان دارویی مصرف شده است.

او اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) تامین امنیت غذایی و رسیدگی به نیازهای اقشار مختلف به ویژه در روستاها را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و در این مسیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها را اجرا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *