پاسخ به سوالات؛ بدون داده ها هیچ تحلیلی وجود ندارد

پایگاه خبری DA1news: بدون داده ها هیچ تحلیلی وجود ندارد. در همین راستا، محققان دانشگاه بن آلمان و موسسه فناوری فدرال سوئیس (ETH) زوریخ پایگاه داده ای حاوی بیش از 6000 سیاست کشاورزی و زیست محیطی را منتشر کرده اند، بنابراین همتایان خود و همچنین سیاست گذاران و مشاغل را قادر می سازند تا به دنبال پاسخ به انواع سوالات مختلف باشند.

اگرچه کشاورزی برای بقا و رفاه ما حیاتی است، اما همچنین مسئول انتشار گازهای گلخانه ای قابل توجه، از دست دادن تنوع زیستی و تخریب خاک است. بنابراین کشورها طیف وسیعی از سیاست‌های مختلف را برای پایدار کردن کشاورزی، از مقررات گرفته تا پرداخت هزینه برای خدمات کشاورزی و زیست‌محیطی، اتخاذ می‌کنند. هر ساله قوانین، برنامه ها و طرح های جدیدی در سرتاسر جهان معرفی می شوند در حالی که سایرین لغو می شوند و پیگیری تحولات را دشوار می کند.

این یک مشکل برای محققان و تصمیم گیرندگان است. چگونه می‌خواهند مقایسه کنند؟ چگونه می توانند تشخیص دهند که کدام اقدامات در چه شرایطی کار می کند؟ پروفسور دیوید ووپر از مؤسسه اقتصاد غذا و منابع دانشگاه بن به همراه همکارانش در ETH زوریخ، اکنون یک پایگاه داده گسترده و آسان با استفاده از 6124 سیاست از بیش از 200 کشور که بین سال های 1960 تا 2022 به تصویب رسیده است، گردآوری کرده است. .

محققان از دو مثال برای نشان دادن که چگونه می توان این کار را انجام داد استفاده کرده اند: اینکه چگونه توسعه اقتصادی یک کشور با اتخاذ سیاست های کشاورزی و زیست محیطی مرتبط است و چگونه چنین سیاست هایی بر فرسایش خاک تأثیر می گذارد. مطالعه آنها اکنون در “Nature Food” منتشر شده است.

کار تیم بر روی اقداماتی متمرکز بود که معیارهای خاصی را برآورده می کنند. «اول و مهمتر از همه، این اقدام باید به نوعی با کشاورزی مرتبط باشد، مانند استفاده از زمین، کودهای نیتروژن یا آفت کش ها. حفاظت از جنگل نیز شامل می شود، زیرا در بسیاری از کشورها با کشاورزی مرتبط است. این اقدامات باید اهمیت ملی نیز داشته باشند، به این معنی که نمی‌توانند به‌عنوان مثال به شدت بر سطح محلی تمرکز کنند. حوزه های موضوعی جدید را می توان در هر زمان به پایگاه داده اضافه کرد. ووپر خاطرنشان می کند: «ما عمداً به آن یک ساختار مدولار دادیم تا بتوانیم به گسترش آن ادامه دهیم.

سوال قدیمی با داده های جدید روبرو می شود

ووپر و همکارانش به سرعت از پایگاه داده خود برای روشن کردن یک سوال قدیمی اما بحث برانگیز استفاده کردند: توسعه اقتصادی یک کشور چگونه با اتخاذ سیاست های کشاورزی و زیست محیطی مرتبط است؟ ووپر توضیح می دهد: «شما ممکن است انتظار داشته باشید که کشورهای با درآمد بالاتر تعداد بیشتری از اقدامات دوستدار محیط زیست را اجرا کنند، زیرا محیط زیست از نظر نسبی در جبهه سیاست اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

به لطف پایگاه داده‌اش، او اکنون توانسته است تأیید کند که واقعاً چنین است. ووپر می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که کشورهای ثروتمند به طور کلی اقدامات بیشتری را ارائه می‌کنند، اما اضافه می‌کند که در اینجا نیز استثناها هستند که قاعده را ثابت می‌کنند. “این روند در کل اعمال نمی شود. به عنوان مثال، کشورهای خاورمیانه با توجه به سطح درآمدشان، سیاست‌های کشاورزی و زیست‌محیطی نسبتا کمی دارند. این نشان می دهد که کشورها نیاز به تلاش فعال برای اجرای سیاست های پایدار دارند و این به خودی خود اتفاق نخواهد افتاد.

با این حال، این سیاست ها واقعاً به چه چیزی دست می یابند، کاملاً یک سؤال دیگر است. ووپر می گوید: «اما این نیز چیزی است که می تواند – و باید – با کمک پایگاه داده بررسی شود، و در واقع یک تحلیل اولیه از این نوع در مقاله منتشر شده گنجانده شده است.

سیاست های ملی به مبارزه با مشکل فرسایش خاک کمک می کند

پایگاه داده به ووپر کمک کرد تا به سؤالی پاسخ دهد که مدتی در ذهن او وجود داشت: در یک پروژه تحقیقاتی قبلی در ETH زوریخ، او بررسی کرده بود که کشورها چه تأثیری بر فرسایش خاک دارند. ووپر می گوید: «مقایسه سطوح فرسایش خاک در امتداد مرزهای ملی نشان داد که کشورها تأثیر قابل توجهی دارند. «در آن زمان، ما توانستیم ارتباط خود را با کشاورزی نشان دهیم و همچنین فکر می‌کردیم که سیاست‌های ملی ممکن است یک عامل تأثیرگذار باشد. با این حال، ما نمی‌توانستیم این موضوع را بررسی کنیم زیرا داده‌ای در مورد سیاست‌های مربوطه کشورها برای مقایسه در مقیاس جهانی نداشتیم.»

محققان با استفاده از پایگاه داده سیاست های جدید خود، اکنون توانسته اند بررسی کنند که این تأثیر قابل توجهی که کشورها بر فرسایش جهانی اعمال می کنند تا چه حد می تواند توسط سیاست های آنها توضیح داده شود. آنها دریافته‌اند که سیاست‌های ملی مدیریت خاک حداقل 43 درصد از تأثیر یک کشور بر فرسایش خاک را تشکیل می‌دهند.

پایگاه داده در https://zenodo.org/records/10842614 برای عموم قابل دسترسی است.

(دانشگاه بن/وی)

ارجاع: دیوید ووپر، ایلزابه ویبک، لارا مایر، سارا فوگلسانگر، سلینا براماتو، آندره آ فورهولز، رابرت فینگر. «سیاست‌های کشاورزی و زیست‌محیطی کشورها از 1960 تا 2022» در: «غذای طبیعت»، مارس 2024؛ DOI: 10.1038/s43016-024-00945-8.