فارس رتبه برتر کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری غلات

پایگاه خبری DA1news: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: برداشت از مزارع تکثیر هسته‌های بذری در حالی آغاز شده که پیش بینی می‌شود امسال با رکوردی بی سابقه در ده سال گذشته ۲۲۰ تن هسته بذری برداشت شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از  روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ، ابوالفتح مرادی با بیان اینکه این مرکز در تولید و تامین هسته‌های بذری در کشور رتبه اول را داراست افزود: این افزایش بی سابقه به دنبال اجرای طرح پشتیبانی از طرح جهش تولید در دیم زار‌ها برنامه ریزی شده است به علاوه اینکه اجرای طرح‌های مطالعاتی به نژادی در ایستگاه‌های تحقیقاتی داراب، زرقان و اقلید در ۱۲ سال گذشته امروز به ثمر نشسته و این رکورد را رقم زده است.
وی گفت:از ۲۲۰ تن هسته بذری تولیدشده در ایستگاه‌های تحقیقاتی زرقان و داراب، ۴۰ درصد در اختیار۲۷ شرکت بذری استان قرار می‌گیرد و مابقی به منظور تکثیر، تامین و تولید بذر گواهی شده مورد نیاز کشور به ۱۵ استان دیگر ارسال می‌شود.
محسن یاسایی رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: هسته‌های بذری همان ارقام بذری معرفی شده حاصل از ۱۲ سال مطالعه بر روی کرت‌های آزمایشی تحقیقاتی است که از بین صد‌ها ژنوتیپ بذری به مرحله نژاد برتر راه یافته اند و به مرحله تکثیر رسیده اند.
به گفته وی این هسته‌های بذری، یک‌نهاده دانش بنیان و پایه‌ای برای هر زراعت هستند که پس از معرفی رقم به مزارع تکثیر می‌رسند.
یاسایی افزود: در مرحله تکثیر هسته‌های بذری باید طی ۵ سال ۵ مرحله تکثیر با عنوان پرورشی یک، دو، سه، تولید بذر مادری و تولید بذر گواهی شده را در ایستگاه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های تولید بذر پشت سر بگذارند تا در نهایت بذر گواهی شده برای زراعت انبوه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
ساریخانی محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی گفت: برنامه تکثیر و تدارک هسته‌های بذری که امسال در حال برداشت است شامل ۴۷ رقم گندم، ۲۳ رقم جو و تریتیکاله آبی و دیم است که در ۳۵ هکتارمزرعه در ایستگاه‌های تحقیقاتی زرقان، داراب و اقلید در حال برداشت است.
به گفته وی در طول سال‌های مطالعاتی، فاکتورهایی، چون پتانسیل عملکرد بالا در هکتار، ارتفاع خوشه‌های گندم، خصوصیات تحمل تنش‌های زنده و غیر زنده، و ده‌ها فاکتور دیگر بر روی ژنوتیپ‌های غلات مورد مطالعه قرار می‌گیرد تا به ژنوتیپ‌های برتر و معرفی ارقام به نژادی شده دست یابیم.
طهماسبی محقق دیگر بخش تحقیقات زراعی و باغی راجع به هسته های اولیه بذری گفت: هر کدام از کرت های آزمایشی کشت شده چنانچه رشد خوب و مطلوب داشته باشد، به مرحله نامگذاری می رسد .
وی راجع به وزن هزاردانه، عملکرد، مقاومت به بیماری، مقاومت به تنش ها و اذان داشت نهایتا ژنوتیپ های برتر غلات هستند که از بین هزاران کرت آزمایشی به مرحله نامگذاری رقم رسیدند و در نهایت به لاین های امیدبخش منتج می شوند.
روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در سال مهار تورم و افزایش تولید برای کلیه تولیدات کنندگان و تلاشگران امنیت غذایی کشور در همه عرصه ها، بویژه محققان مرکز فارس آرزوی توفیق و سلامتی را می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *