کانال های سنتی و خاکی انتقال آب کشاورزی باعث هدر رفت آب می شود

پایگاه خبری DA1news: سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از هدر رفت ۵۰ درصدی آب توسط کانال های سنتی و خاکی انتقال آب کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،سامان محمدی اظهار کرد: کانال های انتقال آب سنتی و خاکی در استان سبب شده تا میزان راندمان آبیاری تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی گفت: در این استان ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کانال کشی سنتی و خاکی وجود دارد که پوشش بتنی ندارد.

محمدی افزود: طی ۲۰ سال گذشته فقط چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این کانال ها، سیمانی و لوله گذاری شده اند و مابقی نیاز به اعتبار ویژه دارد تا کانال کشی و لوله گذاری انجام شود.

وی ادامه داد: برای سیمانی و لوله گذاری هر کیلومتر از این کانال ها نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار است اما اعتبارات اختصاص یافته در این حوزه محدود است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروژه کانال کشی با اعتبارات استانی و ملی صورت می گیرد، تصریح کرد: مجموع اعتبارات استانی سازمان ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است بنابراین با اختصاص اعتبارات قطره چکانی نمی توان در اجرای این پروژه سرعت بخشید.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم برای اجرای این پروژه ها به اعتبارات استانی و ملی که هر سال به صورت قطره چکانی اختصاص می یابد اکتفا کنیم، حدود ۷۰ سال طول می کشد تا مابقی کانال های سنتی و خاکی، سیمانی و لوله گذاری شوند.

 

منبع: ایسنا