سازمان چای کشور: افزون بر ۹۲ درصد مطالبات چایکاران کشور پرداخت شد

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان چای کشور اعلام کرد: حدود ۱۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال معادل افزون بر ۹۲ درصد از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، حبیب جهانساز اظهار کرد: ۱۰۰ درصد سهم دولت به چایکاران استان‌های گیلان و مازندران پرداخت شده و تنها بخشی از سهم کارخانجات باقی مانده که آن هم در حال پرداخت است.

وی با بیان اینکه امسال محصول تولیدی چایکاران توسط ۱۷۱ کارخانه خریداری و ۳۳ هزار و ۵۹۵ تن چای خشک تولید شده‌است، اضافه کرد: در مجموع امسال ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران تولید شده‌است.

رییس سازمان چای کشور بیان کرد: قیمت جدید برگ سبز چای تولیدی چایکاران کشور برای سال آینده ابلاغ نشده اما سعی بر آن است تا متناسب با نرخ تورم قیمت متعادلی اعلام شود.

استاندار گیلان چندی پیش از کارخانجاتی که مبلغ سهم خود را پرداخت نکرده‌ بودند، خواسته بود: دین خود را به کشاورزان ادا کرده و نسبت به پرداخت رقم باقیمانده اقدام کنند.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

 

منبع: ایرنا