علی دیانتی خبر داد؛ آذربایجان‌غربی به دنبال جایگزینی باغ‌ها با درختان کم‌آب‌بر

پایگاه خبری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: اصلاح و جایگزینی باغ‌های استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه با درختان کم‌آب‌بر مجاز بوده و لازم است تا باغداران برای این منظور از نهال شناسه‌دار استفاده کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی دیانتی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید نهال در کشور است، افزود: باغداران باید نهال‌ استاندارد و گواهی شده و دارای برچسب در باغات غرس کنند.

وی بیان کرد: لیست نهالستان‌های مجوزدار در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی و معابر عمومی جهت اطلاع و بهره برداری باغداران نصب شده و در تمامی مراحل کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شرکت های فنی و مشاوره ای و مدیریت شهرستانها جهت مشاوره در کنار باغداران هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به شروع فصل توزیع و کاشت نهال به باغداران استان توصیه می‌شود که نکات لازم از جمله موارد سازگار با اقلیم منطقه، بازارپسندی، کیفیت خاک، میزان و کیفیت آب را با کمک و مشاوره کارشناسان باغبانی جهت کاشت رعایت کنند.

دیانتی ادامه داد: باغداران نهال سالم و استاندارد را از نهالستان های مجوزدار و معتبر همراه با شناسه و فاکتور تهیه کنند تا باردهی نهال، از شناسه و فاکتور محافظت کنند.

وی اظهار کرد: طبق نقشه کاشت فواصل ردیف ها را برحسب نوع درختان مشخص و به صورت کانال به عمق یک متر و به عرض یک متر حفر کرده و بر اساس توصیه کارشناسان، خاک سطحی (زراعی) را با مواد کودی و آلی مخلوط و کانالها را پر کنند.

به گزارش ایرنا از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی اذربایجان غربی ۱۲۰ هزار هکتار انواع باغ میوه است که سالانه از مجموع این اراضی ۶.۲ میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می شود.

کارشناسان معتقدند توسعه و کشت باغ و محصولات کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه از علتهای مهم کم آبی دریاچه است.