جهاد کشاورزی اردبیل خواستار تامین سوخت دوم در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها شد

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز فصل سرما و یخبندان و احتمال قطعی گاز، خواستار تامین سوخت دوم برای استفاده در واحدهای گلخانه و مرغداری فعال در این استان شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، نوبخت اژدری  افزود: به علت کاهش شدید دما و بارش برف، میزان مصرف سوخت گاز در منازل بالا رفته و به دلیل سردسیر بودن استان، امکان کاهش افت فشار و حتی قطعی گاز مصرفی در واحدهای تولیدی کشاورزی از جمله واحدهای گلخانه‌ای و مرغداری‌ها دور از انتظار نیست.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود لازم است تمام متولیان واحدهای گلخانه و مرغداری‌های فعال در استان اردبیل به فکر تامین سوخت دوم و جایگزین برای واحدهای تحت مدیریت خود باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: در این شرایط خاص باید با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم جلوگیری از غیرفعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی بخش کشاورزی ضروری است و متولیان این واحدها باید با تهیه سوخت ذخیره، از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: تجربه مدیریت واحدهای تولیدی بخش کشاورزی در سال‌های گذشته نشان داده که پیشگیری از خسارت‌های ناگوار همواره بهترین راهکار برای حفاظت از واحدهای تولیدی این بخش است.

اژدری همچنین خطاب به مالکان و صاحبان ماشین آلات کشاورزی موتوری از جمله تراکتور و دارندگان سامانه‌های نوین آبیاری توصیه کرد تجهیزات و تاسیسات خود را به صورت مرتب کنترل کنند تا به علت یخ زدگی و ترکیدگی، دچار خسارت نشود.

به گزارش ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حدود یک ماه پیش طی اطلاعیه‌ای از واحدهای تولیدی کشاورزی خواست تا در مراکز و اماکن خود تجهیزات استفاده از سوخت دوم از قبیل مشعل دوگانه سوز و مخازن ذخیره سوخت نصب کنند.

بر اساس این اطلاعیه، دستگاه‌های متولی تامین سوخت متعهد شده‌اند که ذخیره سوخت دوم این واحدها را برای مصرف کننده نفت‌گاز به میزان ۱۴ روز و برای واحدهای مجهز به مصرف نفت‌کوره به میزان ۳۰ روز تامین کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گزارش داد که تایید مصرف سوخت دوم و ذخیره توسط واحدهای تولیدی بخش کشاورزی منوط به اعلام شرکت گاز و مجوز منطقه یا ناحیه مربوطه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل است در غیر این صورت مقدار سوخت مصرف شده به عنوان تخلف قلمداد و وفق مقررات اقدام خواهد شد.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز طی ماه قبل و ماه جاری از اتحادیه مرغداران و واحدهای صنعت طیور استان خواست با توجه به شروع فصل سرما و کاهش دمای هوا و احتمال افت فشار و یا قطعی گاز و لزوم نصب تجهیزات استفاده، از سوخت دوم در واحدهای مرغداری استفاده کرده و با مراجعه به شرکت ملی نفت، نسبت به خرید و ذخیره سازی سوخت جایگزین اقدام کنند.

در حال حاضر در سطح استان اردبیل ۴۱۸ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت هشت میلیون و ۲۵۳ هزار قطعه، تولید مرغ مادر گوشتی به تعداد ۴۷ واحد با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار قطعه و مرغداری تخم گذار خوراکی به تعداد ۲۲ واحد و به ظرفیت ۷۷۳ هزار قطعه فعال است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، حدود ۹۵ درصد از کل مرغداری‌های استان انشعاب گاز دارند و اطلاع رسانی لازم به کل این واحدها در خصوص مراجعه به شرکت نفت شهرستان و اخذ سوخت دوم و ذخیره آن در مرغداری و نصب تجهیزات جهت استفاده از سوخت دوم انجام گرفته است.

از مجموع یک‌هزار و ۷۰۴ هکتار اراضی تخصیصی برای احداث گلخانه در استان اردبیل، تا به حال ۶۰۰ هکتار به تولیدکنندگان این بخش واگذار شده که حدود ۴۰۰ هکتار آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

واحدهای گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری استان اردبیل از سوخت گاز طبیعی لوله کشی شده استفاده می‌کنند و اقدامات لازم برای نصب تجهیزات سوخت دوم نیز انجام شده است.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید