دکتر اردشیر خبر داد: برای اولین بار کنه کش های گیاهی کم خطر معرفی شد

پایگاه خبری DA1news: کنه کش های گیاهی کم خطر برای اولین بار و عوامل بیولوژیک برای کشت های گلخانه ای توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور معرفی شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری DA1news، دکتر فریبا اردشیر رییس بخش تحقیقات جانورشناسی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور درباره وظایف و دستاوردهای بخش جانورشناسی گفت: تحقیق و دستاوردهای این بخش به زیر بخش های پرندگان، جوندگان، کنه ها و نرمتنان تقسیم می شود.

دکتر اردشیر گفت: از دستاوردهای مهم در بخش پرندگان می توان به تعیین اهمیت چکاوکها به عنوان آفات مهم در زمان رشد بوته های کلزا؛ بررسی و اثبات نقش مهم جغدهای انبار و گوش دراز در کنترل طبیعی جوندگان زیان آور کشاورزی اشاره کرد.
رییس بخش تحقیقات جانورشناسی افزود: بررسی کارایی جونده کش های ضد انعقادی نسل دوم و سریعالاثر در شکل طعمه های مختلف؛ بررسی کارایی جونده کش های حاد در شکل طعمه های گوناگون؛ بررسی نحوه بکارگیری توامان جونده کش های ضد انعقادی و سریع الاثر در یک منطقه کشاورزی از دستاوردهای بخش در گروه جوندگان است
وی ادامه داد: همچنین در گروه کنه‌ها معرفی کنه های آفت نوظهور و گونه های جدید برای کشور و جهان؛ معرفی کنه کش های گیاهی کم خطر برای اولین بار و عوامل بیولوژیک برای کشت های گلخانه ای؛ تحقیقات هدفمند در انجام مدیریت بهینه مصرف کنه کش ها در محصولات کشاورزی مهم کشور و… از موفقیت های به دست آمده توسط موسسه است.


دکتر فریبا اردشیر در خصوص دستاوردهای به دست آمده در گروه نرمتنان به بررسی کارایی و معرفی نرمتن‌کش‌های جدید و کم خطر برای مهره‌داران و محیط زیست اشاره کرد و افزود: علاوه بر این دستاوردها می توان به تمرکز تحقیقات بررسی خسارت نرمتنان در کشت‌های تازه خوری و گلخانه‌ای و همچنین ردیابی، مطالعه دامنه انتشار جغرافيايي گونه ها و تعیین هویت علمی فون نرمتنان دارای پتانسیل آفت شدن در استان‌های با بارندگی زیاد اشاره کرد.
وی خاظر نشان شد که بخش تحقیقات جانورشناسی در انتشار مقالات، کتب و بروشورهاي آموزشي و ترويجي در ارتباط با جانورشناسي کشاورزي و تدوین محتوا و آموزش دانش آموزان، دانشجويان و پژوهندگان جانورشناسی کشاورزی نیز فعالیت دارد.
رییس بخش جانورشناسی در خصوص توانمندی های این بخش گفت: تحقيق در زمينۀ بيولوژي و اكولوژي جانوران آسيب‌رسان به كشاورزي در راستاي امنيت غذايي، قرنطينه‌ و بیوتروريسم، تعیین آستانۀ زيان اقتصادي و اصول مبارزۀ تلفيقي با جانوران آسيب‌رسان به كشاورزي بخش مهمی از توانمندی های بخش جانورشناسی است.

به گزارش خبرنگار ما، در سال 1322، بخش تحقيقات جانورشناسي كشاورزي در «انستيتوي بررسي آفات و بيماريهاي گياهي» سابق و «موسسۀ تحقيقات گياهپزشكي كشور» فعلي فعاليت خود را آغاز کرد. پژوهش در زمينۀ تعيين تنوع زيستي در راستاي حفظ ذخاير ژنتيكي جانوران ايران و نيز كشف علل و مكانيسم زيان رساندن برخي از جانوران به محصولات كشاورزي، بررسي روشهاي بهرهبرداری از گونههاي مفيد در كنترل زيستي آفات جانوري، بررسي جانوران قرنطينه و رديابي بیوتروريسم، راستيآزمايي سموم جديد و كمخطر با لحاظ کردن روشهاي سازگار با محيط زيست و نهايتاً ارائۀ دستورالعملهاي ترويجي، پيشگيرانه و اثربخش، از شاخصترين اهداف و وظايف بخش تحقيقات جانورشناسي كشاورزي به شمار ميروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *