پایش، مبارزه با  «دشمن پنهان» در بخش تحقیقات نماتدشناسی

پایگاه خبری Da1news: نماتودها موجود جدیدی نیستند و بسیار قدیمی هستند ولی چون دیده نمی شوند به عنوان «دشمن پنهان» معروف هستند و معمولا در نظر گرفته هم نمی شوند.

به تعریفی دیگر نماتودها پارازیت اجباری هستند و  یکی از ویژگی‌های پارازیت اجباری نابود نکردن میزبانش بوده و به صورت یک انگل، به صورت دائم به محصولات گیاهی میچسبد و گیاه را ضعیف می کند.

بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه گیاهپزشکی کشور در پنجمین تور رسانه ای سازمان تات موجب شد که این بخش مهم در کشاورزی و باغبانی مورد بازدید خبرنگاران حاضر در این تور قرار گیرد و دکتر فرهاد سعیدی نائینی رییس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه در این خصوص به  توضیح  و معرفی این بخش پرداخت.

دکتر فرهاد سعیدی نائینی در باره وظایف بخش نماتدشناسی گفت: بررسي نمونه‌هاي خاك و ريشه ارسالي از طرف سازمان‌هاي دولتي و بخش خصوصي از نظر آلودگي به نماتدهاي انگل گياهي و ارائه مشاوره به سازمان‌هاي دولتي و بخش خصوصي در ارتباط با شناسايي و مديريت نماتدهاي انگل گياهي  در محصولات زراعي و كشت‌هاي گلخانه‌اي از وظایف اصلی بخش نماتدشاناسی بشمار می رود.

وی افزود: برگزاري دوره‌هاي آموزشي درون و برون سازماني و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي از دیگر وظایف بخش می باشد.

رییس بخش نماتدشناسی در باره دستاوردهای مهم این بخش به معرفی نماتدکش ترویگو (آباماکتین)  به میزان 8 لیتر در هکتار در مدیریت نماتد گره ریشه در خیار گلخانه‌ای و همچنین -معرفی یازده نشانگر مولکولی (SNP) مرتبط با صفت مقاومت به نماتد سیستی غلات Heterodera filipjevi  در گندم پرداخت .

وی گفت: از دیگر دستاوردهای بخش نماتدشناسی می توان به بهره گیری از نماتد بیمارگر حشرات (Entomopathogenic nematodes) در مهار زیستی آفات کشاورزی اشاره کرد.

دکترسعیدی در باره توانمندی های بخش نماتدشناسی  اظهار داشت: تهيه، اجرا ونظارت برطرح و پروژه‌هاي تحقيقاتي درارتباط با نماتدها درسطح كشور، جمع آوري، شناسايي و رده بندي فون نماتدهاي خاك‌ها وگياهان زراعي ايران، تكميل و تجديد كلكسيون ملي نماتدشناسي و مطالعه روي بيواكولوژي مهم ترين نماتدهاي زيان آور گياهي بخشی از توانمندی های بخش نمادشناسی موسسه گیاهپزشکی کشور بشمار می رود.

****

این گزارش حاکیست: تحقيقات نماتدشناسي در ايران در سال 1342 توسط مرحوم دكتر مجيد اميدوار در آزمايشگاهي در بخش سموم مؤسسه تحقيقات آفات وبيماري‌هاي گياهي آغاز شد و متعاقب تلاش‌هاي مجدانه ايشان بعد از مدت كوتاهي (سال 1347) بخش تحقيقات نماتدشناسي در مؤسسه تاسيس شد. در همان ابتداي تاسيس، نظر به اهميت نماتد سيست چغندرقند طرح جامع بررسي نماتدهاي چغندر قند در سطح كشور تهيه و تصويب شد و همچنين طرح مشتركي با شركت دخانيات روي نماتدهاي مولد گره ريشه در به مرحله اجراء درآمد. با توجه به سابقة طولاني تحقيقات نماتدشناسي در مؤسسه، كلكسيون ملي نماتدشناسي نيز از سال 1357 در اين بخش ايجاد شد كه، تاكنون بالغ بر 5000 نمونه از گونه‌هاي مختلف شامل نماتدهايي كه از گياهان تغذيه مي‌كنند، ناقل ويروس، شكارگر، آزاد و انگل حشرات در اين بخش نگه‌داري مي‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *