دومین رویداد فنآوری های نوین کشاورزی برگزار می شود

پایگاه خبری DA1news: پژمان آزادی قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اعلام برگزاری دومین رویداد فنآوری های نوین کشاورزی به بیان اهداف و برنامه‌های این رویداد پرداخت.
به گزارش  خبری DA1news به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی، قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، محور برگزاری دومین رویداد فنآوری های نوین کشاورزی را بیوتکنولوژی میکروبی کشاورزی و فرآورده های زیستی مثل کودها و سموم آفت کش زیستی و بیوتکنولوژی صنایع غذایی مثل پروبیوتیک ‌ها و آنزیم‌ها و افزودنی‌های صنایع غذایی عنوان کرد و افزود: این محورها گردش مالی بسیار بالایی دارند و در این دوره از رویداد نیز همچون اولین رویداد فنآوری های نوین کشاورزی به مبحث کشاورزی هوشمند و دقیق هم توجه ویژه خواهد شد.
وی اظهار داشت: مجموع گردش مالی حوزه بیوتکنولوژی در دنیا حدود ۵۵۰میلیارد دلار برآورد شده که در این بین، سهم بیوتکنولوژی کشاورزی، حدود ۶۰ میلیارد دلار است؛ البته پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۷، گردش مالی جهانی بیوتکنولوژی به ۹۰۰میلیارد دلار و به تبع آن، سهم بیوتکنولوژی کشاورزی به ۱۰۰میلیارد دلار افزایش یابد.
آزادی با اشاره به اینکه در سند ستاد توسعه زیست فناوری بر کسب سه درصد بازار جهانی بیوتکنولوژی تاکید شده که در عمل فاصله زیادی با آن داریم، گفت: وابستگی زیاد به واردات، سرمایه‌گذاری پایین در تحقیقات کشاورزی خصوصا فناوری‌های نوین، ضریب نفوذ پایین این فناوری ‌ها و مشکلات موجود در تجاری‌سازی آنها و محدود بودن تعداد شرکتهای دانش‌بنیان ‌های واقعی از جمله مشکلات توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور است و هدف اصلی ما از برگزاری رویدادهای فناوری‌های نوین کشاورزی؛ شبکه سازی و تشکیل و تکمیل زنجیره های ارزش کشاورزی، با توسعه، ترویج و هم افزایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این حوزه است.
قائم‌مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه پژوهشگاه، حرکت به سمت اثربخشی پروژه‌های تحقیقاتی را در دستور کار قرار داده و شاخص هایی مثل تعداد طرح‌های تحقیقاتی و مقالات را ملاک عمل ارزیابی قرار نمی‌دهد، تصریح کرد: خوشبختانه دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که طی ۲۰ سال گذشته تجاری سازی شده‌اند، بیش از 17۰میلیون دلار اثربخشی سالانه دارند و در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع کشور استفاده شده اند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین دوره رویداد فناوری های نوین کشاورزی در آینده نزدیک اظهار داشت: مسیر برگزاری این رویداد بسیار فراتر از یک رویداد یک روزه بوده و در واقع شبکه سازی در حوزه تخصصی رویداد با هدف اصلی فراهم کردن بستری برای تعامل همه سازمان ها، موسسات تحقیقاتی، انجمن ها و واحد‌های خصوصی و دیگر ذینفعان حوزه؛ با برگزاری جلسات متعدد در طی 6 ماه اخیر در جهت دستیابی به اهداف مدنظر است.
قائم‌مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه هم افزایی توانمندی ها و اثربخشی هر چه بیشتر رویداد فناوری های نوین کشاورزی در گرو مشارکت همه ذینفعان این حوزه در رویداد است؛ از تمام دستگاه‌ها، موسسات، انجمن ها و شرکتها و دیگر فعالان این حوزه برای مشارکت در برگزاری دومین رویداد فنآوری های نوین کشاورزی و ارایه پیشنهادها و رهنمودهای خود در این زمینه دعوت کرد.

بیشتر بخوانید:
نشست هماهنگی برگزاری دومین رویداد فناوری­های نوین کشاورزی (NAT) برگزار شد

وی گفت: از همه سازمان ها، دستگاه ها و بهره‌برداران حوزه بیوتکنولوژی میکروبی و صنایع غذایی دعوت می شود در راستای تامین نیازهای فناورانه لازم موسسات تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان با ارائه اعلام نیاز یا معرفی توانمندی ها و حمایت‌ها و تسهیلات مالی که می تواند در اختیار محققان و یا شرکتهای فعال این حوزه قرار گیرد همکاری لازم را در برگزاری این رویداد داشته باشند. بنابراین از موسسات تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان و تمام فعالان این حوزه دعوت می‌شود ضمن کمک به اطلاع رسانی گسترده تر در خصوص رویداد از ظرفیت نمایشگاه، پنل های تخصصی و کتاب رویداد برای معرفی توانمندی ها و نیازمندی های فناورانه خود در این حوزه بهره مند شوند.
یکی از معضلات مهم در حوزه تحقیقات کشاورزی مشکلات تجاری سازی فناوری¬های ایجاد شده به دلایل مختلف می¬باشد بطوریکه گاهی این نتایج در قالب مقاله یا گزارش طرح پژوهشی در کتابخانه ها خاک می‌خورند؛ اگرچه در سالهای اخیر با توجه فزاینده به تجاری سازی فناوری، شرکت¬های دانش بنیان، هسته های فناور و … ضریب انتقال دانش در بخش کشاورزی ارتقا پیدا کرده اما همچنان از تجاری سازی دستاوردها به عنوان حلقه مفقوده مراکز تحقیقاتی یاد می شود.
خوشبختانه در قوانین و مقررات جدید شاهد رویکردهای حمایتی¬ نسبت به انتقال یافته های پژوهشی و دانش فنی به بخش خصوصی هستیم به طوریکه موسسات پژوهشی هم روز به روز از توجه صرف به افزایش بروندادهای پژوهشی خود به سمت افزایش اثربخشی حرکت می‌کنند.
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری در راستای تسریع تجاری سازی فناوری های خود و شبکه سازی با بخش خصوصی، مردادماه سال گذشته اولین رویداد فناوری های نوین کشاورزی را با موضوع کشت بافت و بذر در محل نمایشگاه های بین‌المللی تهران برگزار کرد. این رویداد با حضور مسئولین بلندپایه، سفرای کشورهای مختلف، موسسات تحقیقاتی، انجمن های صنفی، شتاب دهندهها و با حضور بیش از ۶۰ شرکت بخش خصوصی برگزار شد.

با توجه به فعالیت و شبکه سازی های قبل از رویداد، در روز رویداد ۱۲ قرارداد انتقال فناوری و پروژه سفارشی با بخش خصوصی و تفاهم نامه همکاری از جمله تفاهم نامه هشت جانبه تولید هسته‌های اولیه سالم ارقام مختلف میوه، سبزی و صیفی و گیاهان زینتی و تفاهم‌نامه راه‌اندازی شبکه و انجمن شتابدهی فناوری‌های نوین کشاورزی منعقد و رونمایی شد.
پژوهشگاه برنامه ریزی های لازم برای اجرای دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی در روز ۲۵مردادماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین المللی را انجام داده که این رویداد هم با مشارکت و همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی، پارک علم و فناوری کشاورزی و هسته پژوهشی مهندسی و زیستی BERC برگزار خواهد شد و در رویداد دوم شاهد عقد قراردادهای توسعه فناوری و همچنین انتقال فناوری متعدد و برگزاری پنل های بحث و گفتگو در زمینه عوامل میکروبی در کشاورزی و بیوتکنولوژی صنایع غذایی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *