برزعلی: سند چشم انداز و استراتژیک توسعه بخش کشاورزی «گلستان» تدوین شده است

پایگاه خبری DA1news: محمد برزعلی گفت: سند چشم انداز و استراتژیک توسعه بخش کشاورزی استان گلستان در افق 1404 تدوین شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان دکتر برزعلی ریاست سازمان ظهر یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، ضمن بیان تدوین سند چشم انداز و استراتژیک توسعه بخش کشاورزی استان گلستان در افق 1404 اهم گزارش عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در دولت سیزدهم را تشریح کرد:

برزعلی با بیان اینکه بخش کشاورزی حدود ۲۴ درصد تولید ناخالص استان را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: کشاورزی گلستان سال گذشته درگیر خشکسالی شدید شدید بوده و این مساله تاثیر نامطلوبی بر تولید داشته با این وجود کشاورزی استان در دولت سیزدهم رشد مثبت را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما در حوزه تولید بر مبنای اسناد و قوانین بالادستی در حال انجام است، افزود: یکی از برنامه‌هایی که براساس سیاست‌های کلی نظام و ابلاغی رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گرفته تامین امنیت غذایی کشور است که برای تحقق این مهم از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حوزه محصولات زراعی به سمت معرفی ارقام جدید زراعی مانند گندم حرکت کردیم، بیان کرد: رویکرد ما تکمیل هر چه بیشتر زنجیره‌های تولید و ارزش است لذا در حوزه گوشت قرمز نخستین استانی بودیم که طرح قراردادی پرورش دام سبک را اجرا کردیم و در راستای اجرای این طرح در سال گذشته ۱۲ هزار راس دام سبک در استان تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: گلستان در سال ۱۴۰۱ رتبه اول کشور در کشت قراردادی گندم را از آنِ خود کرد و استان در سال جاری نیز در کشت قراردادی محصولاتی مانند گندم در کشور پیشتاز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه گلستان در سال ۱۴۰۱ در تولید گوشت مرغ گرم ۱۱ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این استان رکورد ۱۴ میلیون جوجه‌ریزی در ماه را شکست و نزدیک به ۱۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای نخستین بار در گلستان رقم خورد که اقدامی بی‌سابقه بوده است.

برزعلی یادآور شد: در سال جاری ۳۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی گلستان زیر کشت محصولات پاییزه رفت و توسعه باغات در اراضی شیبدار استان در دستور کار ما قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان دکتر برزعلی گزارش عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در دولت سیزدهم را تشریح کرد:

– تدوین سند چشم انداز و استراتژیک توسعه بخش کشاورزی استان گلستان در افق 1404
– تسهیل، فرهنگ سازی و توسعه کشت قراردادی محصولات استراتژیک زراعی نظیر گندم، کلزا و …
– تسهیل، فرهنگ سازی و توسعه تولید قراردادی گوشت مرغ و گوشت قرمز با هدف افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی و تامین نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان
– اقدام به راه اندازی زنجیره ارزش در پرورش کرم ابریشم و صنایع تکمیلی آن جهت جلگوگیری از خام فروشی پیله تر و افزایش درآمد نوغانداران
– تسهیل و توسعه تشکیل صندوق های خرد زنان روستایی
– توسعه زیرساخت های شهرک های کشاورزی استان
– اجرای پروژه سرمایه گذاری بزرگ و مدرن گاوداری صنعتی شیری 2500 راسی توسط بخش خصوصی که در فاز اول آن، 500 راس به بهره برداری رسیده است.
– اجرای پروژه سرمایه گذاری یکپارچه و فناورانه گلخانه هیدروپونیک در سطح عرصه 13 هکتار که در فاز اول آن 5/6 هکتار به بهره برداری رسیده است.
– به کارگیری الگوی کشت و توسعه روش‌های به‌زراعی اعم از تراکم بذری، تیمارهای کودی، سیستم‌های نوین آبیاری و …
– ارتقاء دانش فنی و مهارتی بهره برداران بخش کشاورزی با انتقال یافته ها و دانش نوین، توسعه سایت های الگویی و …
– توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و افزایش ظرفیت جذب و فرآوری ماده خام محصولات کشاورزی
– به منظور توسعه پایدار کشاورزی، افزایش بهره وری منابع آبی و خاکی و افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی پروژه های زیرساختی جهت زهکشی اراضی، مرمت و لایروبی آببندان ها، توسعه سیستم های نوین آبیاری، احیا قنوات، توسعه باغات مثمر در اراضی شیبدار، توسعه دام سنگین دو منظوره و دام سبک نوترکیب و توسعه بهزراعی به انجام رسیده است.
– توسعه کشت گیاهان دارویی با تاکید بر ایجاد زنجیره ارزش آن در استان
– توسعه صادرات، بازرگانی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی
– توسعه حفاظت، یکپارچه سازی و ساماندهی اراضی
– توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، روش‌های نوین خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی
– توسعه شيوه‌های مبارزه بيولوژيك با آفات گياهی
– توسعه بيمه محصولات كشاورزی