استان مرکزی، خودکفا در تولید کالاهای اساسی/ 69 پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی افتتاح می‌شود

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی از ایجاد بیش از ۳۲۰۰ اشتغال در بخش کشاورزی استان مرکزی خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ، علی صفری در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تبیین برنامه‌های جهاد کشاورزی استان مرکزی در ایام الله دهه فجر اظهار داشت: استان مرکزی در تولید کالاهای اساسی خودکفا است و علی رغم مازاد تولیدات در استان نیز تولیدات اصلی به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.
وی افزود: افتتاح پروژه‌ها یکی از اقدامات در دهه فجر است، امسال در دهه فجر 69 پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی افتتاح می‌شود که 54 پروژه مربوطه بخش آب و خاک، 10 پروژه مربوط به صنایع کشاورزی و تبدیلی، 2 پروژه در حوزه باغبانی و گلخانه، 2 پروژه در امور عشایر،یک پروژه در حوزه شیلات و آبرزی پروری افتتاح خواهد شد که با افتتاح این پروژه‌ها 877 نفر اشتغال مستقیم و 278 اشتغال غیر مستقیم ایجاد و 9 هزار و 589 خانوده از این طرح‌ها بهرمند می‌شوند.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تولیدات استان در سال جدید در مقایسه با سال 57 عنوان کرد: کل تولید گندم در سال 57 نیز 87 هزار تن بود که اکنون به 300 هزار تن رسیده است و حدود 120 تا 150 هزار تن مازاد تولید گندم در استان وجود دارد، همچنین تولید گوشت قرمز از 20 هزار تن به 57 هزار تن رسیده که 36 هزار تن مازاد وجود دارد.
صفری ادامه داد: تولید شیر خام از 126 هزار تن در سال 57 به 400 هزار تن در سال جدید رسیده است که 236 هزار تن مازد شیر در استان وجود دارد، تخم مرغ از 17 هزار تن به 47 هزار تن رسیده که 37 هزار تن مازاد وجود دارد، گوشت مرغ از 19 هزار تن به 70 هزار تن رسیده است که حتی ظرفیت تولید بالای 100 هزار تن در استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: سال 57 کل تولید عسل از 70 تن به 110 تن، آبزیان خوراکی از صفر به 6 هزار و 800 تن رسیده است که این تولیدات در استخرهای دو منظوره انجام می‌شود، هچنین کل محصولات زراعی از 480 هزار تن به حدود یک میلیون و 900 هزار تن و محصولات باغی از 45 هزار تن به 600 هزار تن رسیده است و استان مرکزی رتبه ششم تولید پسته در کشور را داراست و شهرستان زرندیه به عنوان تنها تولید کننده پسته ارگانیک است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: سال 57 نیز آبیاری نوین وجود نداشت اما اکنون 76 هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شده است و دولت حدود 85 درصد هزینه‌های آبیاری نوین را به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داده است،
احداث کانل‌های آبیاری از 20 کیلومتر به یک هزار و 285 کیلومتر رسیده است و کشت قرار دادی به حدود 40 هزار هکتار رسیده است.
صفری اضافه کرد: صدور اسناد کشاورزی یکی از عملکردهای انقلاب اسلامی است، در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تنها 4 درصد اراضی دارای سند بودند که اکنون به 50 درصد رسیده است و امیدواریم در سال آینده جشن اتمام صدور اسناد کشاورزی را داشته باشیم، رفع تداخلات مقدمه صدور اسناد اراضی است که بر اساس قانون یک بار برای همیشه نسبت به رفع تداخلات اقدام شد، پیش از انقلاب رفع تداخلات انجام نشده بود اما اکنون رفع تداخل 80 درصد اراضی کشاورزی انجام شده و اختلافات بسیار کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به مقایسه عملکرد جهاد کشاورزی در دو سال گذشته بیان کرد: خرید گندم استان در ابتدای سال 1400 نیز 87 هزار تن و امسال 256 هزار تن بود که به مرز 80 درصد رسیده است، ضریب مکانیزاسیون از سال گذشته در استان عملیاتی شد و تاکنون رشد خوبی داشته است، ضریب مکانیزاسیون نشان دهنده صنعتی شدن بخش کشاورزی است که از 1.8 درصد در سال 1400 به 2.11 درصد در سال 1402 رسیده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی از ایجاد بیش از 3 هزار و 200 اشتغال در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: ظرف دو سال گذشته 700 هزار تن برای جذب ماده خام ظرفیت سازی شده است و کشاورزی قرار دادی در بحث گندم به 40 هزار هکتار رسیده است، در جهش تولید در دیم زارها اگر بتوانیم افزایش عملکرد داشته باشیم باید اقدامات ترویجی وجود داشته باشد که در این زمینه حدود 20 الی 30 درصد افزایش عملکرد وجود داشته است.
صفری بیان کرد: دی ماه امسال رکورد جوجه ریزی در استان مرکزی با بیش از 3 میلیون و 300 هزار قطعه جوجه ریزی زده شد و 113 درصد تعهد در این زمینه محقق شده است. اسمال 90 نانوایی به نهضت نان کامل پیوستند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2 کشتارگاه در ساوه و زرندیه، 2 کشتارگاه در دلیجان، یک کشتارگاه خمین و یک کشتارگاه در شازند فعال است و کشتارگاه اراک به جهت بحث بهداشتی تعطیل شده است.