اکبر فتحی: مراکز جهاد کشاورزی خط مقدم اجرای چالش‌ها و برنامه‌ها است

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت تشکل‌های و تعاونی‌های بخش کشاورزی، حرکت به سمت کشاورزی اقتصادی، کشت قراردادی و حفظ تعادل و آرامش در بازار از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان با اشاره به اولویتها و راهبردهای جناب آقای مهندس نیکبخت وزیر محترم جهادکشاورزی که در جلسه مشترک وزیر جهاد کشاورزی با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها عنوان شد با اشاره به اهمیت مسئله امنیت غذایی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در برنامه‌های خود که با در نظر گرفتن فرآمین مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی و سند انتظار ریاست جمهوری از بخش کشاورزی تدوین‌شده است، بر تأمین غذای سالم، کافی و در دسترس برای همگان در کنار حفاظت از منابع تأکید داشتند و به این مسئله نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند که این امنیت غذایی باید از مسیر داخل کشور مدنظر قرار بگیرد.

وی با تشریح دیگر راهبردهای وزارت جهادکشاورزی، افزایش بهره‌وری در واحد سطح، کاهش هزینه‌های تولید وحرکت به سمت کشاورزی اقتصادی را ازدیگر برنامه‌های این وزارتخانه دانست وگفت: استفاده ازظرفیت سازمان تحقیقات، آموزش وترویج، محققین و مروجین برای دانش‌بنیان کردن وافزایش بهره‌وری حوزه کشاورزی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این راهبرد ، مراکز جهاد کشاورزی را خط مقدم اجرای چالش‌ها و برنامه‌های این وزارت دانست که تولید بدون آنها امکان‌پذیر نیست و افزود: اهمیت این مراکز ایجاب می‌کند تا ساماندهی و سازمان‌بخشی ساختاری نیروی انسانی در این مراکز مورد توجه قرارگرفته و با جدیت پیگیری شود.

فتحی تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی را یک ظرفیت بسیار عالی در این حوزه دانست و گفت: در کلیه امور از تأمین نهاده‌ها، تولید، بازاررسانی، توسعه صنایع و زنجیره‌های تولید از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود و وزیر محترم کشاورزی نیز در برنامه‌های خود بر ساماندهی ساختاری، وظیفه‌ای و اجرایی این تشکل‌ها تأکید داشتند چراکه انجام تمام وظایف جهاد کشاورزی به‌تنهایی از عهده بخش دولتی برنمی‌آید.

وی پرهیز از سیاست زدگی، تمرکز بر تولید و دوری از حواشی را از دیگر راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد و افزود: حواشی می‌تواند برای سازمان هزینه‌های زیادی ایجاد کند بنابراین باید همه توان مجموعه بر تولید و حمایت از کشاورزان متمرکز شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کشت قراردادی را از دیگر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و هدف از اجرای آن را حمایت از تولید داخل عنوان کرد و افزود: البته وزارت جهاد کشاورزی نیز اشراف دارد که نمی‌توان کل تولید را از طریق کشت قراردادی پیگیری کرد و باید به‌ صورت الگو و مدل این موضوع پیگیری شده و سپس با تصمیم‌گیری درست، تعمیم داده شود.

فتحی حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا خصوصاً در حوزه کالاهای اساسی را از یکی دیگر از برنامه‌های وزیر محترم جهاد کشاورزی دانست و افزود: بر هم خوردن تعادل در بازار این کالاها می‌تواند همه زحماتی که در حوزه کشاورزی انجام‌شده است را زیر سؤال ببرد بنابراین باید از ظرفیت همه بخش‌ها و ساختارهای درونی و بیرونی استفاده کنیم و تعاونی‌ها و تشکل‌ها را به‌ عنوان حلقه‌های پس از تولید وارد بازاررسانی کنیم.

وی با اشاره به تأکید وزیر محترم کشاورزی در خصوص برنامه‌ریزی سازمان‌های جهاد کشاورزی در خصوص محصولات تولیدی برای مصرف تازه خوری، جمع‌آوری، بازار رسانی تولید و عرضه به صنایع تبدیلی برای ارزش‌آفرینی بیشتر، گفت: در همه برنامه‌ها و اقدامات در بخش‌های مختلف باید بهره‌وری و افزایش تولید مدنظر قرار گیرد و ضمن بهره‌گیری از منابع، حفظ آن‌ها را نیز موردتوجه قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تشریح دیگر برنامه‌های و راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزیر محترم جهاد کشاورزی بر حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل سرمایه‌گذاری در استان‌ها تأکید ویژه داشتند و از روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها خواستند در زمینه ترمیم و تجهیز منابع بانک کشاورزی از محل احصاء و بازپرداخت مطالبات همکاری لازم را با این بانک داشته باشند.

فتحی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید با کلیه امکانات در اختیار این بخش باشد، گفت: در حوزه تأمین منابع نباید محدود به بانک‌ها باشیم، بلکه باید در کنار توجه به سرمایه بخش خصوصی با تعامل از منابع سایر دستگاه‌ها مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و .. در زمینه تولید و اشتغال‌زایی استفاده کنیم. وی اتمام واحدهای نیم تمام و راکد را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: آبزی‌پروری و تقدم آن بر صیادی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزاسیون، گلخانه، توسعه دام و دام‌پروری از دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری این وزارت خانه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اولویت‌های این وزارت در حوزه امور اراضی گفت: حفظ کاربری اراضی کشاورزی، رفع تداخلات و صدور اسناد زمین های کشاورزی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه است. مقام عالی وزارت تاکید داشتند که تا پایان سال رفع تداخلات باید به سرانجام برسد. وی در زمینه اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آبخیزداری گفت: اولویت در این حوزه در حال حاضر با طرح های کوچک تامین آبخوانداری است.

فتحی در پایان سخنان خود از زبان مقام عالی وزارت بیان داشت: جناب آقای مهندس نیکبخت صراحتاً فرمودند رئیس سازمان نماینده همه ما در استان‌هاست حرفش حرف وزیر است و در تصمیمات مربوط به انتصابات ادارات تابعه نیز حرف اول را رئیس سازمان می زند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به روایتی از رئیس مکتب تشیع امام صادق علیه السلام که عاقبت بخیری را در “اداء حق الله “و “احترام و اکرام به افرادی که در مسیر کمال و از پیروان اهل بیت هستند ” و همچنین ” دوری از غرور در مقابل نعمات الهی” اشاره کرده و خواستار رعایت حقوق خداوندی و دوری از عُجب و غرور در مقابل خدا و خلق خدا شد. حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی افزود: رعایت اخلاق اسلامی با تکیه بر آیات نورانی قرآن مجید و روایات وارده از معصومین زیر بناء سلامت اداری است .