دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان میزبان هجدهمین کنگره ملی خاک 

پایگاه خبری DA1news: رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره‌ ملی خاک ایران در دهم بهمن ماه در خوزستان گفت: حفاظت و صیانت از منابع ملی خاک می‌تواند در کاهش پیامدهای ناگوار تغییر اقلیم تاثیرگذار باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، جمال فیاضی تاکید کرد: یکی از پایه‌های توسعه بخش کشاورزی و رسیدن به استقلال غذایی منابع خاک است و امروز خاک حاصلخیز یک سرمایه مهم برای هر حاکمیتی است.

رئیس هجدهمین کنگره علوم خاک ایران افزود: این منبع مهم و‌ موثر در کشور با آسیب‌ها و دست‌اندازی‌های مخرب مواجه است که لازم است سیاستگذاری‌های مبتنی بر مدیریت بهینه خاک در کشور مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: سیاستگذاران حوزه کشاورزی باید با مدیریت یکپارچه به سمت کاهش فرسایش، افزایش تنوع زیستی، حاصلخیز کردن خاک‌ها و حفاظت از منابع آب و خاک به منظورر سازگاری با تغییرات اقلیمی حرکت کنند.

فیاضی با اشاره به خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین افزود: پایداری در حوزه خاکشناسی می‌تواند در کاهش گازهای آسیب‌زا کمک کند.

رئیس دانشگاه کشاورزی خوزستان یادآور شد: دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان جزو 4 دانشگاه تخصصی در حوزه کشاورزی در کشور است که با داشتن تجهیزات و منابع انسانی توانمند و متخصص منشأ اثر مهم در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی حوزه کشاورزی در دانشگاه گفت: هجدهمین کنگره ملی علوم خاک ایران 10 تا 12 بهمن ماه در خوزستان برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه درباره جزییات این همایش ملی هم گفت: در این کنگره مقاله‌ها در 6 محور مرتبط با بخش‌های مختلف خاک هستند که قرار است در جریان این کنگره 75 مقاله ارایه و مابقی به صورت پوستر ارائه شوند.

جمالی افزود: 20 نشست نیز در بخش‌های امنیت و حکمرانی خاک، گردوغبار، فرسایش آبی خاک، حاصلخیزی خاک، کودها، تغییر کاربری اراضی، آلودگی‌های نفتی و آلودگی‌های عناصر سنگین ارایه می‌شود.

رئیس هجدهمین کنگره علوم خاک ایران گفت: کنگره علوم خاک ایران با محور فرایندها و عوامل موثر بر تشکیل و رده‌بندی خاک، پالئو پدولوژی و اثرات تغییر اقلیم در خاک، کانی‌شناسی، میکرومورفولوژی و مورفولوژی خاک، کاربرد سنجش از دور و نزدیک در مطالعات خاک، مدیریت و کاربری اراضی و یدومتری و نقشه‌برداری رقومی خاک از در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم