نخستین شهرک تخصصی در قطب تولید بادام راه‌اندازی می‌شود

پایگاه خبری DA1news: حسین برزگر گفت: چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که با تولید بیش از 25 هزار تن محصول بادام سالانه از مجموع محصولات بادام کشور رتبه اول تولید بادام و عنوان قطب تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان چهار محال و بختیاری: رييس سازمان جهاد كشاورزي استان به راه اندازی شرک تخصصی بادام گفت: ارزشمندترین و گران‌ترین بادام یا خشکبار زرین دنیا با نام تجاری آلمون مامرا در این استان تولید می‌شود.
حسین برزگر، ادامه داد: موقعیت ممتاز آب و هوایی، تنوع اقلیمی، نیروی انسانی متخصص، بهره برداری از مرکز تحقیقات بادام سوادجان،نیاز آبی پایین بادام،پایین بودن سرانه سرمایه گذاری وبالاترین بازده اقتصادی، از مزیت‌های کشت بادام در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی، با اشاره به، فعالیت ایستگاه تحقیقات بادام چهارمحال و بختیاری به وسعت ۳۰ هکتار افزود: شهرک تخصصی بادام سامان با ۳۰ هکتار زمین در مرحله واگذاری به ۷۲ واحد تولیدی است که از این تعداد ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

برزگر گفت: ۸۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را واقع در مناطق کوهستانی اعلام و تصریح کرد: این عامل باعث توسعه باغ‌های بادام این استان در زمین‌های شیب‌دار شده است.
وي،اظهار كرد: بیشتر باغ‌های بادام این استان در شهرستان سامان قرار دارند به طوری که تولید بادام مامایی و پوست کاغذی از مهمترین منابع ارزآوری چهارمحال وبختیاری است. بادامی که از محصولات خشکبار مهم در ایران و جهان به شمار می‌رود و به سبب بالا بودن ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی مورد توجه واقع شده است.
وسعت باغات بادام در این استان حدود 20 هزار هکتار و میزان تولید سالانه بادام به تقریب 25 هزار تن است. عمده ارقام بادام تولیدی مامایی، ربیع، سفید، شاهرودی و سنگی است که در این میان بادام مامایی تولید بیشتری دارد. حدود 27 درصد بادام ایران در شهرستان سامان تولید می‌شود و به لحاظ کیفیت در کشور و دنیا شهرت جهانی دارد و به همین علت استان چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام در کشور است
اما با این وجود باغداران استان به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم جهت بهره برداری از تولید بادام در استان چهارمحال و بختیاری، محصولات بادام خود را به صورت خام در اختیار دلالان و واسطه‌ها قرار می‌دادندو این محصولات با نام و برند کشورهای دیگر به نقاط مختلف صادر شده و به این ترتیب تلاش یکساله باغبان به یکباره بی‌حاصل مي شد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان از واگذاری واحد‌های این شهرک همزمان با سفر رياست جمهوري خبرداد و گفت: راه اندازی واحد‌های فرآوری بادام دراین شهرک، همچنین صادرات مستقیم مغزبادام وجایگزینی ارقام ” امید بخش “بادام در بیش از ۶۰ درصد باغات بادام ازجمله سیاست‌های حمایتی از تولید کنندگان بادام برای افزایش ارزش افزوده این محصول و حفظ جایگاه تولید این محصول درسال‌های آتی است.

وي،گفت: هم‌اکنون زنجیره ارزش بادام و ماهی در چهارمحال و بختیاری تشکیل شده و در دولت سیزدهم صادرات این محصولات از استان ۲ تا سه برابر شده است.
رییس سازمان جهادکشاروری چهارمحال و بختیاری به تشکیل و تقویت زنجیره ارزش افزوده و صنایع بسته‌بندی در حوزه بادام، شیلات و آبزیان اشاره و تاکید کرد: در این راستا احداث شهرک تخصصی بادام انجام شد و در این سفر جواز تاسیس آغاز عملیت اجرایی واحدهای کارگاهی و کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی بادام به متقاضیان واجد شرایط برای سرمایه‌گذاری در این شهرک تقدیم می‌شود.
برزگر اقدامات انجام شده در حوزه بهره‌وری آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری همزمان با فعلیت دولت سیزدهم را مطلوب دانست و افزود: سامانه‌های توسعه آبیاری نوین و تکمیل شبکه‌های انتقال آب کشاورزی از مهم‌ترین اقدامات انجانم شده در این مدت به‌شمار می‌رود.
بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه به استان چهارمحال و بختیاری سفر خواهند کرد.