ملخ‌های شكم بادمجانی و مراكشی در كمین مزارع استان فارس

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مبارزه گسترده با ملخ بومی یا همان ملخ مراکشی خبر داد و گفت: در بیش از 42 هزار هکتار از مزارع استان مبارزه با این آفت صورت گرفته است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور ، هر ساله با آغاز فصل زراعی، برخی از آفات کشاورزی و موجوداتی همچون ملخ صحرایی، ملخ بومی، انواع کرمها و… خساراتی را به کشاورزان وارد می‌کنند، آفاتی که اگر به موقع کنترل شوند می‌تواند از ضرر و زیان بسیار کشاورزان جلوگیری کند.

برخی کشاورزان استان فارس که از متضرر شدن حاصل از آفت ملخ بومی گلایمند هستند خواستار مبارزه جدی سازمان جهاد کشاورزی فارس با این موجود شدند.

به همین منظور جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه از مبارزه گسترده با ملخ بومی یا همان ملخ مراکشی خبر داد و گفت: در سال گذشته و از فروردین ۱۴۰۱درگیر ملخ‌های بومی از نوع مراکشی یا پیشانی سفید شدیم که در کشور هم وجود دارند.

مبارزه با ملخ‌های بومی ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه این نوع ملخ‌های بومی در صورت وجود شرایط مساعد اقلیمی افزایش جمعیت داده و خسارت‌زا می‌شوند، افزود: در فروردین سال گذشته در حوزه دریاچه پریشان شهرستان کازرون با این آفت درگیر شدیم که حدود ۱۰ هزار هکتار سطح را در بر گرفت و در سطح استان هم با ۱۳ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت.

عباسی با اشاره به اینکه عمده‌ترین شهرهایی که با ملخ بومی درگیر بودند شهرستانهای کازرون، خرامه و ممسنی بود، اظهار کرد: پیش‌بینی شد در سال زراعی جاری نیز با این ملخ‌ها درگیر شویم که بر همین اساس از اواخر اسفندماه سال گذشته مجدد در حوزه اطراف دریاچه پریشان شاهد حضور و رشد این ملخ‌ها بودیم که مبارزه و کنترل آن را آغاز کردیم.

این مقام مسئول حوزه کشاورزی با اشاره به این مطلب که از اواخر فروردین امسال مبارزه با آفتها آغاز شده است، افزود: در شهرستان‌های شمالی استان، از جمله خرمبید، اقلید، آباده و…نیز با نوع دیگری از ملخ‌ها به نام شکم بادمجانی روبرو شدیم که از سمت مراتع به سوی مزارع در حال حرکت بودند که قبل از ورود به مزارع سم‌پاشی را انجام دادیم.

رئیس اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس به این نکته نیز اشاره کرد که تا کنون تنها در شهرستان کازرون بالغ بر ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه با این نوع آفت صورت گرفته و ۴۲ هزار و ۶۰۰هکتار در کل استان انجام شده است .

به گفته عباسی بالغ بر ۸۰ هزار هکتار از مزارع استان در دستور مبارزه با آفت ملخ بومی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *